کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بهره‌برداری از ۲۲۱ امین تصفیه خانه فاضلاب کشور در خوانسار

30 خرداد 1398 ساعت 2:00

رضا اردکانیان روز چهارشنبه در مراسم بهره‌برداری از تصفیه خانه و فاز اول شبکه فاضلاب خوانسار با هزینه‌ای بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال با بیان اینکه سیستم‌های جمع آوری و تصفیه فاضلاب را یکی از جلوه‌های نوین توسعه یافتگی در دنیا است، اظهار کرد: کشورها هرچقدر توسعه یافته تر هستند توجه بیشتری به حفظ مسائل محیط زیست، بهداشت عمومی، استفاده بهینه از منابع آب و سرمایه گذاری در این طرح‌ها دارند.


‌به گزارش زیست آنلاین، ‌وزیر نیرو با بیان این‌که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۴ تصفیه خانه فاضلاب در کشور در مدار بهره برداری قرار داشت، گفت: امروز با بهره‌برداری از تصفیه خانه فاضلاب خوانسار ۲۲۱ امین تصفیه خانه فاضلاب کشور به بهره برداری رسید.

وی با بیان اینکه طبق آمارهای جهانی هنوز از هر سه نفر در کره زمین یک نفر دسترسی به سیستم‌های بهداشتی اولیه ندارد، گفت: طی ۴۰ سال پیروزی انقلاب اسلامی و با وجود اینکه جنگ تحمیلی ۸ ساله فرصت‌های زیادی از کشور برای توسعه گرفت، در مقایسه با رژیم طاغوت که تنها ۴ تصفیه خانه فاضلاب داشتیم، امروز ۲۲۱ امین تصفیه خانه فاضلاب در خوانسار به بهره برداری می‌رسد.

وزیر نیرو با بیان این‌که دولت دوازدهم توجه جدی به مسائل آب و فاضلاب داشته است، گفت: اجازه برای برداشت از صندوق توسعه ملی نیز کمک چشمگیری به این عرصه کرده است، به طوری که تا دو سال آینده فعالیت‌هایمان در روستاها به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.

اردکانیان ادامه داد: در حال حاضر هر هفته به حدود ۳۰ روستا آبرسانی می‌شود و این تعداد طی دو سال آینده به صورت چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و در دنیا قابل عرضه است.

وی با بیان این‌که طی این سفر ۸ پروژه با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان در استان اصفهان افتتاح و دو پروژه هم کلنگ زنی می‌شود، گفت: در استان اصفهان ۲۰۷ پروژه آب و برق و فاضلاب با اعتبار ۸ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در حال اجراست که به طور متوسط پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها ۶۳ درصد است.

وزیر نیرو اضافه کرد: دیر یا زود تمام ما مسئولان به اقتضای محدودیت‌های مسئولیت، شرایط سنی و سایر حوادث و اتفاقات اجتناب ناپذیر از مسئولیت دور می‌شویم و دوره‌هایی که برای خدمت کردن وجود دارد، پشت سر می‌گذاریم، بنابراین دغدغه و هدف مشترک همه ما این است که احساس رضایتمندی را در مردم افزایش دهیم.

اردکانیان افزود: تمام مسئولان، هدف مشترک افزایش احساس رضایتمندی را دنبال می‌کنند، گرچه شاخص‌ها در هر منطقه متفاوت است، اما اینکه مردم احساس کنند شرایط بهتر شده و رضایت داشته باشند و اینکه بعدها هرکدام از ما چه سهمی در افزایش رضایتمندی مردم داشته‌ایم، بسیار اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: اینطور نباشد که خدایی ناکرده بعدها ببینیم سطح خدمات و کمیت و کیفیت آن در مقایسه با کشورهای دیگر بالاتر بوده، ولی احساس رضایتمندی مردم به خاطر خطاهایی که داشته‌ایم آن طور که باید افزایش نداشته است. تمام تلاش‌های ما باید منجر به افزایش تاب‌آوری مردم شود به ویژه در شرایطی که با ظالمانه‌ترین تحریم‌ها مواجه هستیم باید با تلاش و همدلی و هم افزایی تاب‌آوری جامعه را بالا ببریم.

وزیر نیرو گفت: امیدواریم با گشایشی که در آینده نزدیک در کشور ایجاد خواهد شد و مشارکت بیشتر بخش خصوصی به ویژه در بخش طرح‌های فاضلاب، بتوانیم تعداد قابل توجهی طرح‌های این بخش را تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسانیم.

تا پایان دولت دوازدهم، ۹ میلیون نفر از آب شرب بهره‌مند می‌شوندرضا اردکانیان همچنین در حاشیه آئین بهره‌برداری از طرح آبرسانی به گلشهر و ۴۱ روستا در گلپایگان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: تا پایان دولت دوازدهم با تدارک منابع مالی لازم و منابع عمومی و بهره مندی از اجازات مقام معظم رهبری برای استفاده از صندوق توسعه ملی، جمعیتی که از آب شرب سالم بهره‌مند خواهند شد را به حدود ۹ میلیون نفر افزایش خواهیم داد.

وی ادامه داد: در پایان دولت قادر خواهیم بود که به ملت شریف گزارش دهیم که به طور متوسط هر هفته ۳۲ روستا در کشور از شبکه‌های آب سالم و بهداشتی بهره مند خواهند شد.

وزیر نیرو گفت: امیدوارم با همراهی که مردم خواهند داشت و تدابیر اندیشیده شده از فصل تابستان نسبت به سال‌های قبل به شکل مناسب‌تری عبور کنیم و در سالی که به نام رونق تولید است، وقفه‌ای در فعالیت‌های تولیدی و اقتصادیمان ایجاد نشود و قادر باشیم انرژی مورد نیاز کشور را در عرصه‌های مختلف تأمین کنیم.

اردکانیان در رابطه با حق آبه مردم گلپایگان و واگذاری مدیریت سد کوچری به استان اصفهان خاطر نشان کرد: آنچه که وظیفه ماست را انجام می‌دهیم که در کیفیت خدمات هیچگونه اختلالی ایجاد نشود.

آب رسانی به روستاها از اولویت‌های دولت استآب رسانی به روستاها از اولویت‌های دولت استاو همچنین در آئین بهره‌برداری طرح آبرسانی به گلشهر و ۴۱ روستای گلپایگان در حسینیه روستای نیوان نار هم اظهار کرد: اینکه هموطنانمان در شهر و روستا از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شوند، توفیق بزرگی است و شکرگزار آن هستیم و امیدواریم این توفیق مستدام باشد.

وی افزود: به عنوان وزیر نیرو و عضوی از هیئت وزیران از مجموعه تلاش نمایندگان در راستای اجرای برنامه‌های دولت و انجام وظایف قانونی آنها تشکر می‌کنم، البته گروهی از نمایندگان هستند که هم وظیفه ملی حمایت و پشتیبانی طرح‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌های کلان نظام را به درستی دنبال و اجرا می‌کنند و هم دغدغه مسائل حوزه انتخابیه و پیگیری روزمره نیازهای مردم، انعکاس و نظارت بر کیفیت کارها را انجام می‌دهند.

وزیر نیرو ادامه داد: می‌دانیم کشور از لحاظ اقتصادی با محدودیت‌های جدی روبروست، اما به نتیجه رسیدن این طرح‌ها نشانگر این است که دولت بنا دارد که وقفه‌ای در اجرای طرح‌های عمرانی رخ ندهد. امیدواریم در زمان باقی مانده دولت دوازدهم پشتیبانی‌ها به شکل مناسبی ادامه داشته باشد و ما نیز همه موارد و مکاتبات را پیگیری می‌کنیم تا حد امکان مسائل و شرایط بهتری ایجاد شود.

اردکانیان گفت: آب نقش مهمی در توسعه کشور، استمرار حیات و آسایش و امنیت خاطر مردم دارد. بردباری و خویشتن داری مردم است که سبب شده خداوند هم شکرانه نعمتش را افزون کند، تا جایی که امسال یکی پر آبی‌ترین سال‌ها را تجربه می‌کنیم و با استفاده صحیح قدردان این نعمت خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد: آب رسانی به روستاها از اولویت‌های دولت‌های یازدهم و دوازدهم است. با تأکیدات دولت و حمایت‌های مقام معظم رهبری، برای استفاده از صندوق توسعه ملی در طرح‌های آب‌رسانی روستایی، از سال ۹۲ تاکنون ۶ و نیم میلیون نفر جمعیت روستایی را از آب شرب سالم بهره‌مند کردیم و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد و تا پایان دولت دوازدهم این آمار بالغ بر ۹ میلیون نفر خواهد رسید.

وی تصریح کرد: تصفیه خانه‌ها نقش مهمی در ایجاد امکان شبکه‌های آب سالم دارند و از توجه خاصی نیز برخوردار بودند. در حال حاضر ۱۴۲ تصفیه خانه آب سالم و بهداشتی در سراسر کشور ساخته شده؛ در حالی که در دوران پیش از انقلاب تنها ۲۷ تصفیه خانه ساخته شده بود.

قیمت آب پایین، قیمت لوازم کاهنده مصرف بالا!توزیع لوازم کاهنده مصرف آب یکی از سیاست‌هایی بود که استارت آن در راستای کاهش مصرف آب در کشور از سال گذشته توسط وزارت نیرو زده شد و این وزارت‌خانه همچنان در اجرای آن مصر است. سیاستی که به نظر می‌رسد قیمت کم آب در کشور و قیمت بالای تجهیزات مذکور، اجازه نمی‌دهد آنطور که باید و شاید است اجرا شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس بند ب از ماده ۲ قانون توسعه و بهینه سازی آب شرب شهری و روستایی در کشور که در تاریخ ۳۱ فروردین ماه سال ۱۳۹۵ در مجلس تصویب و در چهارم اردیبهشت ماه همان سال ابلاغ شد. در این راستا اردیبهشت ماه سال قبل بود که حمیدرضا جانباز - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور- از در اختیار متقاضیان قرار دادن تجهیزات کاهنده مصرف در برخی استان‌ها در راستای کاهش مصرف آب خبر داد و اعلام کرد: هزینه آن در قبوض آب به صورت درازمدت از این مشترکان اخذ شود.

وی به مشترکان توصیه کرد که با توجه به شرایط کم‌آبی مشترکان مدیریت مصرف را سرلوحه کار خود قرار دهند چرا که به راحتی می‌توان با کاهش ۲۰ درصدی مصرف شرایط پیک را مدیریت کرد.

در راستای این سیاست در همان سال طرح توزیع لوازم کاهنده مصرف به صورت قسطی در استان اصفهان آغاز و اعلام شد بروشورهایی با اطلاعات دقیق از انواع لوازم کاهنده در اختیار مشترکان پرمصرف قرار گرفته و هر مشترکی که تقاضای دریافت این تجهیزات را داشته باشد، شرکت آبفا در اختیار آنها می‌گذارد. همچنین برای پررنگ کردن این طرح عرضه قسطی آن نیز در دستور کار قرار گرفت.

حمایت دولت از ارائه لوازم کاهنده مصرفحمایت دولت از ارائه لوازم کاهنده مصرفدر این راستا، علی سیدزاده - مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدررفت شرکت آب و فاضلاب – با تاکید بر اینکه استفاده از تجهیزات کاهش مصرف آب، یکی از سیاست‌های وزارت نیرو محسوب می‌شود، اظهار کرد: در گام اول باید استفاده از این تجهیزات را به طرق مختلف از جمله تبلیغات از طریق صدا و سیما و رسانه‌های عمومی و… ترویج دهیم.

وی از اختصاص رقمی توسط دولت به صورت سالانه به خرید این تجهیزات خبر داد و گفت: دولت سالانه رقم محدودی را به شرکت‌های آب و فاضلاب تزریق می‌کند تا این شرکت‌ها تجهیزات کاهنده مصرف آب را به صورت رایگان برای اماکن دولتی، عمومی و مساجد تأمین کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدررفت شرکت آب و فاضلاب ادامه داد: شرکت‌های آب و فاضلاب طی سال‌های گذشته سعی کردند اعتباراتی که به آن‌ها تخصیص داده می‌شود را به سمت خرید از داخل هدایت کنند.

نمی‌توان مردم را مجبور کرد!سیدزاده در ادامه با تاکید بر اینکه مردم برای استفاده از لوازم کاهنده مصرف باید تشویق شوند، افزود: دولت نمی‌تواند تجهیزات را رایگان به منازل بدهد. از سوی دیگر مردم برای استفاده از این لوازم باید تشویق شوند. یکی از دلایلی که مردم راغب نیستند این است که در ایران مشکل تعرفه وجود دارد. قیمت آب و برق پایین و قیمت تجهیزات بالا است.

وی ادامه داد: مردم با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه می‌رسند که خرید این تجهیزات به صرفه نیست. به همین دلیل برای ترویج این لوازم چند اقدام فرهنگ‌سازی و تبلیغات، واقعی سازی قیمت‌ها و در کنار آن اقدامات قانونی مانند برخورد با مشترکان پرمصرف کنار هم صورت بگیرد. به عبارت دیگر نمی‌توان مردم را مجبور کرد و باید مسیری فراهم شود که مردم به این سمت حرکت کنند.

به گفته مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدررفت شرکت آب و فاضلاب اگر در یک منزل از انواع تجهیزات کاهنده مصرف مانند انواع سرشیرها، سردوش‌ها، فلاش تانک کم مصرف استفاده شود حداقل ۳۰ درصد در مصرف آب یک واحد خانگی صرفه‌جویی می‌شود.

 

جهت مشاهده مهمترین مطالب مرتبط می توانید بر روی هر یک از عناوین زیر کلیک کنید:

مدیریت صحیح آب چالش بزرگ توسعه پایدار

آب و اهمیت آن در زندگی

از مالکیت خصوصی در "قانون مدنی" تا مالکیت عمومی در "قانون آب و نحوه ملی شدن آن"


کد مطلب: 81069

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/81069/بهره-برداری-۲۲۱-امین-تصفیه-خانه-فاضلاب-کشور-خوانسار

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com