کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

طوفان بحران ها بشریت را تهدید می کند

19 بهمن 1398 ساعت 9:09

زیست آنلاین: بحران تغییرات اقلیمی، تنوع زیستی ، غذا و آب می تواند منجر به فروپاشی سیستماتیک شود.


به گزارش زیست آنلاین، طبق یک مطالعه جدید، جهان با یک سری موارد اضطراری به هم پیوسته روبرو است که حیات انسان ها را تهدید می کند، زیرا مجموع اثرات بحران ها از اثرات هر کدام از آن ها به تنهایی بسیار بیشتر است.

فروپاشی اقلیمی و تغییرات شدید آب و هوایی، از بین رفتن گونه ها، کمبود آب و بحران تولید مواد غذایی همه به خودی خود جدی هستند اما ترکیب این پنج مورد در کنار هم باعث تقویت خطرات هر یک می شود که در حال بوجود آوردن بحران شدید برای انسان ها است مگر اینکه اقدامات متناسب و سریع انجام شود.

ارتباط بین بحران ها در بسیاری موارد مشخص است، اما روشهایی که جهان برای حل آنها انتخاب کرده است این عوامل ارتباط را در نظر نمی گیرد.

به عنوان مثال، امواج گرمایی شدید می تواند باعث افزایش گرمایش جهانی شود، زیرا مقدار زیادی کربن ذخیره شده را از اکوسیستم های آسیب دیده در یک حلقه بازخورد آزاد می کند. به طور واضح این مورد در آتش سوزی های استرالیا دیده شده است که در حال حاضر به میزان قابل توجهی در ذخیره کربن موجود در جو نقش دارند.

این ارتباط ها در همینجا متوقف نمی شوند، چون امواج گرمای به اکوسیستم های طبیعی آسیب می رساند، حیوانات و گیاهان ر ااز بین می برد، باعث افزایش کمبود آب بیشتری می شود و به نوبه خود به کشاورزی آسیب می رساند.

این اثرات ترکیبی آسیب های وارد شده به افرادی که با کمبود مواد غذایی و آب دست و پنجه نرم می کنند را در یک چرخه معیوب شدیدتر می کند.

در مواجهه با این بحران ها در طبیعت به صورت جداگانه، می توان مشکلاتی که باعث بوجود آمدن آن ها می شود را برطرف کرد، اما در مواجهه با بحران های به هم پیوسته متعدد که با ترکیب با هم تاثیرات یکدیگر را تقویت می کنند، مردم با خطرات بی سابقه ای روبرو هستند و بسیاری از جوامع نمی توانند از عهده آن برآیند.

محققان می گویند پاسخ ها به این موارد اضطراری توسط دولت ها، جوامع مدنی، تجارت و نهادها ماهیت درهم تنیده آنها را تشخیص نداد. آن ها معتقدند تلاش برای حل مشكلات به صورت جداگانه، بدون در نظر گرفتن تأثیرات آن ها بی نتیجه خواهد بود.

منبع: theguardian


کد مطلب: 82244

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/82244/طوفان-بحران-بشریت-تهدید-می-کند

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com