کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دکترمحسن نورزاد مقدم، معاون فنی و اقتصادی مرکز ملی گیاهان دارویی اعلام کرد

توجه ویژه به بازار درسند طرح ملی گیاهان دارویی

27 بهمن 1396 ساعت 11:14

زیست آنلاین :سند طرح ملی گیاهان دارویی که در مرکز ملی گیاهان دارویی تدوین گردیده بر خلاف دیدگاه رایج در بخش کشاورزی کشور، علاوه بر حلقه تولید سایر حلقه های زنجیره ارزش صنعت گیاهان دارویی شامل فرآوری و بازار را مورد توجه ویژه قرار داده است.


دکترمحسن نورزاد مقدم، معاون فنی و اقتصادی مرکز ملی گیاهان دارویی در حاشیه اولین پویش ملی گیاهان دارویی و طب ایرانی در برج میلاد به سیاست‌های اجرایی مربوط به توسعه حوزه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: سند طرح ملی گیاهان دارویی که در مرکز ملی گیاهان دارویی تدوین گردیده بر خلاف دیدگاه رایج در بخش کشاورزی کشور، علاوه بر حلقه تولید سایر حلقه های زنجیره ارزش صنعت گیاهان دارویی شامل فرآوری و بازار را مورد توجه ویژه قرار داده است.
ایشان مشکل اصلی گیاهان دارویی کشور را در حلقه بازار دانست و خاطر نشان کرد: متاسفانه تاکنون در جهت ترویج فرهنگ مصرف گیاهان دارویی در داخل کشور و برندسازی این گیاهان در خارج از کشور ضعیف عمل کرده‌ایم. در بخش تولید محصولات گیاهان دارویی نیز با وجود اینکه ۱۶۵ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت گیاهان دارویی قرار دارد متاسفانه به دلیل عدم تولید استاندارد این گیاهان علی الخصوص در مراحل داشت و فرآیند های پس از برداشت (شامل خشک کردن، انبارش، سورتینگ و ضدعفونی) کیفیت محصولات تولیدی کشور بسیار پایین بوده و به همین خاطر ارسال محصولات ما به بازار های هدف به دلیل عدم تناسب تولیدات با استانداردهای جهانی با مشکلات جدی مواجه بوده است.
وی تاکید بر گسترش استانداردسازی در تمام بخش‌ها و حلقه‌های مربوط به صنعت گیاهان دارویی را به عنوان راه‌حل موانع فعلی این حوزه دانست و بیان کرد: در حال حاضر، استاندارد سازی در تمام مراحل و به خصوص در قسمت کاشت و فرآوری را شروع کرده‌ایم و جهت اجرایی نمودن آنها و سایر برنامه های مرکز ملی گیاهان دارویی، در هر استان یک مجری استانی گیاهان دارویی انتخاب گردیده است.
محسن نورزاد مقدم در تکمیل تشریح برنامه های در نظر گرفته شده برای  بخش گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی به عمل آمده بایستی در هر استان ستاد استانی گیاهان دارویی متشکل از نمایندگان کلیه ذی نفعان و تصمیم سازان این حوزه تشکیل گردد که خوشبختانه تا کنون نزدیک به ۱۰ ستاد استانی تشکیل شده که این ستاد ها با توجه به سیاست های ابلاغی مرکز ملی گیاهان دارویی و پتانسیل های استان،  برنامه های توسعه صنعت گیاهان دارویی استان را تدوین و اجرایی می نمایند.
 معاون فنی و اقتصادی مرکز ملی گیاهان دارویی در ارتباط با اقدامات و حمایت‌های به عمل آمده از سوی دولت در بخش گیاهان دارویی افزود: با ارایه برنامه های تفصیلی و رایزنی های صورت گرفته برای اولین بار سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پیشنهاد ردیف اعتباری اختصاصی جهت توسعه صنعت گیاهان دارویی کشور را به مجلس شورای اسلامی ارایه نموده است.
وی با اشاره به اهمیت دو گیاه زعفران و گل محمدی در بخش گیاهان دارویی بیان کرد: نزدیک به ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت زعفران و ۱۷ هزار هکتار زیر کشت گل محمدی است و با توجه به اهمیت بسیار زیاد این دو گیاه و اهتمام مرکز ملی گیاهان دارویی در جهت اعتلای آنها ، سند برنامه ملی زعفران و سند برنامه ملی گل محمدی به صورت تفصیلی تهیه شده و در حال اجرا است.
نورزاد مقدم اضافه کرد: در جهت پیشبرد سیاست های مرکز ملی گیاهان دارویی، کمیته‌های متعددی را بخش های تولید، استاندارد سازی، تحقیقات و بازار متشکل از کلیه صاحبنظران و خبرگان صنعت به منظور هم افزایی هر چه بیشتر دست اندرکاران و تصمیم سازان این بخش تشکیل داده ایم.
وی اقدامات مربوط به فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی مردمی به منظور حمایت بیشتر از توسعه و استفاده گیاهان دارویی را یک کار زمان بر و تدریجی برشمرد و بیان کرد: برگزاری رویداد های ملی با رویکرد ترویج فرهنگ تولید و مصرف گیاهان دارویی در دستور کار مرکز ملی گیاهان دارویی قرار دارد.
معاون فنی و اقتصادی مرکز ملی گیاهان دارویی در پایان با اشاره به فعالیت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی این بخش اذعان نمود: قرار است به منظور تقویت بازار صادراتی، در هر استان یک شرکت تخصصی را مورد حمایت قرار دهیم و تسهیلات لازم را در کنار کمک‌های فنی و اعتباری به آنها ارائه دهیم. همچنین برای ده گیاه اولویت دار کشور با کمک بخش خصوصی در کشورهای هدف دفاتر تخصصی دایر نماییم که در این راستا ارتباطات خود با اتاق ایران ، اتحادیه صادر‌کنندگان گیاهان دارویی و سازمان بورس و اتاق گیاهان دارویی را تقویت کرده‌ایم.

 


کد مطلب: 68488

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/68488/توجه-ویژه-بازار-درسند-طرح-ملی-گیاهان-دارویی

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com