تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۳۰
کد مطلب : 82401
براساس آخرین گزارش جدید سازمان هواشناسی جهانی که منتشر شد

بحران آب و هوا زندگی آرام میلیون ها نفر درسطح جهان را مختل کرده است

زیست آنلاین: از اواخر دهه گذشته، بار دیگر گرسنگی در جهان رو به افزایش گذاشته است و دلیل اصلی آن تغییرات آب و هوایی است. براساس یافته های گزارش جدید سازمان هواشناسی جهانی که منتشر شد، در سال 2018 بیش از 820 میلیون نفر از گرسنگی رنج بردند، بیشترین تعدادی که از سال 2010 تا کنون به ثبت رسیده است.
به گزارش زیست آنلاین، این گزارش شامل داده هایی از منابع مختلف است که نشان می دهد تأثیرات فعلی و آینده تغییرات آب و هوا بر همه چیز از سلامتی و اقتصادهای جهانی گرفته تا عدم امنیت غذایی و روند مهاجرت و جابجایی پناهندگان اثرات نا مناسبی می گذارد.

تغییر اقلیم یکی از عوامل اصلی در افزایش این اختلالات جهانی از جمله ناامنی غذایی، جابجایی و مرگ و میر ناشی از بلایای طبیعی است. تأمین مواد غذایی در برخی از مناطق آسیب پذیر جهان به طور مستقیم تحت تأثیر عواملی مانند تخریب محصولات زراعی بدلیل هجوم ملخ ها قرار می گیرد.

خشکسالی های ویژه و به دنبال آن بارش شدید باران به طرز چشمگیری باعث کاهش کیفیت محصولات فصلی در شاخ آفریقا در طی سال 2019 شد. این الگوهای نامنظم آب و هوا به بدترین تهاجم ملخ بیابانی در 25 سال گذشته کمک کرده است، بطوریکه این خطر بیشتر محصولات کشاورزی در مناطقی از دنیا را تهدید می کند.

در نتیجه، تا پایان سال 2019 ، تخمین زده می شود بیش از 22 میلیون نفر در شاخ آفریقا تنها به دلیل عدم امنیت غذایی دچار مشکل شده باشند.

تغییرات شدید در دمای هوا کره زمین را دگرگون کرده است حوادث آب و هوایی در سال 2019 باعث شد تا حدودأ 22 میلیون نفر از مردم به دلیل بروز بلایای طبیعی که بیشترین آنها ناشی از سیل و طوفان بوده آواره شوند، 25 درصد بیشتر از سال 2018.  مناطق گرمسیری سیکلون آیدای در موزامبیک و طوفان دوریان در باهاما - هر یک به میزان بی سابقه ای بارندگی را کاهش داده و ده ها هزار نفر از ساکنان را آواره کرده اند.

همچنین، بدلیل دو موج گرمای شدید هوا که در تابستان در چندین کشور در سراسر اروپا رخ داد، باعث مرگ و میر حداقل 1،462 نفر گردید.

اما اثرات این تغییرات اقلیمی فراتر از گرسنگی و بیماریهای ناشی از گرما بر سلامتی انسان است.

در این گزارش آمده است، در دهه های اخیر شاهد شیوع جهانی ویروس دنگه، که یک بیماری ناشی از پشه است، بوده ایم که به طرز چشمگیری در حال رشد بوده است و اکنون نیمی از جمعیت جهان را تهدید می کند.

استرالیا دمای بسیار گرم و خشکسالی شدیدی را تجربه کرد و با ایجاد طوفان های غیر منتظره که بیش از 7 میلیون هکتارازجنگل های نیو ساوت ولز و ویکتوریا به آتش کشیده شد. بروز آتش سوزی فقط به استرالیا محدود نمی شود، چرا که جنگل های بارانی آمازون در آمریکای جنوبی و سیبری نیز شاهد آتش سوزی بودند.

علائم بحران آب و هوایی تغییرات شدید آب و هوایی در اینجا متوقف نمی شود ، زیرا گرمای جهانی به همراه بسیاری از علائم دیگر گرم شدن کره زمین همچنان در حال افزایش است. میانگین دمای جهانی نسبت به قبل از دوره صنعتی شدن 1.1 درجه سانتیگراد (2 درجه فارنهایت) افزایش یافته و این درحالی است که در سال های پایانی دهه 2010-2019 به گرمترین رکورد خود رسیده است.

در این گزارش آمده است که در سال 2016 به دلیل وقوع یک رویداد قدرتمند ال نینو در کره زمین گرمترین سال و پس از آن سال 2019 دومین سال گرم این دهه بوده است. 

در سال 2019 به دلیل ذوب شدن یخ چال های طبیعی در گرینلند و قطب جنوب و همچنین ادامه گرم شدن اقیانوس ها میانگین سطح آب دریاها در جهان به بالاترین مقدار خود رسیده است که در این گزارش به بالاترین حد گرما در عمق  2 کیلومتری اقیانوس اشاره شده است.
 
کنیا در خط مقدم تغییرات آب و هوا قرار دارد. افزایش مکرر دمای هوا به طور منظم باعث شده که مردم ترکانا در شمال غربی این کشور دچار خشکسالی های طولانی مدت شوند.



پتری تالاس ، دبیرکل WMO گفت: "با توجه به اینکه میزان گازهای گلخانه ای همچنان در حال افزایش است، گرم شدن هوا ادامه خواهد یافت. اتفاقات و تجربیات ده ساله اخیر نشان می دهد که احتمالاً در 5 سال آینده افزایش دمای دیگری در جهان رخ خواهد داد و  این به زمان بستگی دارد" .

تغییرات آب و هوایی برای مردم جهان در حال عادی شدن است، این گزارش به عنوان یک نشانگر ارزشمند بحران آب و هوا را گوشزد می کند و مطمئنا بدون اقدامات اقلیمی، مردم کره زمین در سراسر جهان می توانند اختلالات دیگری را انتظار داشته باشند.

به گفته بریان هوسکینز ، رئیس موسسه تغییر اقلیم گرانتهام در کالج امپریال لندن: "این گزارش به مثابه کاتالوگی از آب و هوای جهان در سال 2019 است که وضعیت کلی در اثر تغییرات آب و هوا شدیدتر شده است و مصائب انسانی نیز با آن تشدید شده است."

"این تغییرات بیشتر از هر ویروس شناخته شده دیگری خطرناک است و باید در اسرع وقت با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به فوریت با آن مقابله کنیم." منبع: cnn

https://zistonline.com/vdceze8v.jh8w7i9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما