تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب : 82104
زیست آنلاین: محققان می گویند یخچالهای طبیعی سالانه حدود 8 میلیارد تن آب از دست می دهند که معادل 3.2 میلیون استخر شنا در المپیک است و این می تواند به طور بالقوه زندگی صدها میلیون نفر در سراسر جهان را تهدید کند.
ذوب یخچالهای طبیعی در سال معادل 4 میلیون استخر شنای المپیک است
به گزارش زیست آنلاین، علائم موجود در پارک ملی یخچال مونتانا هشدار می دهد یخچالهای طبیعی تا سال 2020 از بین می روند. جینا کورزمن، سخنگوی پارک، به سی ان ان گفت: علائم موجود در پارک مونتانا بیش از یک دهه قبل برای نشان دادن پیش بینی تغییرات آب و هوا توسط سازمان زمین شناسی آمریکا نصب شده است.

وی گفت: در سال 2017 ، از طرف آژانس به پارک گفته شد كه ذوب یخچالهای طبیعی طبق مدلها با سرعت پیش بینی شده انجام نمی شود و کمبود بودجه تعمیر و نگهداری باعث شد پارک علائم را تغییر ندهد. اصلی ترین پلاکاردها، در میدان مرکزی بازدید کنندگان سنت مری، سال گذشته جابجا شده است. کورزمن می گوید که پارک هنوز منتظر مجوز بودجه برای به روزرسانی علائم در دو مکان دیگر است. وی به سی ان ان گفت: هشدار ذوب یخچال های طبیعی کاملاً جدی است و یخچال های طبیعی پارک در حال کوچک شدن هستند.

دانشمندان می گویند انسان ها مسئول هستند در سال 2017، یک مطالعه منتشر شده توسط USGS و دانشگاه ایالتی پورتلند گفت: در نیم قرن گذشته، برخی از سازندهای یخی در مونتانا 85 درصد از اندازه خود را از دست داده اند و متوسط انقباض آنها 39 درصد بوده است.

دن فاگر، دانشمند پیشرو این مطالعه گفت: در طی چند دهه آینده اکثر یخها از بین خواهند رفت. آنها مطمئناً تا پایان قرن دوام نمی آورند و انسانها مسئول این قضیه هستند.

وی ادامه داد: تغییر در آب و هوا وجود دارد اما این انسان هاست که همه این تغییرات را شدیدتر کرده می کنند. یخچال های طبیعی 7000 سال است که در این مکان هستند و از بین رفتن آنها بخشی از چرخه طبیعی آنها نیست.

وی افزود:این پارک یک مورد منحصر به فرد نیست کارشناسان می گویند یخچال های طبیعی در سراسر جهان در حال کوچک شدن هستند. در سوئیس ، یخچالهای طبیعی در پنج سال گذشته 10٪ کاهش یافته اند که این آمار درطول یک قرن اخیر بی سابقه است.

در ایسلند، محققان با اولین یخچالهای طبیعی این کشور که به دلیل تغییرات آب و هوایی از دست داده اند وداع می کنند و در یک گردهمایی شبیه به مراسم تشییع جنازه، دانشمندان بر روی پلاكاردهایی برای یخچال از دست رفته که به نام OKمعروف شده است، یادداشتی نوشتند: "Ok اولین یخچال ایسلندی است كه وضعیت خود را به عنوان یخچال از دست داد. در 200 سال آینده ، انتظار می رود همه یخچالهای طبیعی همین مسیر را در پیش داشته باشند."

در ژوئن سال 2019 ، یک مطالعه جدید نشان داد که تغییرات آب و هوایی منجر به ذوب شدن یخچالهای هیمالیا دو برابر سریعتر از قرن گذشته شده است. 

محققان می گویند یخچالهای طبیعی سالانه حدود 8 میلیارد تن آب از دست می دهند که معادل 3.2 میلیون استخر شنا در المپیک است که تهدیدی جدی برای زندگی ساکنان کره زمین است.

منبع : cnn

https://zistonline.com/vdceez8v.jh8w7i9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما