تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : 82326
زیست آنلاین: مسابقه ای برای یافتن چگونگی انتقال کرونا ویروس از حیوانات به انسانها به وجود آمده است. هلن بریگز می گوید که چگونه دانشمندان در تلاشند تا منبع شیوع این بیماری را ردیابی کنند.
مسابقه ای برای یافتن منبع کرونا ویروس در حیات وحش
به گزارش زیست آنلاین، جایی در چین، یک خفاش به دور آسمان می چرخد و اثری ازاین ویروس را در قطرات خود به سمت زمین فرو می گذارد که به کف جنگل می افتد. یک حیوان وحشی، احتمالاً یک پنگولین که از حشرات موجود در بین برگها استفاده می کند، این عفونت را خورده و سپس از مدفوع خود دفع می کند و ویروس جدید در حیات وحش گردش می کند. سرانجام حیوان آلوده اسیر می شود و شخص شمارچی به نوعی بیماری را می گیرد و سپس آن را به كارگران یك بازار حیات وحش منتقل می كند و انچنین شیوع جهانی متولد می شود.

دانشمندان در تلاشند تا حقیقت این سناریو را اثبات كنند. پروفسور اندرو کانینگهام از Zoological Society London (ZSL) می گوید، یافتن توالی وقایع "داستان کارآگاهی" است. وی می گوید، طیف وسیعی از گونه های حیوانات وحشی می توانند میزبان این ویروس باشد، به ویژه خفاش ها، که تعداد زیادی از ویروس های مختلف را در بدن خود جای داده اند.

پستانداران در اجتماعات بزرگ جمع می شوند، مسافت های طولانی را پرواز می کنند و در همه قاره ها حضور دارند. آنها به ندرت خود بیمار می شوند، اما این فرصت را دارند که عوامل بیماری زا را به طور گسترده گسترش دهند. به گفته پروفسور کیت جونز از کالج دانشگاه لندن، برخی شواهد وجود دارد که خفاش ها در ترمیم آسیب های دی ان ای خود بسیار قوی عمل میکنند. همچنین برخی دانشمندان ادعا می کنند که یک ویروس نزدیک با ویروس کرونای جدید انسان در پانگولین ها نیز یافت شده است.

به گفته آنها پنگولین ها و سایر گونه های وحشی، از جمله انواع مختلف خفاش ها، اغلب در بازارهای محلی به فروش می رسند و این امکان را فراهم می کنند تا ویروس ها بتوانند از یک گونه به گونه دیگر منتقل شوند. بنابراین، بازارهای محلی شرایط ایده آل برای انتقال پاتوژن ها از یک گونه به گونه دیگر از جمله برای انسانها ایجاد می کنند.

بازار ووهان، که پس از شیوع بیماری بسته شد، دارای یک بخش حیوانات وحشی بود که گونه های زنده و ذبح شده، از جمله قسمت شترها، کوالاها و پرندگان در آن به فروش می رسید. گاردین گزارش می دهد که موجودی این فروشگاه، سگهای زنده، سیکادای طلایی، عقرب، موش بامبو، سنجاب، روباه ، غاز، جوجه تیغی (احتمالاً خلخال) ، سمندرها، لاک پشت ها و تمساح ها را نشان می دهد.

متخصصان می گویند که اگرچه تصور می شود خفاش ها ویروس های زیادی را حمل می کنند، اما برای عملکرد اکوسیستم ها نیز ضروری هستند. آنها  می گویند خفاش های حشره کش حجم زیادی از حشرات مانند پشه ها و آفات کشاورزی را می خورند، همچنین خفاش های میوه روی درختان گرده افشانی می کنند و دانه های آنها را پخش می کنند.

منبع : bbc

https://zistonline.com/vdcaiena.49nuu15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما