کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تعیین تکلیف قرق‌های اختصاصی جنگل و ۶۰ هزار هکتار جنگل‌کاری/ جنگل‌های ژاپن مدیون نفت ایران

20 تير 1398 ساعت 14:00

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست موضوع قرق‌های اختصاصی را در محل سازمان جنگل‌ها مورد بحث و بررسی و تعیین تکلیف قرار دادند و اعلام کردند که در سال جاری ۶۰ هزار هکتار جنگل کاری در کشور انجام می‌شود./ کارشناس آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در حوزه آبخیز کارون گفت: با جایگزینی سوخت جنگل، ژاپن از تخریب نجات پیدا کرده است و باید گفت در آن بازه زمانی، ژاپن جنگل‌های خود را مدیون نفت ایران است.


به گزارش زیست آنلاین، خلیل آقایی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست موضوع قرق‌های اختصاصی را در محل سازمان جنگل‌ها مورد بحث و بررسی و تعیین تکلیف قرار دادند.

از سال ۱۳۹۵ شورای عالی محیط‌زیست پنج محدوده را خارج از مناطق چهارگانه حفاظتی به عنوان قرق اختصاصی تصویب کرد تا برای مصون ماندن حیات وحش از شکار غیر قانونی، آن را به اشخاص حقیقی و حقوقی، جوامع محلی و تعاونی‌ها واگذار کند تا این افراد برای این محدوده یک برنامه حفاظتی تعیین کنند.

تاکید رئیس سازمان جنگل‌ها در این دیدار، انجام یک‌سری توافقات حقوقی و فنی بود که بر اساس آن، سازمان حفاظت محیط زیست باید از متولی قرق تعهد بگیرد که به هیچ عنوان مالکیتی در عرصه و اعیانی آن منطقه نداشته باشد و اگر خود فرد درخواست هر گونه انجام عملیات را در عرصه داشته باشد باید از دستگاه متولی که سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است مجوز واگذاری اخذ کند.

همچنین بر اساس این توافقات، سازمان حفاظت محیط زیست محدوده قرق‌ها را شناسایی کرده و پس از هماهنگی با سازمان جنگل‌ها، در شورای عالی محیط زیست محدوده قرق تصویب و پس از انجام تشریفات و آگهی با اولویت در اختیار جوامع بومی و محلی قرار می‌گیرد.
در نشست رئیس سازمان جنگل‌ها و معاون سازمان حفاظت محیط زیست، رئیس شورای عالی جنگل، معاون حفاظت و امور اراضی و مدیرکل دفتر فنی مرتع نیز حضور داشتند.

انجام جنگلکاری در کشور

۶۰ هزار هکتار جنگل‌کاری در کشور صورت می‌گیرد رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در سال جاری ۶۰ هزار هکتار جنگل کاری در کشور انجام می‌شود.

به گزارش روز چهارشنبه سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، فریبرز غیبی در حاشیه گردهمایی و کارگاه آموزشی آیین نامه اجرایی بند (ب) ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور با حضور مسئولان ۱۱ استان زاگرس‌نشین به میزبانی منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان، اظهار کرد: ۷۰۰ میلیون دلار از محل اعتبارهای صندوق ذخیره توسعه ملی امسال برای توسعه جنگل‌کاری و مدیریت جامع حوزه آبخیز کشور اختصاص یافته است.

وی افزود: سال گذشته برای مدیریت جامع آبخیز ۲۰۰ میلیون دلار از محل اعتبارات صندوق ذخیره توسعه ملی به سازمان جنگل‌ها اختصاص یافت و در یک هزار و ۸۶ نقطه کشور فعالیت‌های اجرایی خوبی انجام شد.

غیبی با اشاره به اجرای ۲۵ هزار هکتار جنگل‌کاری در سال گذشته با مشارکت مردم، افزود: ۸۵ هزار هکتار مرتعداری، بذرپاشی و کپه کاری هم در این مدت انجام شده است.

این مقام مسئول سهم امسال سازمان جنگل‌ها از محل اعتبارات صندوق ذخیره توسعه ملی را ۷۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: با توجه به اهمیت بوم سازگان زاگرس، ستادی با همین عنوان تشکیل و برای ۱۱۰ هزار هکتار برنامه غنی‌سازی و توسعه جنگل پیش‌بینی شده است.

وی به وجود ۶۴۹ حوزه آبخیز در کشور نیز اشاره کرد و یادآور شد: با این اعتبار علاوه بر فعالیت‌های بیولوژیکی (نهال‌کاری و احیای پوشش گیاهی) در بخش جنگل و مرتع، عملیات بیومکانیکی (سازه‌ای) نظیر کاداستر (تعیین مرز حاکمیت دولت با مردم در عرصه‌های طبیعی) عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری، حفاظت، تامین سوخت فسیلی برای روستاییان بویژه حاشیه‌نشینان جنگل (با هدف کاهش برداشت چوب و بوته از جنگل و مرتع) به اجرا در می‌آید.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: طرح‌هایی شامل توسعه و تقویت پوشش گیاهی در بخش جنگل و مرتع، ذخیره نزولات و کاهش سیل و پخش سیلاب و تقویت سفره‌های زیرزمینی در قالب عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری عملیاتی شد. علاوه بر این، حفاظت ویژه از عرصه‌های منابع طبیعی در قالب فعالیت‌های حمایت و حفاظت مثل گشت مراقبت و نیز کنترل آفات و امراض در جنگل‌ها و توانمندسازی جوامع محلی با کمک تسهیل‌گران اجرا شد.

ژاپن جنگلهایش را مدیون نفت ایران است

ژاپن جنگل‌هایش را مدیون نفت ایران است کارشناس آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در حوزه آبخیز کارون با اشاره به فروش نفت ایران به ژاپن در سال ۱۹۵۰ گفت: با جایگزینی سوخت جنگل، ژاپن از تخریب نجات پیدا کرده است و باید گفت در آن بازه زمانی، ژاپن جنگل‌های خود را مدیون نفت ایران است.

شوئیچی یاماشیتا و مسئول آموزش پروژه بین‌المللی جایکا در ایران‬ در چهارمین جلسه کمیته اجرایی مدیریت جامع حوزه‏‌های آبخیز سازمان جنگل‌ها در ادامه با اشاره به اهمیت آبخیزداری در کشور ژاپن اظهار‬ کرد: ما توانستیم در زمینه آبخیزداری از روش خودمان که آزادسازی نیروی آب بود و هم از تکنیک و فناوری‌های کشورهای اروپایی بهره بگیریم.

کارشناس آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن در حوزه کارون بزرگ در ادامه با تاکید بر انسجام سازمانی بین ادارات دولتی با اقدامات مشارکتی در انجام فعالیت‌های این حوزه اضافه کرد: رسیدن به وضعیت مطلوب، نیازمند هماهنگی بین سازمان‌های ذیربط و انجام برنامه ریزی مطلوب در این طرح است.

وی همچنین خواستار وحدت رویه و همکاری مشترک در تهیه سند راهبردی شد و گفت: انتظار می‌رود تداوم و گسترش این همکاری‌ها بتواند مشکلات موجود در راستای روند اجرای این طرح در عرصه‌های منابع طبیعی را کاهش دهد.

جنگل‌داری ژاپن با آبخیزداری گره خورده است یاماشیتا تصریح کرد: تمامی سیاست‌های آژانس جنگل‌داری در ژاپن با آبخیزداری گره خورده است و کشور ما با انجام عملیات آبخیزداری به‌دنبال بهره‌برداری از آب، جلوگیری از فرسایش خاک، رانش زمین و حفاظت از حیات وحش است.

وی بر حفظ و توسعه پایدار منابع طبیعی با مشارکت مردم تاکید کرد و آن را از اهداف مهم طرح بزرگ جایکا در ایران دانست.

کارشناس آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در ادامه به مقایسه وضعیت جنگل و سیمای منابع‌طبیعی ژاپن در سنوات گذشته پرداخت و گفت: در گذشته از جنگل در ژاپن برای سوخت، دام و تهیه کود استفاده می‌شد و تخریب جنگل‌ها بسیار وخیم بود و پس از وقوع سیل‌های خانمان‌برانداز در سال ۱۸۹۰ که سراسر ژاپن را فرا گرفت مردم به جنگل‌کاری روی آوردند.

اجرای طرح جنگل کاری در ۶ استان

اجرای طرح جایکا در ۶ استان در ادامه این نشست، مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها گفت: فاز یک پروژه جایکا با موضوع مشارکت و توانمندسازی جوامع محلی در سال ۹۵ در شهرستان بازفت استان چهارمحال و بختیاری به اتمام رسید و اکنون فاز دوم این پروژه در کارون بزرگ با عنوان «توسعه ظرفیت مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در بالادست حوزه کارون بزرگ» در گستره ۶ استان در حال اجراست.

هوشنگ جزی افزود: سند این پروژه مشترک در سال ۹۶ تهیه شده و تمامی ادارات کل منابع طبیعی استان‌های خوزستان، اصفهان، لرستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری با مدیریت جامع آبخیز ارتباط موثر دارند و از تمامی ظرفیت‌های آموزشی بهره می‌برند.

مدیر اجرایی پروژه به تجارب ارائه شده از سوی تیم جایکا در این نشست اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط مشترک «الگوی مدیریت جامع حوزه آبخیز ایران» با «مدیریت حوزه‌های آبخیز ژاپن» ایفای نقش استانداران و فرمانداران در تدوین و اجرای برنامه‌هاست و در واقع مشارکت دستگاه‌های اجرایی دیگر لازمه حفظ جنگل‌ها و مراتع است.

جزی یکی دیگر از نقاط اشتراک این دو الگو را تدوین سند راهبردی برای حوزه دانست و گفت: بایستی برای درست اجرا شدن این اقدام، دست‌اندرکاران استانی آموزش‌های لازم برای تدوین سند راهبردی را ببینند.

پروژه توسعه ظرفیت مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع در حوضه کارون با مشارکت سازمان جنگل‌ها و جایکا از سال ۹۷ به مدت ۵ سال در ۶ استان چهارمحال و بختیاری، خوزستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و اصفهان در حوزه آبخیزکارون در حال انجام است.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

کمبود امکانات بر جان مهم ترین ذخیره‌گاه‌های طبیعی ایران آتش می‌افکند

بررسی و شناسايی عوامل تخريب جنگل ها و مراتع درايران

ایران در میان شش کشور مخرب جنگل قرار گرفته است

معرفی زیباترین جنگل های ایران​

بررسی آثار آتش سوزی جنگل ها

آتش و تبر بلای جان جنگلهای ایران آیا با ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی بی‌مهری‌ ها نسبت به آن پایان می یابد؟

۹۵ درصد آتش سوزی‌ در جنگل‌ عامل انسانی دارد/اختصاص۷۰۰ میلیون دلار برای توسعه جنگلکاری در کشور


کد مطلب: 81195

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/81195/تعیین-تکلیف-قرق-های-اختصاصی-جنگل-۶۰-هزار-هکتار-جنگل-کاری-جنگل-های-ژاپن-مدیون-نفت-ایران

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com