تاریخ انتشار :سه شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 82200
زیست آنلاین: یک مطالعه جدید نشان داد، اقیانوس آرام با چنان سرعتی در حال اسیدی شدن است که پوسته های خرچنگهای Dungeness (گونه ای از با ارزش ترین سخت پوستان در شمال غربی اقیانوس آرام) را حل کرده است و به اندامهای حسی آنها آسیب زده است.
اقیانوس آرام به قدری اسیدی است که پوسته خرچنگ ها را حل می کند
به گزارش زیست آنلاین، در این گزارش آمده است که خرچنگهای Dungeness برای ماهیگیری تجاری در شمال غربی اقیانوس آرام بسیار حیاتی هستند، اما سطح پایین تر pH آب در زیستگاه آنها منجر به حل شدن قسمتهایی از پوسته آنها شده است.

جراحات آنها می تواند اقتصاد ساحلی را تحت تأثیر قرار دهد. نویسندگان این مطالعه گفتند که صدمه به خرچنگ ها بسیار زود اتفاق افتاده است. پیش بینی نمی شد اسیدیته به این سرعت باعث آسیب به خرچنگ ها شود.

این یافته ها در ماه جاری در ژورنال Science of the Total Environment و با بودجه اداره ملی اقیانوس و اتمسفر NOAA) ) منتشر شد. این آژانس اسیدیته شدن اقیانوس و نحوه تغییر سطح pH بر سواحل را مورد مطالعه قرار می دهد.

چگونه اقیانوس اسیدی می شود اقیانوس ها در حال اسیدی شدن هستند زیرا دی اکسید کربن بیشتری را از جو جذب می کنند و این باعث کاهش سطح pH در آب می شود. به گفته NOAA، اسیدی شدن اقیانوس ها سواحل را تغییر داده و مواد مغذی اضافی را که می تواند باعث ایجاد جلبک ها شود را نیز تخریب می کند.

این اسیدی شدن به سخت پوستان و مرجانهایی که به یونهای کربناتی که در آبهای اسیدی تر موجود نیستند درصورتیکه آنها برای ساختن پوسته ها و اسکلت های مرجانی خود به این یونها متکی هستند، آسیب فراوانی وارد می کند. فقط خرچنگ ها نیستند بلکه صدف ها و پلانکتون ها نیز برای تقویت خود به این یونی های کربناتی متکی هستند.

چگونه به خرچنگ ها آسیب می رساند محققان گفتند که اسیدی شدن پوسته های خرچنگ Dungeness ، می تواند توانایی آنها در شکار و تنظیم میزان شناوری آنها در آب را مختل کند. لاروهای خرچنگ که نشانه هایی از حل شدن پوسته را دارند ، نسبت به سایر خرچنگ ها کوچکتر هستند و این قضیه می تواند باعث تاخیر در رشد آنها شود.

راه حل چیست؟ در مورد اسیدی شدن آب اقیانوس ها ، NOAA دو روش را پیشنهاد می کند: 1- کاهش رد پای کربن برای کاهش دی اکسید کربن جذب شده توسط دریاها، 2- آموزش حیات وحش برای افراد و سازمانها تا بتوانند با نحوه تغییرات دریا سازگار شوند.

 NOAA با همکاری مدیران شیلات محلی امیدوارند که یافته های آنها برای متقاعد کردن سیاستمداران برای انجام اقدامات فوری کافی باشد.

منبع : cnn

https://zistonline.com/vdcbg5bw.rhb5gpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما