تاریخ انتشار :جمعه ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : 82472
زیست آنلاین: بیماری همه گیر کرونا باعث بروز بحران بی سابقه ای در جهان شده است و مقابله اضطراری با آن یک اولویت اصلی است. به گفته دکتر بیرول مدیر آژانس بین المللی انرژی، همچنانکه دولتها به پیامدهای اقتصادی ناشی از این ویروس پاسخ می دهند، نباید چالش اصلی زمان یعنی دوره گذار انرژی را نادیده بگیرند.
به گزارش زیست آنلاین،دولت ها در تلاش برای مقابله با خسارت های اقتصادی ناشی از کرونا، برنامه های محرکی را تهیه می کنند. این بسته های محرک برای اطمینان از این که وظیفه اصلی ایجاد آینده ای مطمئن و پایدار برای انرژی در میان اولویت های فوری فراموش نمی شود، فرصتی عالی ارائه می دهند.

سرمایه گذاری های کلان برای استقرار، تقویت و ادغام فن آوری های انرژی پاک از جمله خورشید، باد ، باتری ها، هیدروژن و ذخیره کربن (CCUS) باید بخش اصلی برنامه های دولت ها باشد چرا که این امر مزیت هایی همچون اقتصادهای پویا و تسریع در گذار انرژی پاک را به همراه خواهد داشت.. پیشرفتی که در زیرساختهای انرژی کشورها به وجود خواهد آمد موقت نخواهد بود و می تواند تغییری پایدار برای آینده ایجاد کند.

برق ضروری تر از همیشه اختلال عظیم ناشی از بحران کرونا نشان داد که جوامع امروزی تا چه حد به برق متکی هستند. در حال حاضر میلیون ها نفر در خانه های خود قرنطینه هستند و ضمن انجام دورکاری برای انجام کارهای خود شامل خرید، سرگرمی ، تماشای فیلم و ... به سایت های الکترونیکی مراجعه می کنند؛ همچنین، برای کارکرد دستگاه هایی مانند یخچال، ماشین لباسشویی، روشنایی و ... از نیروی برق استفاده می شود.

منبع تغذیه ای که برای انجام همه این خدمات باید قابل اعتماد بوده و به خوبی تأمین شود.دربسیاری از کشورها، برق برای دستگاه های تهویه هوا و سایر تجهیزات پزشکی در بیمارستان هایی که تعداد بیماران آنها در حال افزایش است، بسیار مهم است. همچنین برق در چنین شرایط ناخوشایند و ناپایداری، ارتباط به موقع و ارسال اطلاعات مهم بین دولت ها و شهروندان و بین پزشکان و بیماران را تضمین می کند.

بحران کرونا نقش اساسی برق در زندگی ما را یاد آوری میکند. همچنین برای گسترش و تکامل این نقش در سالها و دهه های آینده دیدگاهها را تغییر می دهد.

چالشهای جدی پیش روی اقتصاد کشورهای صادرکننده نفت بازارهای جهانی نفت و گاز با وضعیت بی سابقه ای روبرو هستند: تقاضا به دلیل تأثیر ویروس کرونا در حال سقوط است در حالی که عرضه، که پیش ازاین بیشتر از نیاز بود، به طور قابل توجهی در حال افزایش است.

در برخی کشورها، تولید و صادرات گسترده نفت و گاز درآمد مالی لازم برای تأمین بودجه را فراهم می کند، این بدان معناست که نوسانات در بازارهای جهانی انرژی می تواند فوراً به فشارهای کلان اقتصادی تبدیل شود. هنگامی که قیمت ها کاهش می یابد، این "اقتصادهای تولیدکننده نفت" غالباً با کاهش هزینه های خود، کاهش حقوق کارمندان بخش دولتی و به تعویق انداختن پروژه های بزرگ سرمایه ای مواجه می شوند. این اقدامات به کندتر شدن رشد یا حتی انقباض اقتصادی نیز کمک می کند.

برخی از تولیدکنندگان با شناخت این فشارهای ساختاری رو به رشد، با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد خود و رشد بخش خصوصی، تلاشهای بلندپروازانه ای برای اصلاحات را آغاز کرده اند. پیامد چنین تلاشهایی این است که درآمد نفت می تواند از طریق سرمایه گذاری های لازم برای تنوع بخشیدن به اقتصاد هدایت شود.

نتایج حاصل از تحلیل IEA که اخیراً منتشر شده است، حاکی از اهمیت تغییر استراتژی چنین اصلاحاتی در کشورهای تولید کننده است.

نقش بیوگاز و بیومتان در انتقال انرژی پاک جوامع و اقتصادهای مدرن مقادیر فزاینده ای از زباله های آلی مانند پسماندهای کشاورزی، زباله های مواد غذایی و کودهای حیوانی را تولید می کنند که می تواند با چندین مزیت بالقوه برای توسعه پایدار، برای تولید بیوگاز و بیومتان به عنوان منابع انرژی پاک استفاده شود. بیوگاز منبعی برای تولید برق در مناطق مختلف و سوختی مناسب برای پخت و پز در خانه ها است و ارتقاء آن به بیومتان تمام مزایای گاز طبیعی را بدون انتشار کربن مرتبط با آن به همراه می آورد.

در هر نقطه از جهان دامنه قابل توجهی برای تولید بیوگاز و یا بیومتان وجود دارد. براساس آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی که تحت عنوان "چشم انداز بیوگاز و بیومتان" منتشر شده، تا سال 2040 دسترسی به منابع اولیه پایدار برای این اهداف 40 درصد رشد خواهد کرد.

دکتر بیرول گفت: "در حالی که دولت ها به دنبال تسریع در انتقال انرژی به سمت انرژی پاک هستند، نباید اهمیت گازهای کم کربن مانند بیومتان و بیوگاز را فراموش کنند." "از جمله مزایای دیگر بیوگاز و بیومتان تبدیل جوامع و صنایع روستایی به تولید کنندهاین بخش از انرژی است.

با این قیمتهای نفت در سطح فعلی، کشورهای تولیدکننده آسیب پذیر ممکن است درآمد نفتی خود را تا 85 درصد کاهش دهند. این امر منابع مالی عمومی آنها را که به شدت وابسته به درآمد نفت هستند، تحت فشار قرار می دهد و حتی بر خدمات حیاتی مانند بهداشت و آموزش تأثیر بیشتری می گذارد.

همچنین به احتمال زیاد کسری های مالی افزایش یافته و کاهش درآمدهای صادرات کشورها بر تراز تجاری کلی آنها تأثیر گذاشته و منجر به کاهش ارزش پول ملی آنها خواهد شد. این امر برای تعدادی از تولیدکنندگان که به سایر ارزها متصل هستند، برای حفظ ثبات ارز، به استقراض از ذخایر ارزی می پردازند.

تجزیه زباله های جامد شهری (MSW) در شرایط بی هوازی در محل های دفن زباله باعث ایجاد بیوگاز می شود. گاز تولیدی در این روش می تواند با استفاده از لوله ها و به وسیله کمپرسور به یک نقطه مرکزی هدایت شود. چنین سیستم های بازیابی دفن زباله امروزه یکی از سه فناوری اصلی است که می توان از آن برای تولید بیوگاز استفاده کرد .

سابقه نه چندان دور بیوگاز در سال 2018 ، تقریباً دو سوم از بیوگاز تولیدی برای تولید برق و گرما استفاده شد. در حالی که 30٪ از آن در ساختمانها (عمدتا در بخش مسکونی برای پخت و پز و گرمایش) مصرف می شد و مابقی آن به بیومتان ارتقا یافته و در شبکه های گاز به عنوان سوخت مورد استفاده در سیستم حمل و نقل بکار گرفته شد.

توسعه بیوگاز در سراسر جهان تاکنون نابرابر بوده است زیرا این امر نه تنها به در دسترس بودن مواد اولیه یا خوراک بلکه بیشتر به سیاست هایی بستگی دارد که تولید و استفاده از آن را تشویق می کنند. اروپا، چین و ایالات متحده 90 درصد از تولید جهانی بیوگاز را به خود اختصاص داده اند.
منبع: International Energy Agency. https://www.iea.org/

 

https://zistonline.com/vdcci0q4.2bqim8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما