کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رکورد افزایش غلظت گازهای گلخانه ای

5 آذر 1398 ساعت 9:08

زیست آنلاین: براساس گزارش سازمان هواشناسی جهانی سازمان ملل، غلظت گازهای گلخانه ای که باعث گرمایش زمین می شوند رکورد جدیدی را به ثبت رسانده اند.


به گزارش زیست آنلاین، مقدار گازهای اصلی اندازه گیری شده در سال 2018 همه بیش از میانگین یک دهه گذشته بوده است، نشان داد که اقدامات انجام شده برای مقابله با تغییرات اقلیمی تا به امروز هیچ تأثیری در جو نداشته است.

سازمان جهانی هواشناسی می گوید فاصله بین اهداف و واقعیت قابل توجه و رو به افزایش است.

افزایش غلظت گازهای گلخانه ای ناگزیر از ادامه روند انتشار گازهای گلخانه ای است که در سال 2018 به عنوان "اخبار وحشتناک" توصیف شد.

دانشمندان جهان محاسبه کرده اند كه انتشار گازهای گلخانه ای باید تا سال 2030 به نصف کاهش پیدا کند تا شانس خوبی برای محدود كردن گرمایش جهانی به 1.5 درجه سانتیگراد فراهم شود، در غیر اینصورت صدها میلیون نفر از امواج گرما، خشکسالی ، سیل و فقر رنج خواهند برد.

اما دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی، گفت: علیرغم تمام تعهدات توافق نامه پاریس در خصوص تغییرات اقلیمی، هیچ نشانه ای از کاهش این گازها وجود ندارد. ما باید به خاطر رفاه آینده بشر، فعالیت های خود را برای مقابله با تغییرات اقلیمی افزایش چشمگیری دهیم.

از سال 1990 ، افزایش سطح گازهای گلخانه ای باعث شده است که اثر گرمایش در جو 43 درصد قوی تر شود. بیشتر این افزایش مربوط به دی اکسید کربن است. غلظت متان و اکسید نیتروژن، دو گاز گلخانه ای مهم دیگر نیز از میانگین سالانه در یک دهه گذشته، افزیاش یافته است.

متان که به وسیله گاو، شالیزارهای برنج و استفاده از سوخت های فسیلی تولید می شود، 17 درصد از اثر گرمایشی را بر عهده دارد و غلظت آن اکنون بیش از دو برابر سطح آن پیش از انقلاب صنعتی است. سطح اکسید نیتروژن نیز که ناشی از استفاده از کودهای سنگین و سوزاندن جنگل است، اکنون 23٪ بیشتر از سال 1750 است.

این سطح از گازهای گلخانه ای باید به عنوان یک هشدار برای دولت های عمل کند که در تلاش هستند تا طبق تعهدات خود با افزایش گرما مقابله کنند.

منبع : theguardian


کد مطلب: 81876

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/81876/رکورد-افزایش-غلظت-گازهای-گلخانه

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com