کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کیفیت آب در کلانشهر شیراز

28 آبان 1397 ساعت 10:00

همه ساله همایشی به منظور تبادل تجربیات و آشنائی با آخرین دستاوردهای مدیران کنترل کیفیت و آزمایشگاه شرکت های آب و فاضلاب، در نقاط مختلف کشور برگزار می گردد. امسال، این همایش در تاریخ ۲۹ و ۳۰ آبان ماه در شهر شیراز برگزار خواهد شد.


 کیفیت آب، به خصوص در بحث تامین آب شرب، همواره یکی از دغدغه های مهم مدیریت آب کشور است. بحث های مطرح شده در فضای رسانه ای درباره کیفیت آب شرب شهری در تهران، اهواز، مشهد و بقیه شهرها، و حساسیت مردم در این باره گواه این مدعاست. از این رو شرکت های آب و فاضلاب به عنوان کارگزار خدمات آب شهری با حساسیت و دقت کامل و با راه اندازی یک سیستم دقیق کنترل کیفیت آب تحت نظارت و پایش کامل وزارت بهداشت به کنترل کیفیت آب پرداخته اند تا آنجا که موضوع کیفیت آب به خط قرمز این شرکت ها مشهور شده است. اما از طرف دیگر ناکافی بودن اطلاعات دقیق در بین مردم و ابهامات متعددی که در عرصه عمومی درباره کیفیت آب وجود دارد باعث شده است تا نگرانی های متعددی از طرف مردم مطرح شود. در این راستا همه ساله همایشی با حضور مدیران کنترل کیفیت و آزمایشگاه شرکت های آب و فاضلاب کشور به منظور تبادل تجربیات و آشنائی با آخرین دستاوردهای بخشی در نقاط مختلف کشور برگزار می گردد و اینبار این همایش در سال جاری در تاریخ ۲۹ و ۳۰ آبان ماه در شهر شیراز برگزار می گردد. از این رو زیست آنلاین، گفت و گویی با آقای مهندس فرزاد جهانمرد، معاون بهره برداری و تولید شرکت آب  وفاضلاب شیراز درباره مباحث کیفیت آب در شهر شیراز انجام داده است که در ادامه برای مطالعه علاقه مندان آمده است.

بیشتر بخوانید: وضعیت منابع آب در ایران

 ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما گذاشتید، لطفا بفرمایید که آب شرب شیراز از چه منابعی تامین می گردد؟
آب شرب مورد نیاز کلانشهر شیراز بالغ بر ۱۴۰ میلیون مترمکعب در سال است که از دو منبع آب های سطحی (سد درودزن) و منابع زیرزمینی موجود در گستره دشت شیراز تامین می گردد. ۲۲ درصد از آب شرب مورد نیاز شیراز از آب‌ های سطحی و از طریق سد درودزن و ۷۸ درصد از آن از طریق آب زیرزمینی و توسط ۱۸۹ حلقه چاه آهکی و آبرفتی (۷۰ درصد آهکی و ۳۰ درصد آبرفتی) تامین می گردد. پراکندگی چاه ‌ها برای تامین آب شرب همچنین تنوع کیفی آب این منابع ، یکی از موارد تامین آب است. کیفیت آب های زیرزمینی در دشت شیراز از شرق به غرب افزایش می یابد و حجم آب تامینی از طریق منابع سطحی توسط خطوط انتقال ، منابع ذخیره و شبکه توزیع در نقاط مختلف شهر شیراز توزیع تا با ایجاد طرح اختلاط مناسب ، آب مورد نیاز با کیفیت مطلوب برای شهروندان گرامی تامین گردد.

کیفیت آب


 وضعیت کیفیت آبهای زیرزمینی در شهر شیراز از نظر فلزات سنگین و آلاینده های سمی و میکروبی چگونه است؟
خوشبختانه منابع آب های زیرزمینی شهر شیراز ، فاقد هر گونه آلایندگی فلزات سنگین است و تنها پارامتر موجود در محدود منابع سفره های زیر زمینی، بسته به ساختار زمین شناسی هر منطقه و سفره های آبی موجود، تغییرات عنصر سولفات است که این مهم نیز با ایجاد طرح اختلاط در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
خوشبختانه از دیر باز با شروع اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در کلانشهر شیراز ، این فرصت فراهم گردیده است که با اولویت قرار گرفتن اجرای شبکه های فاضلاب در مناطق مستعد با سفره های آبی مناسب موجبات جلوگیری از آلودگی منابع آب زیرزمینی فراهم گردد.


 از اقداماتی که برای مدیریت کیفیت آب انجام می شود سیاست تلفیق آب از منابع مختلف با کیفیت های مختلف برای یکسان سازی کیفیت آب است. آیا این سیاست در کلانشهر شیراز مورد استفاده قرار گرفته است و اگر نه چرا؟
چنانچه گفته شد کیفیت آبهای زیرزمینی در دشت شیراز از شرق به غرب افزایش می یابد . از طرفی به نحوی برنامه ریزی گردیده است که حجم آب تامینی از طریق منابع سطحی در تمام سطح شهر شیراز توزیع و با ایجاد طرح اختلاط مناسب، کیفیت مطلوب آب شرب برای تمام مناطق مختلف شبکه توزیع فراهم می گردد. 


کیفیت آب شرب در شیراز چگونه کنترل می شود؟
مبنای عمل ما در شرکت آب و فاضلاب شیراز استانداردها و دستورالعمل های موجود در بحث کیفیت آب می باشد که با پایش های روزانه، هفتگی و ماهانه تضمین کیفیت لازم صورت می پذیرد. ذکر این نکته ضروری است که در مورد آب شرب دو سطح استانداردي وجود دارد: سطح مطلوب و سطح مجاز. 
در مورد آب شرب کلانشهر شيراز سعي شده است که در سخت ترین شرایط تامین آب ، استاندارد سطح مجاز براي کيفيت آب ورودي به شبکه توزيع رعايت و کنترل گردد و همانگونه که مطرح گردید کنترل کیفیت آب شرب توزیع شده در شبکه خط قرمز شرکت بوده و به همين دليل به هيچ عنوان اجازه داده نمي شود که آب با کيفيت غيرمجاز وارد شبکه گردد ذکر این نکته ضروری است که رعايت استانداردهاي کيفيت آب در آب شرب علاوه بر کنترل شديد توسط مديريت کنترل کيفيت آب شرکت، توسط سيستم مستقل و مجزايي تحت مديريت وزارت بهداشت بطور دقيق پایش و بصورت سختگیرانه ای نظارت مي گردد .

بیشتر بخوانید: راهکارهای نجات کشور از بحران کم آبی

کیفیت آب شرب

از طرفی شرکت آبفا شیراز برای حصول اطمینان بیشتر از سلامت آب توزیع شده در شبکه ، با انجام عملیات کلرزنی و رصد نمودن میزان کلر باقیمانده در نقاط مختلف شبکه توزیع ، از بروز هر گونه مسائل کیفی ثانویه نیز جلوگیری می نماید و این در حالی است که به دلیل گستردگی منابع تولید و فاصله بسیار زیاد این منابع همچنین عدم امکان تجمیع در یک یا چند نقطه محدود ، دارای پیچیده ترین سیستم های کلرزنی به جهت بعد مسافت و گستردگی منابع است. مع الوصف تلاش شده است که تا پایان سال جاری سیستم های گندزدائی آب کلانشهر شیراز که بالغ بر ۵۰ ایستگاه کلرزنی در سطح شهر می باشد به جدیدترین مکانیزیم های تولید و کنترل مجهز و بهینه گردد.

نگراني مردم در مورد اينکه گفته مي شود که آب شيراز گچ دارد را چگونه پاسخ مي دهيد؟
وقتي مردم مي گويند آب گچ دارد،‌ با زبان تخصصي يعني اینکه آب حاوي عناصر منيزيم، ‌کلسيم و ديگر املاح محلول در آب است و به عبارتی میزان املاح و سختي آب بالاست. ابتدا بايد گفت که بر اساس استانداردهاي بين المللي و ملي، سختي آب هيچ دليلي بر کيفيت پايين آب ندارد. بر اساس مطالعات انجام شده در جامعه بين المللي سختي آب علاوه بر اينکه ضرري به سلامت انسان وارد نمي نماید، داراي مزايايي نيز هست و آن تامین املاح ضروری مورد نیاز بدن است که مي تواند براي سلامتي انسان مفيد باشد.


پس با اين توضيحات مردم شيراز نگران سلامت آب شرب نباشند؟
این فرصت را غنیمت شمرده و به مردم شریف شيراز این اطمينان را مي دهیم که هيچ نگراني در مورد کيفيت آب شرب نداشته باشند. چون با حساسيت کامل و سيستم کنترل کيفيت دقيق و آزمايشگاه هاي پيشرفته و نيروي متخصص کارآمد کيفيت آب به صورت مستمر کنترل و پایش مي گردد. از طرفی وزارت بهداشت نیز در اين مورد با جديت کامل با نمونه برداری های مستمر و دائمی کيفيت آب را کنترل مي نماید. پس اطمينان مي دهم که مردم هيچ نگراني در مورد سلامت آب نداشته باشند.

بیشتر بخوانید: راه های مقابله با بحران کم آبی کشور

کیفیت آب آشامیدنی


اگر مردم، مسئله، ابهام یا شکایتی درباره کیفیت آب داشته باشند، چگونه به شما منتقل کنند و شما چطور رسیدگی می کنید؟
هر مسئله ای درباره کیفیت آب باشد، مردم می توانند با شماره ۱۲۲ که تلفن گویای شرکت آب و فاضلاب شیراز است تماس گرفته و با ثبت گزارش، همکاران آبفای شیراز در همان روز به شکایات دریافتی رسیدگی می نمایند. در صورت وجود مسئله ای آنرا برطرف و در غیر اینصورت سعی بر توضیح و رفع ابهام می کنند. در خصوص مراجعات حضوری افراد نیز این شرکت تاکید می نماید به منظور رسیدگی مطلوب تر به موضوع همچنین سهولت پیگیری موضوع توسط متقاضی، درخواست خود را در سامانه تلفن گویای ۱۲۲ ثبت نموده و تاکید می نمائیم که همشهریان عزیز شهر شیراز با تماس با این شماره گویا ، ما را از مسائل خود در تمام زمینه های آب، به ویژه کیفیت آب مطلع نمایند.


باخبر شديم که همايشي تحت عنوان سيستم کنترل کيفي با حضور مديران کنترل کيفي از تمام آب و فاضلاب هاي شهري و روستايي کل کشور در ۲۹ و ۳۰ آبانماه برگزار مي شود، لطفا توضيحاتي درباره اين همايش بفرماييد و اينکه چرا در شيراز برگزار مي شود؟
این همایش هر ساله در سطح کشور برای انتقال تجارب و دانش بین مدیران و کارشناسان کنترل کیفی برگزار می شود و امسال شیراز به دلیل دارا بودن از تجهیزات آزمایشگاهی معتبر و دقیق، نیروی متخصص کارآمد و سیستم کنترل کیفی دقیق به عنوان میزبان این همایش انتخاب شده است.

بیشتر بخوانید: بحران آب در جهان

محورهای تمرکز این همایش فرایند تصفیه آب
آزمایشگاه و کالیبراسیون
بحران های کیفی آب
سامانه های گندزدایی آب
برنامه ایمنی آب (WSP)
ارزیابی و مدیریت ریسک در آزمایشگاه ها و آزمون مهارت باکتریولوژی


کد مطلب: 79189

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/interview/79189/کیفیت-آب-کلانشهر-شیراز

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com