تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : 82391
زیست آنلاین: این شرکت در بیانیه ای در مورد تغییرات ایجاد شده گفت: "مشتریان تفاوت قابل توجهی در لیوان های فعلی نمی بینند."
به گزارش زیست آنلاین، از روز دوشنبه گذشته، کافی شاپ های زنجیره ای استارباکس استفاده ازلیوان های جدید قابل بازیافت خود را در برخی از فروشگاهها و کافی شاپ ها در نیویورک، سان فرانسیسکو، سیاتل، لندن و ونکوور آغاز کرده است. این لیوان جدید نیز همانند قبل از کاغذ ساخته شده و از نظر ظاهری مانند یک لیوان سنتی استارباکس به نظر می رسد اما جداره داخلی آن، به جای پلاستیک مورد استفاده در لیوان های کاغذی معمولی با روکشی از جنس کامپوزیت پوشش داده شده است. این بدان معنی است که بر خلاف فنجان هایی که تا کنون از آن استفاده می شده است، فنجان جدیدی با بکارگیری کامپوزیت های صنعتی به مشتریان ارائه خواهد شد.

این شرکت در بیانیه ای در مورد تغییرات ایجاد شده گفت: "مشتریان تفاوت قابل توجهی در لیوان های فعلی نمی بینند." استارباکس برای چندین دهه تلاش کرده است با تولید یک فنجان سبزتر زباله های خود را کاهش دهد. حل این موضوع مشکلی جدی است: لیوان های کاغذی با روکش پلاستیکی نازک و ظریف، به طور موثری مانع از بیرون آمدن مایعات می شوند و از لحاظ فنی هم این قسمت از آنها قابل بازیافت است.

اما عملا بازیافت این قسمت های پلاستیکی کار واقعا دشواری است زیرا بسیاری از امکانات بازیافت، لیوان های کاغذی را از روکش پلاستیکی آن جدا نمی کنند و مواد پلاستیکی این لیوان ها می توانند به تجهیزات و ماشین آلات بازیافتی آسیب برسانند. یافتن روش های جایگزین کارآمد و مقرون به صرفه کار سختی است: بدون داشتن بازار گسترده ای برای لیوان های قابل بازیافت، ساخت لیوان های ارزان قیمت و در مقیاس کم کارعاقلانه ای نیست.

اما مصرف کنندگان به طور فزاینده ای نگران بحران زباله های پلاستیکی و به دنبال راه حل های توسعه پایدار هستند. به همین دلیل شرکت ها برای جلب نظر مشتریان خود در حال انجام تلاش های گسترده ای برای بازیافت و پایداری محصولات خود هستند و درمورد بسته بندی های قابل استفاده مجدد آزمایش های بسیاری انجام می دهند.

چند سال پیش، استارباکس با ملحق شدن به چالش NextGen Cup تلاش خود را برای ساخت یک لیوان دوستدار محیط زیست دو برابر کرد و به همراه شرکت مواد مک دونالد 10 میلیون دلار سرمایه گذاری کردند.  پس از آن، بخش های تحقیق و فناوری این دو شرکت تلاش های بسیاری انجام دادند و بعد از تهیه نسخه های متعدد به فناوری جدیدی بنام بیوللاینر یا همان کامپوزیت داخلی رسیدند که اکنون در حال آزمایش است.

راهی طولانی در پیش است. حتی با وجود این پوشش کامپوزیت قابل استفاده مجدد، شرکتهای بازیافت مواد هنوز مجبورند لایه داخلی این لیوان ها را از کاغذ جدا كنند.در همین رابطه، استارباکس قصد دارد لیوان های جدید خود را در شهرهای مختلف که امکانات بازیافت متفاوتی دارند، آزمایش کند. اما زیرساخت ها و تجهیزات بازیافت مواد در کشورهای مختلف از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است و به سختی می توان دریافت که ماده ای که قابل بازیافت است در واقع بازیافت می شود یا خیر؟. 

این آزمایش ها به لیوان های محیط زیستی محدود نمی شوند. شرکتهای تولیدی دیگری، تراشه های RFID را در فنجان ها قرار می دهند تا بتوان آنها را ردیابی کرد و سپس در نقاط رها شده نسبت به جمع آوری، تمیز کردن و استفاده مجدد آنها اقدام کرد. علی رغم اینکه استارباکس اعلام کرده که لیوان های سبزتر را مورد آزمایش قرار می دهد، هنوز در حال بررسی سایر راه حل های بالقوه است.

فنجان های قابل استفاده مجدد روشی ساده تر برای برطرف کردن زباله ها هستند زیرا به طور کلی سیستم بازیافت ساده تری نیاز دارند. تا همین اواخر، کافی شاپ های زنجیره ای تخفیف هایی در اختیار مشتریان قرار می دهند که به جای استفاده از لیوان های لوازم یکبار مصرف به استفاده از لیوان های خود ترغیب شوند. اما جالب است بدانید که بدلیل نگرانی های بهداشتی، این سیاست به طور موقت متوقف شده است، زیرا ویروس کرونا همچنان در حال گسترش است!!!.

منبع:cnn

https://zistonline.com/vdccs1q4.2bqio8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما