کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بحران آب آشامیدنی در کشور و مصرف بالای آب و برق

1 مرداد 1398 ساعت 15:00

وزیر نیرو در صحن مجلس در پاسخ به سوالات نمایندگان در مورد مدیریت آب، گفت: بخش قابل توجهی از آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و اعمال مدیریت مصرف بهینه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است. سال گذشته خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر بوده که آن را با صبوری و بردباری مردم و به اتکای مدل‌های ریاضی و ظرفیت کارشناسی و تخصصی مدیریت کردیم و جالب اینکه خشکترین سال در پنج دهه اخیر در کنار ترسال‌ترین یعنی سال آبی جاری قرار گرفته که مدیریت منابع آبی کشور توانسته این دو سال را مدیریت کند.


به گزارش زیست آنلاین، وزیر نیرو سال گذشته را خشک‌ترین سال آبی در پنج دهه اخیر عنوان کرد و گفت که این وضعیت در کنار ترسال‌ترین سال آبی یعنی سال جاری مدیریت شد.

رضا اردکانیان که برای پاسخ به سوال نماینده بم در خصوص علت عدم اعمال مدیریت علمی و عملی در امور آب کشور در جلسه بعد از ظهر امروز مجلس حضور یافته بود، گفت: خروجی آب از سدها نسبت به سال گذشته ۱۹۳ درصد افزایش یافته و حجم مناسبی آب حفظ شده است. در حال حاضر هم ۷۵ درصد مخازن سدهای کشور پر است در حالی که این رقم در سال گذشته ۴۹ درصد بوده است.

وی مدیریت مصرف بهینه آب کشور را فرابخشی توصیف کرد و افزود: بخش قابل توجهی از آب در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود و اعمال مدیریت مصرف بهینه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است.

وزیر نیرو با بیان اینکه سوال مطرح شده مربوط به سه سال گذشته است و در طول این سه سال تغییر وزیر، معاونان و مدیران بر کیفیت مدیریت اثرگذار بوده اظهار کرد: در بحث استقرار مدیریت به هم پیوسته آب هم اقدامات خوبی شده گرچه کارهای بسیاری هم مانده است.

اردکانیان ادامه داد: یکی از ریشه‌های اصلی اشاعه حفر چاه‌های غیرمجاز قوانین تاثیرگذار مثل قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه بوده که در عمل موجب افزایش بهره برداری شده، اگرچه وزارت نیرو سعی کرده با ساز و کار قانونی تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را پیگیری کند.

وی همچنین گفت: کل چاه‌های انسداد یافته تا ابتدای دولت یازدهم ۱۷ هزار حلقه بوده که از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال ۹۷ به بیش از ۵۷ هزار حلقه چاه رسیده است. در شرایط فعلی هم تخصیص منابع اعتباری دچار چالش است. اگرچه ما سعی می‌کنیم مراحل اجرای کار را دنبال کنیم. همچنین با توجه به این سیاست سد نساء با حجم ۱۶۸ میلیون متر مکعب از سال ۹۰ به بهره برداری رسیده و سالانه سهم بخش کشاورزی از مخزن سد رهاسازی و قابل استفاده می‌شود.

وزیر نیرو در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به برنامه این وزارتخانه برای مدیریت منابع آب و مصارف سدها تصریح کرد: سال گذشته خشک‌ترین سال در ۵۰ سال اخیر بوده که آن را با صبوری و بردباری مردم و به اتکای مدل‌های ریاضی و ظرفیت کارشناسی و تخصصی مدیریت کردیم و جالب اینکه خشکترین سال در پنج دهه اخیر در کنار ترسال‌ترین یعنی سال آبی جاری قرار گرفته که مدیریت منابع آبی کشور توانسته این دو سال را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه این وزارتخانه در حال حاضر برای ۱۱۰ سد مخزنی که ۹۲ درصد حجمی مخازن را شامل می‌شود برنامه مدیریت منابع و مصارف را تدوین و ابلاغ می‌کند، افزود: امیدواریم با بهبود شرایط و تامین منابع مالی امکان سرعت دادن به طرح‌های در دست اجرا فراهم شود. ما به دنبال این هستیم که حداکثر تامین آب را از منابع سطحی داشته باشیم و شرایط شکننده آب زیرزمینی را هم مد نظر قرار دهیم.

