تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۰
کد مطلب : 82065
کارشناس رده‌بندی جانوری بی‌مهرگان سازمان محیط زیست گفت: سوسری‌ها اگر خارج از فاضلاب‌ باشند باید معدوم شوند، زیرا حداقل ۲۰ نوع بیماری را به انسان منتقل می‌کنند.
خروج سوسری ها از فاضلاب انسان را بیمار می کند
به گزارش زیست آنلاین، «علیرضا نادری» کارشناس رده‌بندی جانوری بی‌مهرگان سازمان محیط زیست در واکنش به خبری مبنی بر افزایش سوسک‌های قرمز به علت آلودگی هوا گفت: بنده هر قدر به این اظهارات توجه می‌‌کنم آن را فاقد رویکردهای علمی می‌بینم، اما می‌توانیم از رویکرد اکولوژیکی به این موضوع نگاه کنیم. وقتی اتفاقات اکولوژیکی مانند بارش، خشکسالی، آلودگی و ترکیب هوا و... ، در یک منطقه  شهری و یا روستائی- طبیعی تغییر کند، در اجزای اکوسیستم تغییراتی اتفاق می‌افتد. این ادعا مستند است و در آن شکی نیست. 

وی در ادامه افزود: اما نمی‌توانیم به راحتی بگوییم که چه گونه‌ای آسیب‌دیده‌ است یا کاهش و افزایش پیدا کرده است، که این امر نیازمند مطالعات و آمار دقیق علمی است. در گزارشی که ارائه شده است در ارتباط با سارها اظهار شده است که دیگر در آسمان تهران نیستند، اما در پارک پردیسان ما انبوه سارها را می‌بینیم. نمی‌توانیم در بیان قضایا اغراق کنیم، باید مطالعات دقیقی انجام شود. 

نادری گفت: کسی نمی‌گوید که آلودگی یا آلودگی هوا موثر نیست، اما اظهارات باید مستند باشد. من به عنوان یک حشره‌شناس سوسک قرمز را نمی‌شناسم؛ احتمالا منظور باید «سوسَری»‌ها باشد. این حشرات هیچ ارتباطی با آلودگی هوا ندارند، اما اگر تاثیر آلودگی را در کل در نظر بگیریم، افزایش سوسری‌ها محتمل است. وقتی فاضلاب‌ها انباشت می‌شوند و دَرِ فاضلاب‌ها باز می‌شود، سوسری‌ها بیرون می‌آیند. 

نادری ضمن بیان اینکه سوسری‌ها و افزایش آنها به انباشت زباله‌ها نیز بستگی دارد، گفت: افزایش سوسری‌ها، مانند جوندگانی مثل موش‌ وابسته به انباشت زباله است. حتی در سال‌های اخیر پستانداران دیگری‌ مانند روباه‌ها نیز وارد شهرها می‌شوند که ممکن است باعث انتقال هاری به  مردم شود. این حیوانات و حشرات از زباله‌ها تغذیه می‌کنند. 

نادری گفت: سوسری‌ها اگر خارج از فاضلاب‌ باشند باید معدوم شوند، زیرا حداقل ۲۰ نوع بیماری را به انسان منتقل می‌کنند، اما تا زمانی که در فاضلاب هستند نعمت محسوب می‌شوند و در تجزیه املاح فاضلاب به ما کمک می‌کنند. 

نادری با تاکید بر اینکه نباید اکوسیستم منطقه را با بی‌احتیاطی تغییر داد، گفت: وقتی ما در سطح شهر اکوسیستم بومی را نابود می‌کنیم و درختان غیربومی و خارجی می‌کاریم، باید انتظار داشته باشیم که آفات خارجی به کشور وارد شوند و گونه‌های بومی که تعادل را برقرار می‌کنند، از بین بروند. 

وی افزود: متاسفانه دانش اکولوژیکی و مدیریت اکوسیستم در کشور ما بسیار ضعیف است و مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرد. در ایران توجه نمی‌کنند که ما بخشی از اکوسیستم هستیم و بین میلیون‌ها گونه که زندگی می‌کنند ما تنها یک گونه هستیم که زندگی ما نیز به وجود آنها وابسته است. 

کارشناس رده‌بندی بی‌مهرگان سازمان محیط زیست با بیان اینکه فعالیت شهرداری‌ها عمدتا تخریبی است، اظهار کرد: شهرداری‌ها تعاملاتی با محیط زیست دارند، ولی متاسفانه عملکرد آنها همراه با روند تخریبی است. این روند غیرسازنده قابل دفاع نیست. وقتی یک گیاه را به بافت گیاهی شهر اضافه می‌کنند، هیچ استعلامی از محیط زیست نمی‌‌گیرند. اگر پوشش گیاهی منطقه را بومی‌سازی کنیم، حداقل آفت‌های خارجی وارد کشور نمی‌شوند. 

به گزارش ایلنا، نادری در پاسخ به این پرسش که فاضلاب‌ها در چه وضعیتی هستند که موجب خروج سوسری‌ها شده است؟ گفت: در آلودگی‌ها ما تغییری نداریم. شاید شهر از قبل تمیزتر باشد و شهرداری در نظافت شهر کارش را انجام می‌دهد، اما در گذشته فاضلاب‌ آب‌های چاهی داشتیم، اگر سوسری‌ها از چاه خارج می‌شدند، در مساحت یک خانه حضور داشتند، اما امروز فاضلاب شهری را ساخته‌اند که بدون اینکه در این زمینه کنترلی شود، بنابراین سوسری‌ها در سطح شهر پیدا می‌شوند. این فاضلاب‌ها می‌توانند منتقل کننده برخی از حشرات و آفات مانند سوسری‌ها باشند.ش

https://zistonline.com/vdcamwna.49nui15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما