کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

10 درصد از یخچال های سوییس طی پنج سال گذشته از بین رفته است

24 مهر 1398 ساعت 20:13

زیست آنلاین: حجم یخچال های سوییس در پنج سال گذشته ده درصد کاهش پیدا کرده است‌. نرخی که طی یک صد سال گذشته که مطالعات بر روی یخچال ها انجام می‌شود، مشاهده نشده است.


به گزارش زیست آنلاین و به گزارش کمیسیون Cryospheric آکادمی علوم سوئیس، موج گرمای تابستان سال 2019 باعث شده است که رکورد جدیدی از ذوب شدن یخچال های طبیعی بوجود آید و منجر به از بین رفتن مقدار زیادی یخ شده است.

یخچال ها در سراسر جهان به دلیل تغییرات اقلیمی در حال ذوب شدن هستند و تحقیق اخیر نشان داد این مشکل در سوییس بسیار گسترده است. دانشمندان این آکادمی ۲۰ یخچال طبیعی در داخل این کشور را بررسی و مشاهده کردند ۲ درصد از کل یخچال های سوییس فقط در سال گذشته از بین رفته است.

به دنبال هوای سرد و بارش فراوان ماه ژانویه و پوشش فروان برف در ماه های آوریل و می که از حد نرمال ۲۰ تا ۴۰ درصد بیشتر بود نشانه های اولیه برای سال ۲۰۱۹  دلگرم کننده بود. با این حال در تابستان امسال که یکی از گرمترین تابستان های سال های گذشته بود ذوب شدن یخ ها شتاب پیدا کرد.

براساس این تحقیقات، ذوب یخچال ها در شرق سوئیس و ضلع شمالی آلپ شدید بوده است. در حالی که در منطقه گوتارد جنوبی حجم یخچال کمتری از بین رفته است.

از سال ۱۹۰۰ تاکنون بیش از ۵۰۰ یخچال در سوییس از بین رفته است. امسال نیز یخچال پیزول از شبکه رصد یخچال های این کشور محو شد.

بر اساس گزارشی که در ماه آوریل منتشر شد، اگر نرخ آب شد یخ ها به همین منوال ادامه پیدا کند، بیشتر یخچال های مرکزی اروپا، غرب کانادا و ایالات متحده آمریکا در نیمه دوم قرن جاری از بین خواهند رفت.

بر اساس یک مقاله تحقیقاتی که در ژورنال nature به چاپ رسیده است، یخچال های جهان بین سال های ۱۹۶۱ تا ۲۰۱۶, بالغ بر  ۹ هزار میلیارد تن از یخ های خود را از دست داده اند. این مقدار یخ معادل قطعه یخی به مساحت کشور آلمان و ضخامت ۱۰۰ فوت و یا کشور آمریکا و ضخامت ۴ فوت می باشد.

منبع: cnn


کد مطلب: 81695

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/81695/10-درصد-یخچال-های-سوییس-طی-پنج-سال-گذشته-بین-رفته

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com