تاریخ انتشار :شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : 82246
زیست آنلاین: رکورد جدید دمای قطب جنوب که خیلی زود پس از رکورد قبلی 17.5 درجه سانتیگراد در مارس 2015 به ثبت رسیده است، نشانگر گرم شدن سریعتر قطب جنوب از میانگین جهانی است.
قطب جنوب با دمای18.3 درجه سانتیگراد گرمترین دما را ثبت می کند
به گزارش زیست آنلاین، قطب جنوب رکورد گرمترین دمای خود را به ثبت رساند و دماسنج ایستگاه تحقیقاتی آرژانتین اسپرانزا عدد 18.3 را نشان داد. این دما 0.8 بیشتر از رکورد قبلی است.

شبه جزیره قطب جنوب، منطقه ای که در سمت آمریکای جنوبی است، یکی از مکان هایی است که سریعترین گرم شدن روی زمین را تجربه می کند و طبق گفته های سازمان جهانی هواشناسی، تقریباً در طی 50 سال گذشته، دمای آن 3 درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده است. تقریباً تمام یخچال های طبیعی منطقه در حال ذوب شدن هستند.

پروفسور جیمز رنویک، یکی از اعضای سازمان هواشناسی گفت: مطمئناً این رکورد باید بررسی شود، اما تا زمان بررسی، یک رکورد کاملاً معتبر محسوب می شود چرا که این ایستگاه هواشناسی به خوبی محافظت و بهره برداری می شود. این رکورد چشمگیر است زیرا تنها پنج سال از رکورد قبلی می گذرد و این افزایش تقریباً یک درجه سانتیگراد است. این نشانه گرم شدن سریع این منطقه است که بسیار سریعتر از میانگین جهانی اتفاق می افتد.

رنویک گفت درجه حرارت های بالا در منطقه همزمان با وزش باد شدید شمال غربی در حال حرکت به پایین دامنه های کوهستانی است که ویژگی الگوهای آب و هوایی اطراف اسپرانزا در روزهای اخیر می باشد.

وی گفت: الگوهای آب و هوایی پیچیده ای در منطقه وجود دارد، اما احتمالاً قرائت ایستگاه اسپرانزا، ترکیبی از تغییرپذیری طبیعی و گرم شدن زمینه ای ناشی از افزایش سطح گازهای گلخانه ای در جو است. دلیل گرم شدن سریعتر شبه جزیره نسبت به سایر مناطق، ترکیبی از تغییرات طبیعی و سیگنال های گرم کننده است.

منبع : theguardian

https://zistonline.com/vdcb05bw.rhb5apiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما