کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

92 درصد از آلاینده‌های آب با نانوذرات تولیدشده توسط آب انار حذف می شوند

6 خرداد 1397 ساعت 1:30

نانوذرات موجود در آب انار، قادرند با استفاده از نور خورشید پساب صنایع را به میزان ۹۲.۸ درصد تصفیه کند.


به گزارش زیست آنلاین، بحران آب یکی از بزرگترین بحران‌های دهه‌های اخیر کشورهای مختلف از جمله ایران بشمار می‌رود، علاوه بر آن ورود پساب‌های سمی صنایع معضلات جدی را برای اکوسیستم آب‌ها ایجاد کرده است.

از این‌ رو پرداختن به این مسائل و یافتن راهکارهای آسان و ارزان جهت مقابله با کمبود آب و مشکلات زیست‌محیطی، یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های محققان و دانشمندان در حوزه‌های مختلف علمی است.

در این راستا محققان دانشگاه کاشان با سنتز نانوذراتی راهکاری را برای تصفیه پساب ارائه کردند.

دکتر سحر زینت لو عجب‌شیر، محقق پسادکترای دانشگاه کاشان و عضو هیات علمی دانشگاه بناب با اشاره به اثرات فناوری فتوکاتالیتیک بر حذف آلاینده‌های آبی، گفت: تولید نانوذرات فتوکاتالیست یکی از منابع مهم آلودگی‌های زیست‌محیطی است؛ از این رو یکی از راهکارهای در حال پیشرفت برای حذف آلاینده‌های آبی، استفاده از نانوذرات فتوکاتالیستی است که بر پایه مواد نیمه‌رسانایی است.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه فرایند تولید نانوذرات می‌تواند موجبات آلودگی‌های زیست ‌محیطی و از جمله آب را فراهم کند، یادآور شد: از این ‌رو در این طرح ما از یک ماده اولیه طبیعی برای تولید نانو ذرات فتوکاتالیست استفاده کردیم.

عجب‌شیر با بیان اینکه در این طرح از آب انار در سنتز این نوع نانوذرات استفاده شد، ادامه داد: استفاده از آب انار به ‌عنوان سوخت اولیه فرایند تولید نانو ذرات موجب شد هزینه فرایند کاهش چشمگیری داشته باشد و نگرانی‌های زیست‌محیطی ناشی از فرایند تولید نانوذرات را نیز برطرف کند.

به گفته این محقق در این فرایند استفاده از تجهیزات گران‌قیمت حذف شد و سرعت فرایند افزایش یافت، ضمن اینکه نانو ذرات تولیدشده از کارایی کاتالیستی بالایی نیز برخوردار است.

عضو هیات علمی دانشگاه بناب با اشاره به جزئیات این طرح یادآور شد: در این پژوهش فتوکاتالیست نانو ساختار Dy۲Ce۲O۷ با یک روش آسان و ارزان و منطبق بر اصول شیمی سبز سنتز شده است.

وی اضافه کرد: از آب انار به‌ عنوان یک عامل فعال سطحی و به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای عوامل فعال سطحی تجاری آنیونی، کاتیونی و یا پلیمری استفاده شده است. همین امر موجب شد تا نانوذرات فتوکاتالیستی تولیدشده نانو ذراتی بسیار ریز، یکنواخت و با سطح ویژه بسیار بالا باشند.

به گفته این محقق، نانوذرات فتوکاتالیستی پس از سنتز در دمای ۴۵۰ درجه و در مدت ۴ ساعت، تحت آزمون‌های میکروسکوپی و مشخصه‌یابی قرار گرفت و در نهایت کارایی فتوکاتالیستی آنها سنجیده شد.

عجب‌شیر با اشاره به نتایج به دست آمده گفت:  نتایج به‌دست‌آمده نشان از کارایی ۹۲.۸ درصدی نانو ذرات سنتز شده در حذف آلاینده‌های رنگی داشته است.

این تحقیق از سوی دکتر سحر زینت لو عجب‌شیر محقق پسادکترای دانشگاه کاشان و عضو هیات علمی دانشگاه بناب، دکتر مسعود صلواتی نیاسری عضو هیات علمی دانشگاه کاشان و زهرا صالحی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه اجرایی و نتایج آن در مجله Ceramics International با ضریب تأثیر ۲.۹۸۶ منتشر شد./ منبع:  ایسنا


کد مطلب: 69756

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/69756/92-درصد-آلاینده-های-آب-نانوذرات-تولیدشده-توسط-انار-حذف-می-شوند

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com