کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر نیرو اعلام کرد:

۲۷۸ مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر پاک در شش ماه آینده افتتاح می‌شود

17 مهر 1398 ساعت 13:00

در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و فاضلاب، رضا اردکانیان، وزیر نیرو اعلام کرد: ۲۷۸ مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر پاک در شش ماه آینده افتتاح می‌شود که باعث صرفه‌ جویی در مصرف ۳۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور خواهد شد.


به گزارش زیست آنلاین، پویش ایران_الف_ب پرونده جدید وزارت نیرو برای پایدار کردن دو صنعت زیر ساختی کشور یعنی آب و برق است که طی آن قرار است تا پایان سال جاری 227 پروژه آب و برق در 31 استان کشور افتتاح شود.

هفته گذشته در حاشیه پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و فاضلاب بود که رضا اردکانیان، وزیر نیرو، از راه‌اندازی پویش ایران_الف_ ب خبر داد و گفت: در نیمه دوم سال هر هفته طرح بزرگی را در عرصه آب و برق در کشور افتتاح می‌کنیم. در این راستا بیش از ۲۲۰ طرح بزرگ تامین آب، آبرسانی شهری، تصفیه خانه آب و فاضلاب، آبرسانی روستایی، نیروگاه‌های تولید برق و ... در همه استان‌های کشور به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید و مردم شاهد خواهند بود که وزارت نیرو به سهم خود از شرایط تحریمی حسن استفاده را کرده است.

اردکانیان با تاکید بر این‌که شرایط تحریم شرایط سختی است، اظهار کرد: با این حال وزارت نیرو سعی کرده است هیچ گونه وقفه‌ای در چرخه تولید کشور از طیف تامین آب و انرژی ایجاد نشود.

افتتاح 10 سد در شش استان بر این اساس قرار است در شش ماه دوم سال ۱۳۹۸، ۲۲۷ پروژه به ارزش سرمایه‌ گذاری بیش از ۳۳ میلیارد تومان در ۳۱ استان به افتتاح و بهره‌برداری برسد که سرمایه‌ گذاری در هر استان ۱۰۰۰ میلیارد تومان است. افتتاح ۱۰ سد در شش استان کشور صورت می‌گیرد و مجموعا ۷۴۵ میلیون مترمکعب آب برای شرب، کشاورزی و صنعت به مجموع آب کشور اضافه خواهد شد که از این میزان هشت میلیون مترمکعب برای صنعت، ۶۹۶ میلیون مترمکعب برای کشاورزی و ۴۱ میلیون مترمکعب برای تامین شرب می‌شود. بهره‌برداری از این طرح‌ها، آب شرب را برای ۹ شهر با جمعیت ۱.۶ میلیون نفر تامین می‌کند، یعنی ۷۰ لیتر آب در هر ۲۴ ساعت تامین می‌شود.

از ۲۶ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در چهار استان کشور بهره‌برداری می‌شود که جمعیت روستایی این چهار استان ۱.۵ میلیون نفر است. هم‌چنین در شش ماه آینده به ۱۱۲۴ روستا با جمعیت ۷۲۶ هزار نفر آب‌رسانی خواهد شد که ۸۴۵ میلیارد تومان ارزش سرمایه‌گذاری این طرح‌هاست و به‌طور متوسط روزانه به شش روستا با هزینه‌ای معادل ۴.۵ میلیارد تومان آب‌رسانی می‌شود.

افتتاح 41 تصفیه خانه آب و فاضلاب به طور کلی، ۲۹ تصفیه‌خانه فاضلاب در شش ماه آینده با سرمایه‌گذاری ۱۳۶۶ میلیارد تومان در ۱۶ استان به کشور اضافه می‌شود. در شش ماه آینده ۱۲ تصفیه‌خانه آب شرب دیگر به ظرفیت ۱.۳ میلیون مترمکعب در روز و با جمعیت تحت پوشش ۶.۲ میلیون نفر در ۹ استان کشور با سرمایه‌ گذاری ۱۴۳۲ میلیارد تومان افتتاح می‌شود، به عبارت دیگر هر ماه دو تصفیه‌خانه آب در کشور افتتاح خواهد شد.

به گزارش ایسنا، همچنین ظرفیت ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی برای ۲۶ میلیون خانوار ایرانی به بهره‌برداری می‌رسد. هزینه سرمایه‌ گذاری برای هر ۱۰۰۰ مگاوات ساخت نیروگاه معادل ۶۰۰ میلیون یورو است و نیروگاه‌های ساخته شده معادل ۱.۸ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری جذب کرده‌اند. ۲۷۸ مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر پاک در شش ماه آینده افتتاح می‌شود که باعث صرفه‌جویی در مصرف ۳۵۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی در کشور خواهد شد.


کد مطلب: 81657

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/81657/۲۷۸-مگاوات-نیروگاه-انرژی-تجدیدپذیر-پاک-شش-ماه-آینده-افتتاح-می-شود

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com