تاریخ انتشار :دوشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : 82430
زیست آنلاین: اگر تصور می کنید خرید از فروشگاهها، خرید آنلاین نسبت به استفاده از اتومبیل با محیط زیست سازگارتر است، دوباره درباره آن فکر کنید.
به گزارش زیست آنلاین، طبق گزارش جدید علوم و فن آوری محیط زیست که توسط انجمن شیمی آمریکا منتشر شده است، هرچند ممکن است عجیب به نظر برسد، اما شیوه درست تراینست که برای خرید به یک فروشگاه فیزیکی مراجعه کنید تا اینکه خرید خود را از طریق اینترنت و بصورت آنلاین انجام دهید.

در این تحقیق محققان تخمین زده اند که این روش خرید منجر به انتشار کمتر گازهای گلخانه ای می شود. 

دلیل اصلی دلیل آن این است که مردم وقتی چیزی لازم دارند به سرعت آن را به صورت آنلاین سفارش داده و خرید می کنند و این کار را برای موارد مختلف و تک به تک انجام می دهند و در هر خرید فقط یک مورد خریداری می کنند.

صادق شاهمحمدی، دانشجوی دکتری علوم محیط زیست در دانشگاه رادود هلند و یکی از شش محققی که یک سال و نیم مطالعه کرده است، خاطرنشان کرد: "وقتی مردم برای خرید به یک فروشگاه واقعی می روند، معمولا اجناس زیادی را با یک بار خرید و به صورت عمده انجام می دهند." 

شاهمحمدی گفت: خریدهای مکرر آنلاین، دو جنبه محیط زیستی دارند که هر دو عامل منجر به انتشار بیشتر گازهای گلخانه ای در هر واحد خرید می شوند: یکی تولید بیشتر زباله های ناشی از بسته بندی محصولات و دوم اینکه معمولا در خرید اینترنتی تمایل بر اینست که کالا از مراکز تولیدی یا  توزیع دریافت شود. 

این تیم تحقیقاتی حرکت کالاها از کارخانه تا مصرف کننده نهایی را مدل سازی کردند. سپس به طور خاص روی بخشی از زنجیره تامین خرده فروشی شامل فاصله بین فروشگاه تا مشتری یا در صورت خرید آنلاین، فاصله بین مرکز توزیع کالاها تا مشتری متمرکز شدند و درنهایت ردپای کربن را برای سه نوع متداول از خرید تجزیه و تحلیل کردند:

1- فروشگاه های واقعی، 2- خرید اینترنی صرف(فروشندگانی که یا فروشگاه واقعی ندارند و یا به شکل واسطه از فروشگاههای اصلی عمل می کنند) و 3- وقتی افراد سفارش آنلاین می دهند و یک فروشگاه نزدیک کالاها را به آنها تحویل می دهد.

در این سه مدل میزان انتشار گازهای گلخانه ای بسته به تعداد محصولات خریداری شده، حمل و نقل، انبار، تحویل و بسته بندی محاسبه گردید. 

بررسی های دقیق و تجزیه و تحلیل ها درانگلستان نشان داد که انتشار گاز های گلخانه ای برای کالای خریداری شده در فروشگاه های واقعی 63٪ بیشتر از حالتی است که خرید آنلاین انجام شده و نزدیکترین فروشگاه جنس را تحویل می دهد و در نهایت انتشار گازهای گلخانه ای  81٪  کمتر از خرید اینترنتی صرف است. همچنین در آمریكا میزان انتشار گازهای گلخانه ای در خرید از فروشگاه های فیزیكی بیشتر از دو حالت دیگر تخمین زده می شود.

شاهمحمدی اضافه کرد: "این الگو واقعاً به کشور و رفتار مصرف کننده در آنجا بستگی دارد."

منبع: cnn

https://zistonline.com/vdcgzt97.ak9xw4prra.html
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما