کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سازمان جهانی هواشناسی می گوید

سال 2019 دومین یا سومین سال گرم در تاریخ است

13 آذر 1398 ساعت 13:00

زیست آنلاین: سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرد: دهه گذشته یکی از گرمترین دهه ها به طرز "استثنایی" بوده است، همچنین گرمای اقیانوس ها نیز رکورد جدید را ثبت کرده و به طور قابل توجهی اسیدی تر شده است.


به گزارش زیست آنلاین، دمای سالهای 2010 تا 2019 حدود1.1 درجه سانتیگراد بالاتر از حد متوسط دمای پیش از انقلاب صنعتی بوده است و این نشان می دهد که جهان با چه سرعتی به افزایش دمای 1.5 درجه سانتی گراد نزدیک می شود و دانشمندان می گویند این افزایش باعث ایجاد تأثیرات چشمگیر تغییرات اقلیمی و از بین رفتن اکوسیستم های حیاتی خواهد شد.

یافته های اولیه وضعیت جهانی آب و هوا نشان می دهد که امسال دومین یا سومین سال گرم از زمان آغاز سوابق مطالعاتی است.

تأثیرات این گرما از ژانویه تا اکتبر بر روی زمین به صورت بروز خشکسالی های شدید، موجهای گرمایی و سیل در تمام قاره ها مشاهده می شود. در دریاها نیز این افزایش دما به صورت ایجاد موج های گرمایی بروز کرده است.

طی یک سال گذشته، سطح آب اقیانوسها که از دهه 1950 به بعد اندازه گیری شده است، به بالاترین حد خود رسیده است و اقیانوسها در حدود 1.5 درجه سانتیگراد افزایش درجه حرارت غیرمعمول را تجربه کرده اند، به طوری که در مناطق بزرگی از شمال شرقی اقیانوس آرام امواج گرمایی شدیدی مشاهده است. آخرین نسخه از این گزارش در ماه مارس منتشر خواهد شد.

پتری تالاس، دبیر کل سازمان هواشناسی گفت که اثرات مضر افزایش غلظت کربن در جو نیز بیشتر شده است، همانطور که در حوادث  آب و هوایی امسال نیز این امر نشان داده شده است.

وی هشدار داد كه الگوهای نامنطم باران تهدیدی برای محصولات کشاورزی است، كه همراه با افزایش جمعیت، چالش های قابل توجه امنیت غذایی برای کشورهای آسیب پذیر در آینده به وجود خواهد آمد.

منبع : theguardian


کد مطلب: 81922

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/81922/سال-2019-دومین-یا-سومین-گرم-تاریخ

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com