تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : 82284
زیست آنلاین: این حشرات در جمعیتی انبوه که در دهه های گذشته بی سابقه بوده است به شرق آفریقا هجوم برده اند و ممکن است این پدیده در آینده شایع تر شود.
نکاتی که باید در مورد ملخ ها بدانید
ماجرا چیست؟ به گزارش زیست آنلاین، هفته گذشته، سازمان ملل متحد هشداری در مورد تعداد ملخ های بیابانی که در حال حاضر به بسیاری از مناطق آفریقای شرقی هچوم برده اند، صادر کرد. در حال حاضر ملخ ها به اوگاندا و تانزانیا رسیده اند. این هجوم ملخ ها در دهه های گذشته بزرگترین در نوع خود است و تا همینجا محصولات کشاورزی کشورهایی مانند سومالی، اتیوپی و کنیا را که امنیت غذایی چندان مناسبی ندارند ویران کرده است. این مشکل فقط به آفریقا محدود نمی شود و در عربستان و پاکستان نیز وجود دارد.

گله های ملخ چقدر بزرگ هستند؟ در حمله فعلی، یک گله ملخ در سومالی 40 در 60 کیلومتر اندازه گیری شده است و در هر کیلومتر مربع 150 میلیون ملخ وجود دارد. تخمین زده می شود که حتی یک گله کوچک می تواند روزانه غذای 35 هزار نفر را ببلعد.

یک گله چگونه بوجود می آید؟ هنگامی که یک ملخ بیابانی که در واقع نوعی ملخ کوچک شاخ دار از خانوادهAcrididae  به تنهایی زندگی می کند به رنگ قهوه ای روشن است و آسیب نسبتاً کمی وارد می کند. اما هنگامی که شرایط محیطی مطلوب باشد (اغلب پس از باران شدید و طوفان) تعداد زیادی ملخ در یک مکان جمع می شوند و رنگ آنها به صورتی (نابالغ) و سپس زرد (بالغ) تغییر می کند و گله را شکل می دهند.

چه کاری می توان انجام داد؟ هیچ روش تضمین شده ای برای مقابله با گله ملخ ها وجود ندارد. پیش بینی وقوع و نحوه حرکات آنها دشوار است و با سرعت زیاد در مناطق بزرگ و غالبا دور از دسترس حرکت می کنند. می توان از اسپری سموم دفع آفات از هواپیماها و پهبادها برای نابودی آنها استفاده کرد. بهترین تاکتیک سمپاشی قبل از شکل گیری گله است.موریتانی از این روش پیشگیرانه برای مهار ملخ ها استفاده کرد.

وضعیت در آینده چگونه خواهد بود؟ باران های شدید به ایجاد شرایط مناسب برای پرورش ملخ ها کمک می کند و اخیراً یک طوفان قدرتمند در خارج از سومالی این گله را بوجود آورده است. برخی از دانشمندان معتفدند که افزایش تناوب طوفان های اقیانوس هند می تواند به دلیل گرمایش جهانی باشد و ممکن است منجر به تشکیل گله های ملخ بیشتری شود.

https://zistonline.com/vdcdox0j.yt0xj6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما