کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش مصرف گاز طبیعی باعث شده است

  انتشار روزانه 4 تن گوگرد در هوای کشور / بیماری هایی که تنفس گوگرد ایجاد می کند

13 بهمن 1398 ساعت 11:10

زیست آنلاین: مصرف روزانه بیش از 600 میلیون متر مکعب گاز طبیعی در بخش خانگی موجب انتشار 4 تن گوگرد در هوای کشور می شود.


 به گزارش زیست آنلاین، طی هفته های  اخیر مصرف گاز طبیعی در ایران به روزانه بیش از 600 میلیون متر مکعب رسیده است و گوگرد حاصل از این حجم مصر می تواند موجب تشدید بیماری های تنفسی، قلبی و عروقی در میان افراد مختلف بخصوص کودکان و افراد با سن بالا در کلانشهرها شود.
هر متر مکعب گاز طبیعی شیرین دارای حدود ۶ میلیگرم در متر مکعب گوگرد است بنابراین روزانه حدود ۴ تن گوگرد خالص فقط از بخش خانگی در هوای کشور منتشر می‌شود.
این میزان آلاینده باعث  تنگ شدن راه‌های هوایی تنفس، اسپاسم برونش (Bronchospasm)، سرفه شدید، سوزش چشم و مجاری تنفسی، کاهش کارایی تنفسی و تنگی نفس، کم شدن عمق تنفس و در نهایت تشدید عوارض قلبی و عروقی و تنفسی می شود.
در عین حال با وجود مطالعات مختلف درباره دی اكسيد‌ گوگرد و ديگر اكسيدهای گوگرد اما  بسياري از سؤالات در مورد اثرات این دو ماده بر سلامت انسان و محیط همچنان بدون پاسخ مانده‌‌اند. علت آن است که اكسيدهای گوگرد تمايل دارند در اتمسفر آلوده حاوی مواد معلق و رطوبت بالا وجود داشته باشند، در نتيجه مطالعات اپيدميولوژيك بسيار كمي قادرند كه اثرات آلاينده‌های مجزا را به قدر كافي از هم متمايز سازند.

ریشه های گوگرد در گاز خانگی گاز طبیعی بسته به موقعیت چاه مربوطه دارای مقادیر متفاوتی از دی اکسید کربن و سولفید هیدروژن است به همین خاطر به آن گاز ترش می گویند و در نتیجه به فرایند جداسازی این دو ماده از گاز، شیرین سازی گفته می شود و بدین طریق گاز ترش به گاز شیرین تبدیل شده و از طریق شبکه سراسری برای مصارف مختلف ارسال می شود. 
با وجود فرایند جداسازی اما مقادیری از گوگرد در گاز باقی می ماند که عمدتا به شکل سولفید هیدروژن است و در هوا به دی اکسید‌ گوگرد تبدیل می شود.
درصورتی که مقادیر این ماده از حدود مجاز آن فراتر رود می تواند مشکلات بهداشتی و اثرات نا‌مطلوبی برای افراد ایجاد نماید. 
این گزارش ادامه دارد.
در بخش های دیگر این گزارش نظر مسئولان سازمان محیط زیست ، سازمان استاندارد و نهادهای تولید و توزیع گاز خانگی نیز منتشر خواهد شد.


کد مطلب: 82215

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/82215/انتشار-روزانه-4-تن-گوگرد-هوای-کشور-بیماری-هایی-تنفس-ایجاد-می-کند

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com