تاریخ انتشار :جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : 82081
اولین مرحله پاکسازی جنگل گلستان از زباله با حضور مسئولان کشوری، استان گلستان و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حفظ محیط زیست، روز جمعه در محل این پارک ملی در شرق گلستان آغاز شد.
اولین مرحله پاکسازی جنگل گلستان از زباله آغاز شد
به گزارش زیست آنلاین، در این مراسم که علاوه بر اعضای سازمان‌های مردم‌نهاد، معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور، رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، استاندار گلستان، فرمانداران و شهرداران شهرستان‌های شرق گلستان نیزحضور دارند، ۲۲ هکتار از اراضی آلوده به زباله جنگل گلستان پاکسازی می‌شود.

این وسعت ازتنگراه تا دوراهی دشت به شش قسمت تقسیم و هر قسمت در اختیار گروه‌های پاکسازی شش شهرستان شرق گلستان قرار گرفته و گام ابتدایی در طرح پاکسازی جنگل گلستان محسوب می‌شود.

در مراسم آغازین این طرح، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر ضرورت افزایش سطح مناطق حفاظت شده کشور، گفت: این مقدار اکنون ۱۱.۲ مساحت کشور در قالب چهار منطقه حفاظت شده است.

کیومرث کلانتری  افزود: این مساحت باید به ۱۴ درصد از نظر میزان جمعیت داخلی و ۱۸ درصد از نظر مساحت برسد و با توجه به این موضوع باید به گسترش آن کمک کنیم .

وی با بیان اینکه حفظ محیط زیست امروز برابر با زندگی سالم است که که می تواند زیست جوامع بشری را تضمین کند، خاطرنشان کرد: ایران کشور فقیری از نظر منابع طبیعی و ذخایر آن است و نیاز به توجه ویژه در این خصوص دارد.

کلانتری با یادآوری این نکته که امروز شاهد حرکت جهانی برای حفظ منابع طبیعی و محیط زیست هستیم، تصریح کرد: دیدگاه سازمان حفاظت محیط زیست بهره‌برداری از ذخایر طبیعی کشور با توجه به ضرورت حفظ این ذخایر است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اهمیت جنگل گلستان گفت: با توجه به اعتباری که در سال ۹۸ و ۹۹ برای حفظ و نگهداری این پارک در نظر گرفته شده، شاهد بهبود شرایط اولین پارک ملی کشور خواهیم بود.

کلانتری به برنامه پاکسازی جنگل گلستان نیز اشاره و آن را حرکتی خوب ارزیابی کرد و گفت: این حرکت نشان می دهد که هر چیزی دور ریختنی نیست و حفظ زیبایی‌های محیط زیست که جنگل گلستان از نمادهای بارز آن در ایران است، نیاز به همت عمومی دارد.

در این مراسم رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع کشورو آبخیزداری کشور در سخنانی گفت: بدون حضور رسانه‌ها و گروه های مردمی، نگهداری و حفاظت از محیط زیست امکانپذیر نیست و در این مبحث جنگل‌های هیرکانی به عنوان ذخیره‌گاهی کم نظیر باید جایگاه ویژه داشته باشد.

خسرو شهبازی افزود: تخریب جنگل‌ها در تمام جهان بعداز جنگ جهانی دوم سرعت زیادی گرفت و با گذشت زمان همگان فهمیدند که حفظ جنگل به معنای حفظ بشریت است.

هادی حق شناس استاندار گلستان نیز در این مراسم در سخنانی با تشکر از فعالیت گروه های مردمی برای حفاظت محیط زیست، نگاه به آینده و حفظ این میراث برای آیندگان را یک نگاه جدی در راستای حفظ محیط زیست اعلام کرد.

به گزارش ایرنا پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که ۱۳۵۰ گونه گیاهی و ۳۰۲ گونه جانوری از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران را در حدود ۹۰۰ کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

پارک ملی گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع زیست جانوری و گیاهی است و تنوع زیستی این پارک حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند.

پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است.

گلستان در سال ۱۳۵۴ نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از ۵۰ ذخیره گاه زیست محیطی کره زمین به ثبت رسیده است.

به گزارش ایرنا، بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود ۳۴ درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.

https://zistonline.com/vdcizuav.t1arv2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما