تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب : 82488
زیست آنلاین: جلسه اول شورای سیاست گذاری شرکت های پیمانکار و تامین کننده سامانه های خورشیدی کشور روز پنجشنبه 14 فروردین بصورت غیر حضوری برگزار شد. در جلسه فوق، نمایندگان شرکت های 5 استان کشور شامل خراسان رضوی، اصفهان، کرمان، یزد و اصفهان حضور داشتند.
به گزارش زیست آنلاین، با توجه به افزایش نرخ ارز و شیوع کرونا در کشور، اگر غفلت شود، بزودی شاهد توقف توسعه سامانه های خورشیدی و در نتیجه تعدیل نیرو و تعطیلی 200 شرکت پیمانکار خورشیدی در سراسر کشور خواهیم بود و ثمره سال های اخیر از بین خواهد رفت.

شرکت های استانی با تشکیل کارگروه ها در استان ها، انتخاب نمایندگان خود تحت عنوان کمیته هماهنگی استان ها، و نیز حضور در شورای سیاست گذاری کشوری تصمیم دارند که مسئولین وزارت نیرو و سایر ارگان های کشور را مجاب کنند که شرایط را کماکان و بیش از گذشته برای توسعه این سامانه ها فراهم کنند و از بروز اتفاقات ناگوار در این صنعت جلوگیری نمایند.

تشکیل شورای سیاست گذاری به عنوان بالاترین سطح تصمیم گیری بخش خصوصی پیمانکار سامانه های خورشیدی سید محمد جواد موسوی، نایب رئیس هیات رئیسه کمیته تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق در این باره به زیست آنلاین گفت: شرکت های طراحی و مهندسی، پیمانکار و تامین کننده سامانه های خورشیدی کشور در سال 98 در پنج استان کشور متشکل شدند تا با هم افزایی بتوانند مسائل مرتبط را پیگیری کنند. لذا در هر استان نمایندگانی را تحت عنوان "کمیته هماهنگی استانی" انتخاب کردند که وظیفه هماهنگی و سامان دادن به فعالیت های داخل استان و تشکیل کارگروه ها را بر عهده دارد.

سپس برای هماهنگی فعالیت ها در سطح کشور، شورای سیاست گذاری کشوری تشکیل شد. در این شورا از هر استان یک نماینده حضور دارد. شورای سیاست گذاری کشوری وظیفه رصد تحولات مرتبط با انرژی های تجدیدپذیر و بخصوص مرتبط با سامانه های خورشیدی، مذاکره با مسئولین در سطح کشوری مانند وزارت نیرو و ساتبا را بر عهده دارد و بالاترین سطح تصمیم گیری بخش خصوصی مرتبط با پیمانکاران سامانه های خورشیدی در بخش خصوصی کشور است.

سیاست خرید تضمینی برق تجدیدپذیر، یک سیاست موفق در توسعه سامانه های خورشیدی در کشور موسوی به سیاست خرید تضمینی برق بصورت بلند مدت از سامانه های خورشیدی در کشور اشاره کرد و آن را موجب استقبال بخش خصوصی از توسعه این سامانه ها در سراسر کشور دانست و اضافه کرد " استقبال سرمایه گذاران باعث شد که در کشور حدود 200 شرکت پیمانکار سامانه های خورشیدی شکل بگیرند که سراسر کشور به فعالیت مشغول هستند.

شرکت های فوق در زمینه طراحی و نصب سامانه های خورشیدی فعالیت می کنند؛ این سامانه ها روی سقف خانه ها، سوله های صنعتی، زمین های کشاورزی بلااستفاده و ... نصب می شوند و بدلیل تولید برق پاک بویژه در پیک برق تابستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. بدلیل پراکنده بودن شرکتها در سطح کشور، اشتغال زایی بسیار وسیعی را در سطح استان های کشور ایجاد کرده اند.

در جلسه شورای سیاست گذاری روز پنجشنبه، مقرر شد کمیته های هماهنگی استان ها، ضمن معرفی تشکل های خود به مدیریت جدید ساتبا، خواستار حمایت بیشتر  از توسعه سامانه های خورشیدی در کشور در دوران مدیریت جدید شوند."

تشکیل کارگروه های چهارگانه بخش خصوصی در پنج استان کشور محمد حسن غفوری، عضو هیات رئیسه کمیته تجدیدپذیر سندیکای صنعت برق به تشکیل چهار کارگروه تحت عناوین کارگروه فنی، کارگروه تسهیلات، کارگروه الزام 20 درصد و کارگروه ترویج و فرهنگ سازی در استان ها اشاره کرد و افزود "ما وقتی در ابتدای سال 98 موارد مربوط به سامانه های خورشیدی (محدود به ظرفیت انشعاب) و شرکت های پیمانکار سامانه های خورشیدی را شروع به بررسی کردیم، متوجه شدیم مسائل حل نشده بسیاری در این زمینه وجود دارد. لذا با تشکیل کارگروه های چهارگانه در استان ها، موضوعات در این کارگروه ها دسته بندی و اهداف مشخص شد و اقدامات خوبی نیز در سطح این 5 استان تاکنون انجام شده است."

بررسی دستورالعمل نصب سامانه های خورشیدی در کارگروه فنی استان خراسان رضوی شهریار صابر عضو کمیته هماهنگی استان خراسان رضوی به تعداد 40 شرکت پیمانکار سامانه های خورشیدی در استان خراسان رضوی اشاره کرد و افزود "ما تاکنون بیش از 60 جلسه با استانداری، اتاق بازرگانی، نمایندگان مجلس استان، و همچنین جلسات داخلی کارگروه ها برگزار کرده ایم.

برای مثال ما در کارگروه فنی استان که با حضور حداکثری شرکتهای استان در شهر مشهد برگزار شد، دستورالعمل نصب سامانه های خورشیدی که توسط ساتبا در حال بازنگری بود، را با حضور شرکت های پیمانکار خراسان رضوی بررسی کردیم و نتایج برای ساتبا ارسال شد.

همچنین از مواردی که در استان خراسان رضوی به خوبی انجام شد، پیگیری پیشنهاد ده هزار تسهیلات برای سامانه های خورشیدی در قانون بودجه سال 99 بود که در رایزنی با نمایندگان استان، این پیشنهاد در قانون بودجه سال 99 مصوب شد."

نیاز به افزایش نرخ خرید برق از سامانه های خورشیدی نسترن رفیعی عضو کمیته هماهنگی استان اصفهان به افزایش سی درصد نرخ های خرید برق تجدیدپذیر در اثر نامه نگاری شرکت های پیمانکار استان ها به وزیر نیرو اشاره کرد و اظهار داشت "با توجه به افزایش نرخ ارز و بالا رفتن قیمت تمام شده سامانه های خورشیدی، شرکت های استان در نامه هایی به وزیر نیرو درخواست افزایش نرخ خرید برق خورشیدی را دادند که سرانجام در بیستم مهرماه سال 98 این امر اتفاق افتاد.

اکنون دوباره با افزایش نرخ ارز روبرو هستیم که توجیه پذیری اقتصادی سامانه ها را برای بخش خصوصی زیر سوال می برد و نیاز است که وزارت نیرو مجددا نرخ خرید برق از سامانه های خورشیدی را افزایش دهد. البته پیشنهاد ما این است که نرخ پایه خرید برق خورشیدی وابسته به نرخ ارز باشد که بصورت خودکار افزایش یابد."

اقدام کارگروه های ترویج و فرهنگ سازی استان ها برای استفاده از ظرفیت ارگان ها برای ترویج استفاده از انرژی خورشیدی ایمان احمدی عضو کمیته هماهنگی استان کرمان به متشکل شدن شرکت های استان کرمان و برگزاری جلسات کارگروه فنی و نیز جلساتی با استانداری کرمان اشاره کرد و افزود در جلسه با استانداری، چهار کارگروه استان درخواست های خود را مطرح کردند.

همچنین در کارگروه ترویج و فرهنگ سازی با توجه به اهمیت فرهنگ سازی و اشنایی آحاد مختلف مردم با انرژی های تجدید پذیر خصوصا انرژی خورشیدی، استفاده از روش ها و ظرفیت های مختلف از قبیل تبلیغات تلویزیونی و رادیویی در صدا و سیمای استانی و جراید محلی و همچنین استفاده از ظرفیت شرکتهای توزیع و فضای مجازی و ... مد نظر قرار گرفت و مقرر شد تاثیرگذارترین و بهینه ترین روشها انتخاب و شرکتهای پیمانکاری در اشاعه این فرهنگ در بین جامعه همکاری نمایند."

تلاش کارگروه تسهیلات برای گنجاندن انرژی خورشیدی در رسته های سامانه کارا علیرضا داد عضو کمیته هماهنگی استان یزد و عضو کارگروه تسهیلات به برنامه این کارگروه برای گنجاندن موضوع انرژی خورشیدی در رسته های سامانه کارا اشاره کرد و افزود "با پیگیری کارگروه تسهیلات در استان ها تاکنون نامه هایی از اتاق های بازرگانی استان های یزد، کرمان و اصفهان به وزارت کار ارسال شده است که سامانه های خورشیدی بتوانند از تسهیلات سامانه کارا استفاده کنند. متاسفانه موضوع انرژی خورشیدی در سال 97 از سامانه کارا حذف شده و مناطق روستایی و محروم کشور از دریافت تسهیلات کم بهره برای نصب سامانه های خورشیدی محروم شده اند. امیدواریم این موضوع از ابتدای سال 99 اصلاح شود."

استفاده از ظرفیت های اتاق های بازرگانی استان ها برای رفع موانع فاطمه اسدی منش عضو کمیته هماهنگی استان فارس به ظرفیت اتاق های بازرگانی استان ها در شناسایی چالش ها و رفع آنها اشاره کرد و افزود "با افزایش قیمت ارز و شیوع ویروس کرونا شرایط بسیار سختی در پیش روی شرکت های فعال در انرژی خورشیدی است. شرکت های خورشیدی استان فارس نیز مانند دیگر استان ها در ماه های اخیر متشکل شده و کارگروه های چهارگانه را بوجود آورده اند. ما در اتاق بازرگانی شیراز نیز می توانیم از ظرفیت کمیسیون انرژی و نیز شورای گفتگو برای رفع موانع توسعه انرژی های تجدیدپذیر استفاده کنیم. استان فارس با دارا بودن تابش فراوان خورشید، ظرفیت بسیار زیادی برای توسعه سامانه های خورشیدی دارد."

تلاش برای ابلاغ دستورالعمل مصوبه الزام ارگان ها به تامین 20 درصد از برق از انرژی های تجدیدپذیر سید محمد جواد موسوی عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر به مصوبه هیات وزیران درباره الزام ادارات دولتی به تامین بیست درصد از برق مصرفی از انرژی های تجدیدپذیر اشاره کرد و افزود "متاسفانه این مصوبه آنطور که باید اجرایی نشده است که یکی از دلایل آن عدم ابلاغ دستورالعمل مربوطه از طرف وزارت نیرو به شرکت های توزیع سراسر کشور است. این موضوع را ما در اتاق بازرگانی ایران و با دعوت از نمایندگان توانیر، وزارت نیرو و ساتبا پیگیری کردیم و امیدواریم با ابلاغ این دستورالعمل، شاهد توسعه بازار برای شرکت های پیمانکار خورشیدی در سراسر کشور باشیم.. کارگروه الزام 20 درصد در استان خراسان رضوی نیز موضوع را در شورای گفتگوی اتاق خراسان پیگیری کرده اند که در نتیجه آن، آقای شافعی ریاست اتاق خراسان نامه ای به وزیر نیرو در خصوص ابلاغ دستورالعمل ارسال کردند."

شرایط بسیار سخت حاکم بر شرکت های پیمانکار و تشکیل شورای سیاست گذاری برای تاثیرگذاری بر تصمیمات محمد حسن غفوری عضو هیات مدیره انجمن انرژی های تجدیدپذیر متشکل شدن شرکت های استانی در کشور را نوید بخش آینده روشن دانست و افزود "با افزایش مجدد نرخ ارز و نیز شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، شرایط بسیار سختی بر شرکت های پیمانکار خورشیدی حاکم است. شرکت های استانی با تشکیل کارگروه ها در استان ها، انتخاب نمایندگان خود تحت عنوان کمیته هماهنگی استان ها، و نیز تشکیل شورای سیاست گذاری کشوری تصمیم دارند که ضمن حفظ سیاست های حمایتی مانند خرید تضمینی برق از سامانه های خورشیدی بصورت بلندمدت، مسئولین وزارت نیرو و سایر ارگان های کشور را مجاب کنند که شرایط را بیش از گذشته برای توسعه این سامانه ها فراهم کنند."

https://zistonline.com/vdcjoxeo.uqe8ozsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما