تاریخ انتشار :يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : 82309
زیست آنلاین: حجم رودخانه کلرادو که آب بیش از 40 میلیون نفر را از شهر دنور تا لس آنجلس تأمین می کند، در مقایسه با قرن گذشته 20 درصد کاهش یافته است و دانشمندان دریافته اند که تغییرات اقلیمی عامل اصلی این کاهش است.
کم آبی رودخانه کلورادو بر اثر تغییرات اقلیمی
به گزارش زیست آنلاین، محققان دریافتند که بیش از نیمی از کاهش جریان این رودخانه مرتبط با افزایش دما است و با ادامه افزایش دما و گرمایش، انتظار می رود خطر کمبود شدید آب برای میلیون ها نفری که منبع تامین آب آن ها این رودخانه است، افزایش پیدا کند.

این گزارش نشان داد به ازای هر 1.8 درجه فارنهایت افزایش متوسط دما در حوضه رودخانه، جریان آن تقریباً 10 دردصد کاهش یافته است. در طی قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم، دمای منطقه به طور متوسط تقریباً 1.6 درجه فارنهایت افزایش پیدا کرده است. 

این گزارش می گوید بدون هیچ گونه کاهش در انتشار گازهای گلخانه ای، خروجی رودخانه می تواند تا اواسط این قرن بین 19 تا 31 درصد کاهش یابد.

دانشمندان دریافتند گرمایش زمین عوارض جدی بر روی برف روی کوه ها که رودخانه را تغذیه می کند دارد. با افزایش دما، پوشش برف در منطقه رو به کاهش است. از این رو انرژی کمتری از خورشید دوباره به فضا منعکس می گردد و زمین بیشتر گرم می شود.

رودخانه کلرادو از کوه های کلرادو و وایومینگ سرچشمه گرفته و در نهایت در جنوب غربی آمریکا به خلیج کالیفرنیا می ریزد.

منبع: cnn

https://zistonline.com/vdcb9fbw.rhb5gpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما