تاریخ انتشار :يکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب : 82311
زیست آنلاین: محققان می گویند با الهام گرفتن از درختان حرا به روش غیرمعمولی می توانند به پاکسازی آب سیلاب کمک کنند.
پاکسازی آب سیلاب با الهام گرفتن از درختان حرا
به گزارش زیست آنلاین، محققان می گویند که سیستم مصنوعی تازه ایجاد شده توسط آنها توانایی نمک زدایی از آب را باز سازی می کند. یک رویکرد جدید برای پاکسازی آب از نمک با الهام از درختان حرا توسط محققین رونمایی شد. آن ها می گویند این سیستم می تواند یک روش غیرمعمول برای پاکسازی آب سیل باشد.

درختان حرا مانند درختان دیگر دارای سیستم حمل آب هستند. تبخیر رطوبت از برگ های آنها باعث ایجاد فشار منفی در بافتهای منتقل کننده آب آنها شده که به جذب آب به ریشه و بالا  تنه آنها کمک می کند.

این حرکت آب متکی بر تنش سطحی است. واقعیتی که مولکول های آب تمایل دارند با دیواره بافت ها در تعامل باشند و این که مولکول های آب یک "کشش" را روی یکدیگر ایجاد می کنند.

اما گیاهان حرا می توانند در شرایط شوری رشد کنند زیرا سازگاری هایی از جمله غشای سلولی دارند که مانع از عبور نمک ها به طور غیرقابل کنترل می شود و همچنین دارای دیواره های سلولی هستند که حاوی ماده مومی است.

محققان می گویند که با استفاده از یک غشای پلیمری که نمک ها را فیلتر می کند به عنوان "ریشه"، یک فیلتر سیلیس ریز متخلخل به عنوان "ساقه"، برگهایی مبتنی بر غشای پر از هیدروژل یا اکسید آلومینیوم دارای منافذ ریز، این فرایند را در یک سیستم مصنوعی بازتولید کرده اند.

محققان می گویند در این سیستم، از طریق تبخیر ساده، فشار منفی بزرگی برای هدایت جریان آب از طریق یک غشای تقریبا قابل نفوذ و اسمز معکوس ایجاد شده و در نتیجه آب شیرین می شود.

در فرایند صنعتی، پمپ های بزرگ و پر فشار و بارهای الکتریکی برای تولید این فشارهای بالا برای حرکت دادن جریان و نمک زدایی لازم هستند. نکته مهم این است که سیستم آنها به لطف استفاده ازغشاها و منافذ ریز در ساقه، تولید حباب هوا که می تواند جریان را مسدود کند کاهش می دهد.

منبع : theguardian

https://zistonline.com/vdcezx8v.jh8wzi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما