تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب : 82462
به دلیل بیماری همه گیر کرونا بازار کربن نیروی خود را به عنوان ابزاری برای کمک به محیط زیست از دست می دهد.

سقوط قیمت کربن به 15 یورو

هزینه ها و قیمت های آلودگی هوا، و کربن، مانعی کلیدی برای محیط زیستی پایدار
زیست آنلاین: برنامه تجارت کربن ابزار اصلی اروپا برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای است، بزرگترین بازار کربن در جهان در حال پیوستن به لیست طولانی قربانیان اقتصادی ناشی از ویروس کرونا است.
به گزارش زیست آنلاین، امسال تاکنون هزینه دریافت گواهینامه هایی که در اتحادیه اروپا امکان انتشار دی اکسید کربن را به شرکتها می دهند 40 درصد سقوط کرده است. درحالیکه در دو سال گذشته، قیمت ها با اهداف بلند پروازانه و اقلیمی اتحادیه اروپا و اصلاحاتی که باعث افزایش تعداد مجوزهای فروش شده بود، دستاوردهای موجود در بازار کربن که بیش از 200 میلیارد یورو ارزش داشت ، سقوط کرده اند.



از زمانیکه در سراسر اروپا دولت ها به دلیل بیماری همه گیر کرونا محدودیت های شدیدتری را بر زندگی عمومی تحمیل می کنند، بازار کربن نیروی خود را به عنوان ابزاری برای کمک به محیط زیست از دست می دهد. با توجه به قیمت فعلی کربن که تقریبا کمی پائینتر از 15 یورو درهر تن است نیروگاه ها و تولید کننده های برق برای پوشش تولید گازهای گلخانه ای خود مجبور به دریافت مجوز از بازار هستند.

شیوع این ویروس همه گیر، تولید کنندگان را از Airbus SE  گرفته تا Volkswagen AG و Renault SA وادار کرده است که کارخانه ها را تعطیل کنند و باعث کاهش مصرف انرژی و آلودگی شوند. همین امر باعث کاهش نیاز به خرید مجوز انتشار کربن می شود.

پیامدهای طولانی مدت قیمت پایین گواهی انتشار، تأثیر عمیقی بر استراتژی رئیس کمیسیون اروپا، یورسولا فون دره لیون برای تبدیل اروپا به اولین قاره سبز جهان برای آب و هوا خواهد داشت.

اروپا 15 سال پیش سیستم بازرگانی گازهای گلخانه ای خود را برپایه پروتکل کیوتو در مورد تغییرات آب و هوا شکل تازه ای داد هدف این بود تا با قیمت گذاری گازهای گلخانه ای که باعث بالا رفتن دمای زمین می شود، واحد آلوده کننده انگیزه اقتصادی پیدا کرده و آلودگی را به اشکال پاک تری از انرژی تبدیل کند. همچنین هدف نهائی این توافق نامه سبز آنست که انتشار کربن اروپا تا سال 2050 به صفر برسد. بنا براین کاهش قیمت کربن و گواهی انتشار آن از این فشار می کاهد.

سوختهای آلوده منابع انتشار گازهای گلخانه ای  در اتحادیه اروپا



در حال حاضر تأثیر کاهش قیمت کربن بر تولید برق است که تقریبا نیمی از تولید گازهای گلخانه ای ناشی از برق تحت پوشش بازار کربن اتحادیه اروپا است. قیمت های این ماه در روز دوشنبه حدود 35٪ یعنی تا 14:30 یورو در هر تن کاهش یافت که این کاهش در 18 مارس، به بالاترین حد خود از سال 2013 بود. متاسفانه، قیمت کربن پایین باعث کاهش هزینه سوخت های فسیلی و درنتیجه افزایش مصرف آن شده است. و این بر خلاف آن چیزی است که بسیاری از کارشناسان از بازار کربن انتظار داشتند. چراکه با افزایش هزینه های ناشی از انتشار کربن، تمایل به سرمایه گذاری در گزینه های پاک تر مانند باد و خورشیدی بیشتر می شود.

در همین حال، برخی سیاستمداران اتحادیه اروپا برای هدایت قیمت ها به سمت 50 یورو در هر تن و حتی افزایش آن تا  100 یورو برنامه ریزی کرده اند.

پیتر ویس، مشاور ارشد کمیسیون که به طراحی کمک می کند گفت: "این که قیمت کربن سقوط می کند وقتی اقتصاد شرایط مناسبی نداشته باشد منطقی و حتی مطلوب است، زیرا در زمان های سخت شرکت ها با چالش های دیگری روبرو هستند " میزان تولید گازهای گلخانه ای تحت پوشش اتحادیه اروپا در مقایسه با سطح مبنا در سال 2005،  43٪ تا سال 2030  کاهش می یابد."

سبز شدن اتحادیه اروپا ممکن است پس از تحقق هدف خود در سال 2020 ، کاهش CO2 تا سال 2030 و سپس تا حد صفر در سال 2050 را با شدت بیشتری دنبال کند.



هدف کاهش بیشتر انتشار تا 2030 ، تهیه نقشه راه در مسیر پیش رو برای بازار کربن را بسیار دشوار خواهد کرد. کمیسیون اروپا در روز دوشنبه اعلام کرد که در حال نظارت بر بازار است. هرگونه تغییر در مسیر پیش رو نیاز به دیپلماسی دقیق بین کشورهای عضو دارد که اغلب در اولویت های سیاسی خود متفاوت هستند.

در حالی که طی سالهای اخیر قوانین آلودگی سخت تر شده است کالیبراسیون سیستم برای تولید به تدریج افزایش قیمت کربن بسیار مشکل است.

قیمت های کربن تقریباً به مدت یک دهه پس از بحران مالی که در سال 2008 آغاز شد، به طور متوسط 9 یورو درهر روز کاهش یافته است. سیاستگذاران این بخش سالها تلاش می کردند که چگونه می توانند پس از افزایش تولیدات صنعتی مبالغ را افزایش دهند. سرانجام، بازنگری های دقیق و طولانی برنامه و انتظارات کشورها مبنی بر تثبیت بازار کربن، قیمت ها را در ماه ژوئیه به اوج خود یعنی نزدیک به 30 یورو سوق داد.

رگه های آب و هوایی انتشار دی اکسید کربن توسط بزرگترین آلاینده های جهان



طبق گزارش کمیسیون اروپا، ویروس همه گیر کرونا تقریباً مسبب رکود بازار کربن است و برخی کشورها در حال حاضر خواستار راه اندازی تجارت سبز هستند اما  به نظر می رسد برای دستیابی به هدف کاهش انتشار تا سال 2030 کار دشواری دارند.

آندره بابیس، نخست وزیر چک در تاریخ 16 مارس گفت "اروپا اکنون باید توافق نامه سبز را فراموش کند" و به جای آن بر ویروس کرونا تمرکز کند. یک روز بعد، معاون وزیر دارایی لهستان، لانوس کوواسکی در توئیتر گفت اتحادیه اروپا باید از سال آینده بازار کربن را رها کند، یا حداقل ورشو باید از این برنامه خارج شود.

اتحادیه اروپا از مدتها قبل از ویروس کرونا، مجبور شد تا به دنبال آخرین رکود بزرگ اقتصادی در دهه گذشته برای رونق بازار کربن قیمت مجوزها را کاهش دهد. اما با توجه به شرائط کنونی جهان، بعید به نظر می رسد که بتواند با سرعت کافی و در چند ماه آینده بازار را تقویت کنید.

نتیجه این است که در ماههای آینده ممکن است بازار کربن روی سیستم انرژی اروپا تأثیر کمرنگی داشته باشد و به عنوان ابزاری برای فشار در گذار انرژی و اقتصاد سبز اهمیت کمتری پیدا کند.

منبع:bloomberg

 

https://zistonline.com/vdcb5abw.rhb50piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما