تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : 82100
دولت استرالیا با وجود آتش‌سوزی گسترده در این کشور و خشم عمومی و هشدار دانشمندان ، همچنان به موضع خود پایبند مانده که هیچ ارتباط مستقیمی بین تغییرات آب و هوایی و آتش‌سوزی ویرانگر در این کشور وجود ندارد .
آتش سوزیهای گسترده ارتباطی با تغییرات اقلیمی ندارد!
به گزارش زیست آنلاین، به نقل از رویترز از ملبورن ، با وجود خشکسالی سه ساله و آتش‌سوزی‌های طبیعی گسترده و بی‌سابقه در استرالیا ،‌ اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا و "آنگوس تیلور" وزیر مسئول کاهش انتشار گازهای آلاینده می‌گویند که این کشور نیازی به کاهش بیش از حد انتشار گازهای آلاینده برای محدود کردن گرم شدن زمین ندارد.

این مقامات در عوض می‌گویند که استرالیا باید برای تحقق هدف‌های تعیین شده در زمینه کاهش گازهای آلاینده برای سال 2020 پاداش دریافت کند. استرالیا 1.3 درصد از انتشار گازهای کربنی جهان را به خود اختصاص می‌دهد و از لحاظ سرانه انتشار گازهای آلاینده پس از آمریکا در رتبه دوم قرار دارد.

تیلور روز سه‌شنبه در پاسخی ایمیلی به رویترز گفت : وقتی موضوع کاهش انتشار گازهای آلاینده کربنی در جهان مطرح می‌شود ، استرالیا باید سهم خود را به انجام برساند و همین کار را می‌کند اما آتش‌سوزی‌های طبیعی علفزارهای زمانی است که جوامع باید متحد نشوند نه اینکه بین آنها شکاف و تفرقه ایجاد شود.

دولت استرالیا استدلال می‌کند که تشدید تلاش‌ها برای کاهش انتشار گازهای کربنی به اقتصاد این کشور خسارت وارد خواهد کرد بخصوص اگر به صادرات زغال‌سنگ و گاز این کشور لطمه وارد کند.

تیلور بتازگی در مطلبی در روزنامه "استرالین" نوشت: در بسیاری از کشورها دنبال کردن سیاست‌های کاهش انتشاری که موجب افزایش هزینه زندگی و کاهش مشاغل و درآمد مردم و مانع رشد اقتصادی شود ، قابل قبول نیست.

وی افزود: به همین علت است که ما هدف‌های بی‌محابا و ویرانگر اقتصادی مورد نظر حزب مخالف کارگر را اتخاذ نخواهیم کرد چون این سیاست‌ها منجر به مالیات بر انرژی خواهد شد. تیلور مشخص نکرد که کاهش انتشار گازهای کربنی موجب افزایش هزینه زندگی خواهد شد.

مردم استرالیا گلایه دارند که به علت فقدان سیاست انرژی ، قیمت برق در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته و بار سنگینی بر هزینه خانوارها ایجاد کرده هر چند که تولیدکنندگان انرژی به تدریج در حال تغییر به سمت انرژی‌های ارزان‌تر تجدیدپذیر هستند.

دانشمندان می‌گویند که تغییرات آب و هوایی یکی از عوامل اصلی آتش‌سوزی‌های طبیعی ویرانگر هستند. "مارک هودن" مدیر موسسه تغییرات آب وهوایی در دانشگاه ملی استرالیا می‌گوید: دمای هوا از عوامل اصلی شدت و میزان گسترش آتش‌سوزی است و این درحالی است که استرالیا شاهد افزایش بی‌سابقه دمای هوا است.

آتش‌سوزی در جنگل‌ها نیز خود به عامل دیگری در تشدید وضعیت محیط زیستی تبدیل می‌شود زیرا هم انتشار گازهای کربنی را افزایش می‌دهد هم از منابع تصفیه کربن می‌کاهد و تجدید این منابع جنگلی نیز چند دهه طول می‌کشد.

آتش‌سوزی علفزارها در استرالیا از ماه سپتامبر (شهریور) تا کنون موجب انتشار حدود 350 میلیون تن دی‌اکسید کربن شده که معادل دو سوم انتشار سالانه گازها از منابع انسانی است .

مواضع دولت استرالیا درحالی است که دیگران از حزب مخالف کارگر تا "راسل کرو" ستاره سینما و سناتور آمریکایی برنی سندرز همگی اتفاق نظر دارند که تغییرات آب و هوایی با آتش سوزی در استرالیا مرتبط است ؛ آتشی که تا کنون 25 کشته بر جا گذاشته و هزاران خانه و بیش از 8 میلیون هکتار زمین را نابود کرده است.

به گزارش ایرنا، مقامات می‌گویند آتش‌سوزی تا چند ماه آینده ادامه خواهد داشت و خسارات محیط زیستی زیادی بر جا  خواهد گذاشت. شمار احشام و دام‌های تلف شده هنوز در دست بررسی است اما انتظار می‌رود که آمار بسیار بالا باشد و شمار تلفات در میان حیوانات وحشی شدیدتر خواهد بود. یک اکولوژیست در دانشگاه سیدنی برآورد کرده که تقریبا نیمی از یک میلیارد حیوان در ایالت نیوساوت‌ولز تلف شده‌اند.

https://zistonline.com/vdcaw6na.49nuw15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما