کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تولید آلودگی یک موتورسیکلت کاربراتوری هفت برابر یک خودروی استاندارد یورو 4 است

17 شهريور 1398 ساعت 13:40

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: معضل موتورسیکلت در تهران به دلیل فراوانی آنها ، تولید آلودگی زیاد و ایمنی کم مخصوصا در پایتخت باید هر چه زودتر حل شود.


به گزارش زیست آنلاین، یک عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر لزوم اراده قوی برای حل معضل بزرگ موتورسیکلت‌ ها در شهر تهران گفت: موتورسیکلت بخش عمده‌ای از فراوانی وسایل نقلیه را به خود اختصاص داده در حالیکه نقش بیشتری در آلودگی هوا داشته و ضریب ایمنی پایین‌ تری دارد.

شهربانو امانی در یکصد و شصت و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران در تذکری در خصوص ساماندهی موتورسیکلت‌ ها در شهر تهران گفت: بر اساس آماری که به بنده رسیده حدود 2.4 میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران تا پایان سال 96 شماره گذاری شده است. البته آمارهای غیر رسمی از وجود حدود 3.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران حکایت دارد.

وی افزود: حدود 99 درصد موتورسیکلت‌ های پایتخت از نوع کاربراتوری هستند و بر این اساس سن فرسودگی برای موتورسیکلت‌ های کاربراتوری شش سال و برای موتورسیکلت‌های انژکتوری هشت سال است که تقریبا 64 درصد آنها از رده خارج شده‌اند. بر اساس آخرین مطالعات سیاهه انتشار در پایان سال 96 سهم موتورسیکلت از میزان آلایندگی منابع متحرک در آلاینده‌های ذرات معلق همچون کربن، منوکسید و ترکیبات آلی به ترتیب 17، 25 و 39 درصد است.

امانی ادامه داد: هر موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر مسافت حدود 15 گرم آلودگی ایجاد می‌کند. به عبارتی یک موتورسیکلت کاربراتوری حدود هفت برابر یک خودروی استاندارد یورو 4 آلودگی تولید می‌کند. همچنین تعداد فوتی‌های ناشی از تصادف در شهر تهران با موتورسیکلت در سال‌96، 97 و سه ماهه اول سال جاری به ترتیب 246 نفر یعنی 36 درصد از فوتی‌های ناشی از تصادف، 247 نفر یعنی 38 درصد از فوتی‌های ناشی از تصادف و 48 نفر یعنی 32 درصد از فوتی‌های ناشی از تصادف بوده است.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از صحبت‌ های خود با اشاره به اینکه در کنار آماری که ارائه شده موضوع سلب آسایش، مزاحمت‌ ها و تخلفات موتورسیکلت از قبیل عبور از چراغ قرمز، حرکت در خلاف جهت، تردد در پیاده‌روها نیز باید اضافه شود، ادامه داد: معضل موتورسیکلت در تهران روزانه شرایط اجتماعی و تردد در خیابان‌ها را برای شهروندان و عابران سخت می‌کند.

وی افزود: شهرداری تهران در خصوص ترویج و گسترش فرهنگ شهروندی و بهبود وضعیت حمل و نقل و رانندگی در شهر تلاش‌ هایی انجام داده ولی کافی نبوده است. کاهش برخی از معیارهای اخلاقی در فرهنگ شهروندی هیچ دلیلی جز کم کاری متولیان حوزه فرهنگ ندارد زیرا مردمی که می‌توانند عمق واقعه بزرگ عاشورا را درک و از آن پاسداری کنند بی تردید توانسته‌ اند تمامی قله‌های فرهنگی را فتح کنند. بنابراین شهرداری باید در کنار ساز و کارهای فنی، آموزش فرهنگ صحیح شهروندی را نیز سرلوحه کار خود قرار دهد. باید به همان میزان که در خصوص خودروها وسواس به خرج داده می‌شود به موتورسیکلت‌ها نیز اهمیت داده شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در این خصوص هیچ گونه برنامه اجرایی و کارشناسی شده دیده نمی‌شود و این بی برنامگی باعث تحمیل هزینه‌ های قابل تأمل به شهر در زمینه‌ های زیست محیطی و ترافیکی خواهد شد. ضبط و توقف موتورسیکلت‌ ها در پارکینگ هیچ دردی از معضل موتورسیکلت‌ ها را حل نمی‌کند. باید به صورت همه جانبه درباره موتورسیکلت چاره اندیشی کرد و از اقدامات سلبی در این زمینه خودداری کنیم.

به گزارش ایسنا، امانی با تاکید بر اینکه حل معضل موتورسیکلت‌ ها نیاز به اراده قوی دارد افزود: از شهردار تهران می‌خواهم ضمن توجه به این مسئله گزارشی از اقدامات صورت گرفته در راستای ماده 53 برنامه پنج ساله سوم مبنی بر ساماندهی موتورسیکلت‌های شهر تهران به شورا ارائه کند و از شهروندان تهرانی به خصوص افراد تاثیرگذار بر افکار عمومی جامعه درخواست دارم به این معضل مهم بپردازند و به نحوی سهم و نقش خود را در فرهنگ سازی جامعه و نهادینه سازی قانون مداری و پرهیز از قانون گریزی در این عرصه ایفا کنند که با توجه به اهمیت موضوع در اجرای ماده 73 قانون شوراها این موضوع را به شهردار تهران به عنوان تذکر ابلاغ کنیم.


کد مطلب: 81510

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/81510/تولید-آلودگی-یک-موتورسیکلت-کاربراتوری-هفت-برابر-خودروی-استاندارد-یورو-4

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com