کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

راهکارهایی برای مهار صنعت سوخت های فسیلی

24 مهر 1398 ساعت 11:00

زیست آنلاین: اقدامات فردی به تنهایی نمی تواند بحران آب و هوا را حل کند و نیاز به تغییرات سیاسی اساسی برای مهار صنعت سوخت های فسیلی است.


به گزارش زیست آنلاین، در این خبر چند راهکار در سطح جهانی برای مهار صنعت سوخت های فسیلی آورده شده است:

رای گیری در مورد آب و هوا اقدامات فردی، مانند پرواز کمتر یا خرید اتومبیل های برقی، مفید است، اما بدون اقدامات سیاسی جمعی برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای در مقیاس شرکت های بزرگ ، ملی و جهانی کاری بی نتیجه است.

این موضوع باید در دستور کار نمایندگان مجلس به صورت طرح سؤال، اعتراض، ایمیل ، پست های رسانه های اجتماعی، لابی گری و ...قرار بگیرد و به رای گیری گذاشته شود.

پایان دادن به یارانه سوخت های فسیلی  طبق گفته صندوق بین المللی پول، صنایع ذغال سنگ و نفت و گاز سود بسیار کلانی از یارانه سوخت های فسیلی می برند، که این تخمین "تکان دهنده" توصیف شده است.

حتی یارانه مصرف مستقیم برای سوخت های فسیلی دو برابر بیشتر از منابع تجدیدپذیر است، که آژانس بین المللی انرژی می گوید "این آمار و ارقام وظیفه ما را برای مقابله با بحران آب و هوا پیچیده می کند".

لازم به ذکر است که هر تغییری باید مقررات مربوط به عدالت اجتماعی را در نظر بگیرد. کاهش یارانه سوخت نباید به عنوان یک اقدام ریاضتی مورد استفاده قرار گیرد زیرا بیشترین آسیب را به قشر فقیر وارد می کند.

قیمت گذاری بر روی کربن تولید شده  ایده قیمت گذاری برای کربن از اوایل دهه 1990 وجود داشته و در پروتکل 1997 کیوتو گنجانیده شده است. یک راه حل برای این مشکل مالیات است که شرکت ها را مجبور می کند تا خسارت های ناشی از تغییرات آب و هوایی را در تصمیمات تجاری خود قرار دهند. همچنین آنها را به کاهش ضایعات، کاهش انتشار کربن و استفاده از فناوری پاک ترغیب می کند.

کاهش تقاضا برای سوخت های فسیلی شرکت های نفتی تا زمانی که خریدار برای آنها وجود داشته باشد، نفت را به فروش می رسانند. ناراحتی های عمومی و فشارهای اجتماعی و سیاسی می تواند برای مجبور کردن شرکتها به تغییر رویه خود تاثیرگذار باشد اما بیشتر نفت و گاز در سراسر جهان توسط شرکتهای ملی نفت تولید می شود و این شرکت ها برای فعالیت خود نیازی به مجوز اجتماعی ندارند. اغلب خودکامه یا بی توجه به افکار عمومی هستند.

جلوگیری از شعله ور شدن گاز اگر قرار است نفت و گاز استخراج شود، حداقل تعداد کمی از شركتهای نفتی این کار را انجام دهند. بانک جهانی تخمین زده است که اگر میزان گازی که هر ساله در جهان سوزانده می شود برای تولید برق استفاده شود، می تواند تمام نیازهای برق آفریقا را تأمین کند.

جلوگیری از ضبط و ذخیره سازی کربن در مقیاس بزرگ به دام انداختن و دفن کربن دی اکسید حاصل از سوختن سوخت های فسیلی ممکن است اما هنوز در مقیاس بزرگ استفاده نشده است و این بسیار پر هزینه است.

پایان دادن به سرمایه گذاری در سوخت های فسیلی  سرمایه گذاران هنوز هم ناخواسته در شرکت های نفت، گاز و زغال سنگ سرمایه گذاری می کنند و سرمایه گذاری در انرژی های تجدیدپذیر برایشان با ریسک همراه است.

منبع : theguardian


کد مطلب: 81690

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/81690/راهکارهایی-مهار-صنعت-سوخت-های-فسیلی

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com