وزیر نیرو در پایان با اشاره به اهمیت مدیریت در برخورد با چالش‌های آب افزود: ما برای استفاده شایسته از نیروهای با کیفیت اساس را بر شایسته گزینی قرار دادیم.

تامین آب شرب برای مناطق روستایی

آب شرب ۱۰۳۶ روستا در مناطق مرزی تامین شد وزیر نیرو گفت که در چهار ماه اخیر علیرغم فعال بودن پایگاه‌های اجرایی برای طرح‌های توسعه منابع آبی اعتباری تدارک دیده نشده و ۱۲ هزار میلیارد ریال به عوامل اجرای طرح‌ها بدهکار هستیم.

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان در جلسه علنی عصر دوشنبه در پاسخ به سوالی درباره علت عدم اراده جدی برای اجرای پروژه‌های ملی در ایلام گفت: این سوال درباره یکی از مهمترین پروژه‌ها و طرح‌های توسعه آب و خاک در مناطق مرزی کشور است که در ۱۲ استان مرزی کشور مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان این که تثبیت جمعیت در مناطق مرزی مستلزم توجه به معیشت مرز نشینان است  گفت که یکی از اصلی‌ترین زیربنا و نیازها در این موضوع توجه به بحث آب است؛ بر همین اساس بنا به درخواست رئیس جمهور از رهبری و موافقت ایشان برای طرح‌های توسعه منابع آب و خاک مرزیو احداث شبکه‌های آبیاری و زه کشی مبلغ ۸ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه به طرح‌ها اختصاص یافت که معادل ۶ میلیارد دلار آن یعنی ۲۰۴ هزار میلیارد ریال سهم وزارت نیرو و الباقی سهم وزارت کشاورزی است.

وزیر نیرو توضیح داد: اعطای تسهیلات از آذر ۹۳ آغاز شد که باعث رشد فزاینده اجرای عملیات گردید برابر اعتبارات اختصاص یافته وزارت نیرو با اولویت بندی مناطق به برنامه ریزی برای اجرای طرح‌ها پرداخت. قرار بود طرح‌ها در دوره سال ۹۳ تا ۹۷ اتمام یابد که حجم زیادی از منابع آب در چارچوب حق آبه‌های جمهوری اسلامی بود  و بر اساس احترام به منافع متقابل با همسایگان انجام شد و احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی صورت گرفت اکنون کار ساخت ۴۷ سد تمام شده البته که به دلیل نوسانات ارزی در سال گذشته و افزایش قیمت مصالح حدود ۸۳ درصد تعهدات اجرایی شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این آب شرب ۴۶ شهر و ۱۰۳۶ روستا و مناطق مرزی تامین شد و شاهد افزایش انرژی برق آبی به عنوان پیچیده ترین پروژه‌های آبی در این مناطق بودیم. البته علیرغم فعال بودن پایگاه‌های اجرای در چهار ماه اخیر اعتباری برای طرح‌های توسعه مناطق آبی تدارک دیده نشده  و ۱۲ هزار میلیارد ریال و عوامل اجرای طرح‌ها بدهکار هستیم آنها با تمام توان کار را پیش می‌برند اما هر لحظه امکان توافق کار وجود دارد امیدواریم تدارک لازم دیده شود ما به دنبال رفع نواقص و تکمیل پروژه‌ها هستیم.

وزیر نیرو با اشاره به پروژه‌های ملی آب در استان ایلام گفت: طرح سامانه گرمسیری بزرگترین طرح از طرح‌های توسعه مناطق آبی بود که در این استان اجرای شد البته که با توجه به ماهیت پروژه و لزوم حفظ یکپارچگی آن باید هر چه زودتر سازه‌های آن تکمیل شود.

وی یادآور شد: طرح توسعه منابع آب و خاک مرزی در اردیبشهت ۹۸ در استان کرمانشاه افتتاح شد دومین مجموعه از این طرح‌ها در خرداد در آذربایجان غربی و سومین مجموعه در تیر ماه در خراسان جنوبی افتتاح شد که در آینده نزدیک چهارمین مرحله از طرح در استان آذربایجان شرقی افتتاح می‌شود.

به گزارش ایسنا، وزیر نیرو در بخش دوم صحبت‌هایش گفت که برای جلوگیری از خسارات به کشاورزان در سطح تنظیمی پایین دست نیروگاه سیمره بررسی‌ها در حال انجام است برنامه داریم تا با مدیریت و اجرای طرح و ساماندهی رودخانه مشکلات مرتفع شوند.

وی گفت که برای توسعه نیروگاه سیمره به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم برنامه برای احداث نیروگاه پلمپ ذخیره‌ای سد سیمره هم داریم که ان شاءالله با رفع مشکلات منابع اعتباری در این راه گام برداریم.

اردکانیان اضافه کرد: برای تامین آب شرب روستای دشت عباس اقداماتی را انجام دادیم که ۹۵ درصد کار پیشرفت کرده امیدواریم بتوانیم به زودی مشکل آب رسانی با تانکر را که به صورت موقتی بوده را حل کنیم.

وی به موضوع اجرای پروژه فاضلاب در کشور اشاره و اظهار کرد: چند روز قبل دویست و بیست و چهارمین تصفیه خانه فاضلاب در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی افتتاح شد که خوشحالیم که قرار است پروژه‌های فاضلاب را به روستا ببریم.

مصرف آب و برق در تهران

تهرانی‌ها رکورد مصرف آب و برق را زدند! آمارها حاکی است که پایتخت‌نشینان در هفته جاری با میزان مصرف سه میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب آب، رکورد بی‌سابقه مصرف در شبانه‌روز را زدند، به‌طوری‌که تاکنون در پایتخت شاهد این میزان مصرف آب در طول یک روز نبوده‌ایم. همچنین پیک مصرف برق به عدد ۵۷ هزار و ۶۸۱ مگاوات رسید تا بر این اساس رکورد جدیدی در مصرف برق هم به ثبت برسد.

میزان مصرف آب در تهران درحالی به سه میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب رسیده که  سال گذشته در همین بازه زمانی مصرف آب روزانه تهران حدود سه میلیون و ۴۵۰ هزار مترمکعب بوده است، بنابراین میزان مصرف آب تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵۰ هزار مترمکعب افزایش یافته است.

بنا بر اعلام وزارت نیرو و به گفته محمدرضا بختیاری - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران-، افزایش دو درجه‌ای دمای هوای تهران موجب شده تا مصرف آب پایتخت رشد معناداری پیدا کند. هر ساله با افزایش جمعیت، مصرف آب بین دو تا ۲.۵ درصد افزایش پیدا می‌کند، اما متاسفانه امسال میزان مصرف آب شهروندان تهرانی حدود چهار درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته و این رشد مصرف در برخی از روزهای تابستان به بیش از هفت درصد نیز رسیده است.

از سوی دیگر  سخنگوی صنعت برق هم اعلام کرده که روز گذشته پیک مصرف به عدد ۵۷ هزار و ۶۸۱ مگاوات رسید تا بر این اساس رکورد جدیدی در مصرف برق کشور به ثبت برسد.

به گفته مصطفی رجبی‌مشهدی مصرف برق روز گذشته کشور حدود ۱۲۰۰ مگاوات نسبت به روز یکشنبه افزایش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در چهار دهه اخیر پیک مصرف برق همواره رشد هفت درصدی داشته است، گفت: در تابستان امسال همکاری و مدیریت مصرف تمامی بخش‌های خانگی، صنعت، تجاری و کشاورزی در ساعات اوج مصرف موجب شده است تا مصرف پیک امسال نسبت به سال گذشته تنها یک درصد افزایش یابد که این مهم تاثیرگذاری بسیار زیادی در اقتصاد ملی دارد.

روز گذشته تمامی مبادلات برق کشور در زمان پیک حدود ۱۳۳۴ مگاوات بوده است که از این میزان ۱۲۶۴ مگاوات مربوط به صادرات و ۷۰ مگاوات مربوط به واردات برق بوده است. همچنین در روز گذشته میزان ذخیره نیروگاه‌ها به ۷۷۵ مگاوات و مصرف برق صنایع نیز به ۳۹۶۱ مگاوات رسیده بود.
پیش از این بیشترین میزان مصرف برق کشور مربوط به بیستم تیرماه سال گذشته با رقمی در حدود ۵۷ هزار و ۹۷ مگاوات بوده است.

سایه بحران آب بر سر خوش باوری مردم! مسوولان بر این باورند که بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری موجب شده است تا تصور غلطی در جامعه مبنی بر رفع مشکل کم آبی ایجاد شود، همین مسئله در کنار افزایش دمای هوا و ماندگاری آن موجب شده است تا مصرف امسال آب تهران به شکل  قابل توجهی افزایش یابد. افزایش مصرف آب در تهران درحالی رخ داده است که نگرانی‌هایی درباره تامین آب مورد نیاز این استان وجود دارد. از یک طرف جمعیت این استان رو به افزایش بوده و از طرف دیگر بسیاری از طرح‌هایی که قرار بوده آینده آبی این استان را تامین کنند، متوقف شده‌اند.

برآوردها نشان می‌دهد جمعیت تهران در افق ۱۴۱۰ دو میلیون نفر افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۱۴۱۰، ۵۸۰ هزار نفر به جمعیت پردیس، یک میلیون نفر به منطقه ۲۲ تهران و ۵۰۰ هزار نفر در حواشی تهران، به جمعیت اضافه شود و این موضوع بحران آب را جدی‌تر می‌کند. میزان مصرف فعلی شهر تهران سالانه یک میلیارد و ۵۰ میلیون متر مکعب است.

از سوی دیگر طرح‌های آب رسانی از سد لار به کلان، آب‌رسانی از سد لتیان به پردیس، انتقال آب از طالقان به کرج و تهران و آب‌رسانی به صنایع تهران از سد ماملو، چهار طرح عمده تأمین آب تهران محسوب می‌شوند که به دلایل مسائل مالی و بحث‌های محیط زیستی متوقف شده‌اند و اجرای آن‌ها به حدود شش هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

بر اساس این گزارش، مردم شهر تهران در مقایسه با بقیه شهرهای کشور ۲۰ درصد و در مقایسه با برخی کشورهای اروپایی، ۳۰ درصد بیشتر آب شرب مصرف می‌کنند. این درحالی است که هزینه تمام شده هر مترمکعب آب شرب در تهران ۲,۵۰۰ تومان است درحالی که به ازای هر مترمکعب ۶۰۰ تومان از مشترکین دریافت می‌شود.

محزومیت خانواده عشایر از آب آشامیدنی

محرومیت بیش از سه هزار خانوار عشایر استان از آب آشامیدنی مدیر کل امور عشایر استان اردبیل گفت: در سطح استان ۱۴۸ قشلاق و سه هزار و ۳۰۰خانوار از عشایر استان از آب آشامیدنی محروم هستند.

معرفت آذری در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهارکرد: در صدد هستیم با افزایش تانکرها اقدام به آبرسانی و پوشش هر چه مناسب آب مورد نیاز عشایر اقدام کنیم.

وی ادامه داد: با افزایش تانکرهای آبرسانی در سال جاری به ۱۷ خودرو روند خدمات رسانی به عشایر استان با سرعت بهتری در حال انجام است.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل اضافه کرد: خشکسالی، کمبود علوفه و دام، بیماری‌های دامی، نبود راه مناسب برای کوچ، نیازهای دارویی و مشکلات آب شرب از جمله مشکلات پیش روی عشایر استان می باشد.

آذری به پایین بودن سطح بهداشت و کمبود تسهیلات سرمایه در گردش در بین برخی از عشایر استان  نیز اشاره کرد و افزود: عزم جدی برای برطرف سازی مشکلات عشایر وجود دارد بطوریکه در سالیان اخیر اقدامات ارزشمندی در این خصوص انجام شده است.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل در ادامه با اشاره به برگزاری اولین جشنواره توانمندی عشایر شهرستان اردبیل گفت: این جشنواره در سوم مرداد ماه سال جاری از ساعت ۱۶ در مجموعه فرهنگی و تفریحی شورابیل برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی ظرفیت و پتانسیل و آداب و رسوم عشایر، نقش عشایر در تولیدات ملی، اقتصاد مقاومتی، اشتغال پایدار، بوم‌گردی و جذب گردشگر هدف‌گذاری شده است.

آذری افزود: به‌دست آوردن بازارهای جدید و نیازسنجی جامعه شهری برای تولیدات عشایر، قدردانی از تلاش‌های عشایر که به‌عنوان مرزبانان کشور محسوب می‌شوند، بررسی مشکلات آنان و ایجاد ارتباط و تعامل بیشتر با مسؤولان از دیگر اهدافی بوده که با میزبانی از این جشنواره‌ها دنبال می‌شود.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل خاطرنشان کرد: برای توسعه بوم‌گردی نیز جشنواره توانمندی‌های عشایر خلخال در سال گذشته برگزار شد و طی ماه‌های آتی نیز جشنواره عشایر شهرستان اردبیل و گرمی برنامه‌ریزی شده است.

وی در خصوص تسطیح، مرمت و بهسازی جاده و مسیر ارتباطی عشایر نیز گفت: سال گذشته هزار و ۴۰۰ کیلومتر از مسیر ارتباطی عشایر مرمت و بهسازی شده و در ۴ ماهه سال جاری نیز تاکنون موفق به تسطیح ۴۰۰ کیلومتر از مسیر کوچ روی عشایر شدیم.

به گفته وی در برگزاری جشنواره‌های مرتبط با عشایر باید اصل هدف‌گذاری برای نشان دادن توانمندی‌های عشایر، احصای مشکلات آنان و ارائه فرصت مناسب برای ارتباط با مسؤولان و قدردانی از این قشر تلاشگر جامعه باشد.

آذری در خصوص نصب پنل‌های خورشیدی در بین عشایر نیز گفت: در سال جاری پیش بینی شده تا ۲۳۰ عدد پنل برق‌رسانی خورشیدی در بین عشایر توزیع شود و این در حالی است که در سال گذشته ۱۴۵ مورد پنل خورشیدی توزیع شده بود.

وی ادامه داد: با توافقات انجام شده با دستگاه‌های مرتبط در تلاش خواهیم بود تا ظرف سه سال آتی برق‌رسانی در قشلاقات بالای ۱۰ خانوار استان انجام پذیرد.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل از تخصیص ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات در بین عشایر استان نیز خبر داد و یادآور شد: بیشترین سهم جذب منابع مربوط به شهرستان‌های بیله‌سوار و اصلاندوز بوده که از فراوانی بیشتری از جمعیت عشایر برخوردارند.  

گفتنی است، ۴.۵ درصد حجم جمعیت استان اردبیل را عشایر تشکیل می دهد.

درباره این موضوع بیشتر بخوانید:

کشاورزی متکی بر مولفه های اصلی محیط زیست است

قطب کشاورزی، شیلات و گردشگریِ آنگولا در بنگوئلا

تاثیر مخرب تغییر اقلیم بر محصولات کشاورزی

رونق کشاورزی با مدیریت منابع آبی

مدیریت صحیح آب چالش بزرگ توسعه پایدار

راهکارهای نجات کشور از بحران کم آبی

عدالت اجتماعی در آب

بحران آب در جهان

 


کد مطلب: 81272

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/81272/بحران-آب-آشامیدنی-کشور-مصرف-بالای-برق

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com