تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۲
کد مطلب : 82389
تصمیم دولت روسیه مبنی بر احداث یک اتوبان ۸ باندی در نزدیکی یک مرکز دفن زباله‌های اتمی در حومه مسکو، نگرانی ساکنان محلی را برانگیخته است.
به گزارش زیست آنلاین، آندره اوژاروفسکی دانشمند اتمی که با دستگاه تشعشع‌سنج منطقه را مورد بررسی قرار داده است به خبرگزاری فرانسه می گوید: «به محض اینکه لایه سطحی خاک را کنار بزنید می بینید که دستگاه میزان بالای تشعشع را نشان می دهد. این بدین معنی است که روی یک مکان دفن پسماندهای هسته‌ای ایستاده اید و اگر بیش از یک ساعت سر جای خودتان بمانید در معرض تشعشعی برابر ۱ واحد سیورت قرار خواهید گرفت.»

این میزان سه برابر بیشتر از تشعشع در نواحی مجاور است و هرچند خطرناک نیست با این حال می تواند در صورت پخش شدن ذرات غبار به داخل ریه افراد راه یابد.

مطابق مقررات ساخت و ساز در روسیه اگر میزان تشعشع در ناحیه‌ای از ۰.۶ واحد بیشتر باشد باید اقدامی در جهت پاکسازی محل قبل از شروع عملیات ساختمانی انجام شود. اما اسناد و مدارک رسمی مربوط به احداث اتوبان نشان می دهد که مسئولین طرح گفته اند «هیچ آلودگی رادیو اکتیوی در منطقه یافت نشده است.»

این اتوبان جدید که «راه سریع السیر جنوب به شرق» نام دارد حدود ده منطقه جدا افتاده را به یکدیگر متصل می کند. با این حال مسئله این است که در نزدیکی تاسیساتی بنا شده است که تا دهه هفتاد میلادی وظیفه تولید عنصر رادیو اکتیو توریوم را برای راکتورهای هسته‌ای شوروی بر عهده داشت.

در دهه قبل از رخداد فاجعه اتمی چرنوبیل، این تاسیسات که میزان خطرزایی مواد رادیو اکتیو پسماندهایش را زیاد نمی دانست، آن ها را در حیاط پشتی در مجاورت رودخانه دفن می کرد.

ایوان کنترادیف که یک فعال مدنی است می گوید نگرانی وجود دارد که با جابجایی خاک، کارگران ساختمانی در معرض امواج رادیو اکتیو قرار بگیرند.

فعالان مخالف تصمیم دولت یک بار جلوی ورود ماشین آلات سنگین را به منطقه سد کرده بودند. آنان اکنون نیز با خرید یک خودروی ون مستعمل و استقرار در آن به طور دائم منطقه را زیر نظر گرفته اند. آن‌ها می خواهند عملیات ساختمانی هر چه زودتر متوقف شود.

این افراد تقاضا دارند که دولت پس از توقف پروژه، تحقیقی شفاف و علنی درباره عواقب محیط زیستی این ساخت و ساز انجام دهد و به این منظور شکایتی را نیز به دادگاه برده اند. شماری از افراد ساکن محلی که در این کارزار حضور دارند گفته اند که نمی خواهند شاهد انجام «پروژه‌ای دیوانه وار» در شهرک شان باشند.

مسئولین وزارت مسکن روسیه حاضر به مصاحبه با خبرگزاری فرانسه در خصوص سوال‌ها درباره احداث اتوبان نشده اند.
 

https://zistonline.com/vdcjhteo.uqe8ozsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما