تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : 82359
زیست آنلاین: با توجه به کاهش تردد خودروها، جهت باد در آن دو روز (که غرب به شرق و جنوب به شمال است)، و شاخص ایستگاه‌های شهرهای جنوبی و غربی تهران (و همچنین نبود جگرکی در این روزها!)، به‌نظر می‌رسد که علت این آلودگی می‌تواند از منابعی خارج از شهر تهران باشد. مانند افزایش ناگهانی ظرفیت تولید مواد شوینده، الکل، و شیمیایی در صنایع و یا شهرک صنعتی اشتهارد و دیگر شهرک‌های اطراف جنوب و غرب تهران و یا منابع دیگر.
  چرا با وجود کاهش تردد، (در تاریخ ۱۰اسفند۱۳۹۸)کیفیت هوا بسیار بد بود؟ آیا استفاده از سوخت مازوت علت آلودگی هوا تهران بود؟ در این نوشته به تحلیل آن می‌پردازیم.

 در مورد تردد خودرو‌ها باید گفت از آنجایی‌که داده‌هایی مبنی بر کاهش تردد گزارش نشده‌است نمی‌توان به‌طور قطع کاهش تردد را تایید کرد ولی مشاهدات میدانی می‌تواند این کاهش را نشان دهد.

در مورد استفاده از سوخت مازوت هم باید گفت که استفاده از این سوخت غلظت آلاینده SO2 را بالا می‌برد. ولی در هیچ ایستگاه سنجش کیفیت هوا غلظت آلاینده SO2 افزایش پیدا نکرده‌است. 

پس شواهد کافی برای متهم‌کردن استفاده از سوخت مازوت برای علت افزایش آلودگی هوا نداریم.

 با توجه به داده‌های سرعت باد باید گفت که سرعت باد در تهران در آن روز کاهش چشم‌گیری نداشته و نمی‌تواند سرعت باد و کاهش ضریب تهویه تهران را علت اصلی دانست هر چند که می‌تواند موثر باشد.
   
ولی نکته‌ بسیار قابل توجه این است که ایستگاه‌های شهرهای اطراف تهران (مخصوصا ایستگاه‌های جنوبی و غربی) نیز افزایش آلودگی هوا را نشان داده‌ بودند . مخصوصا ایستگاه اشتهارد که در وضعیت خطرناک قرار داشته‌است. اکثر ایستگاه‌ها هم در یک ساعت مشخص افزایش شاخص داشتند و در یک ساعت مشخص کاهش شاخص  شکل پیوست 

بنابراین با توجه به کاهش تردد خودروها، جهت باد در آن دو روز (که غرب به شرق و جنوب به شمال است)، و شاخص ایستگاه‌های شهرهای جنوبی و غربی تهران (و همچنین نبود جگرکی در این روزها!)، به‌نظر می‌رسد که علت این آلودگی می‌تواند از منابعی خارج از شهر تهران باشد. مانند افزایش ناگهانی ظرفیت تولید مواد شوینده، الکل، و شیمیایی در صنایع و یا شهرک صنعتی اشتهارد و دیگر شهرک‌های اطراف جنوب و غرب تهران و یا منابع دیگر.

هر چند که با توجه به محدودیت داده‌های موجود نمی‌توان به‌طور قطعی در این مورد نظر داد.

 


 

https://zistonline.com/vdcgyw97.ak9xn4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما