کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ضرورت نگاه بلند مدت و همه جانبه برای همزیستی با کرونا

محمدابراهیم رئیسی

10 اسفند 1398 ساعت 11:39

زیست آنلاین:در بلند مدت و در صورت طولانی شدن اقدامات مقابله با ویروس کرونا، و همزیستی با این ویروس،به مدت طولانی تری استفاده بیشتر از حد متعارف از منابعی چون آب،بنزین و شاید برق ،ضرورت  توجه به کمبودهای احتمالی آنها را بیشتر می کند.توجه به این موضوع در کنار همه جانبی نگری های دیگری که برای حفاظت از محیط زیست( به سبب استفاده ضروری انواع مواد ضدعفونی کننده و ورود آن به سیستم فاضلاب شهری، و انواع مواد پلاستیکی در قالب وسایل یکبار مصرف )لازم خواهد بود. اینها از  مواردی است که سبب میشود تامدیریت  توصیه های بهداشتی  از اهمیت زیادی برخوردار باشد و در عین حال تصمیمات دولت به شکلی باشد تا این دوره همزیستی  کوتاهترین  مدت خود را داشته باشد.


شاید باید مدتی همزیست کرونا باشیم با همه تلاشی که برای مقابله با آن می کنیم.شواهد نشان می دهد که  مقابله با ویروس کرونا فرایندی نسبتا بلند مدت است. آنچنان که در ووهان این مقابله به حدود یک ماه رسیده است و هنوز هم ادامه دارد

 این مدت هنوز به ریشه کنی بیماری نینجامیده بلکه سبب کنترل گسترش آن و موفقیتهای نسبی در کاهش مرگ و میر ناشی از آن شده است.در ایران نیز از اولین روزهای اعلام رسمی ورود این ویروس تا کنون شدت گسترش آن و متاسفانه مرگ و میر آن نیز قابل توجه بوده است.

اما به نظر می رسد که این ویروس در کشور ما تا مدتی خواهد ماند و این مدت به مجموعه اقدامات مردم و مسئولین در کنار یکدیگر بستگی خواهد داشت‌.از اولین روزها،و بنابر توصیه های اکید رعایت برخی از موارد در بهداشت فردی و رفتارهای اجتماعی به عنوان راهکارهای جلوگیری از ابتلا به این بیماری عنوان شد،شستشوی چندباره دستها در طول روز،که به سبب اهمیت آن به چندین بار رسیده و شیوه شستشو دستها (هردفع به مدت ۲۰ ثانیه)، و استفاده از مواد ضدعفونی کننده پایه الکل جهت ضدعفونی وسایلی که به طور عمومی مورد استفاده قرار میگیرند ( نظیر دستگیره در،میزه های اتوبوس و مترو و نظایر آن)از جمله موارد مهم آن است.

در کنار این کرونا برخی از رفتارهای اجتماعی توصیه شده قبلی را نیز تحت تاثیر قرار داده است. کاهش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به سبب ریسک بالای آن به جهت عدم رعایت بهداشت  محیط اتوبوس و مسافران به شکل فردی از جمله این موارد است.

این مورد سبب شده است استفاده ازماشینهای شخصی توسط افراد بیشتر شود.استفاده بیشتر از آب و بنزین و مواد ضدعفونی کننده بی شک یکی از آثار ورود کرونا به کشور است.

اگر کمبود مواد ضدعفونی کننده به سرعت در روزهای اولیه مشخص شد. اما به نظر میرسد مشکلات مربوط به تامین آب و بنزین چندان در کوتاه مدت قابل توجه نباشد. اما در بلند مدت و در صورت طولانی شدن اقدامات مقابله با ویروس کرونا، و همزیستی با این ویروس،به مدت طولانی تری استفاده بیشتر از حد متعارف از منابعی چون آب،بنزین و شاید برق ،ضرورت  توجه به کمبودهای احتمالی آنها را بیشتر می کند.

توجه به این موضوع در کنار همه جانبی نگری های دیگری که برای حفاظت از محیط زیست( به سبب استفاده ضروری انواع مواد ضدعفونی کننده و ورود آن به سیستم فاضلاب شهری، و انواع مواد پلاستیکی در قالب وسایل یکبار مصرف )لازم خواهد بود. اینها از مواردی است که سبب میشود تامدیریت  توصیه های بهداشتی از اهمیت زیادی برخوردار باشد و در عین حال تصمیمات دولت به شکلی باشد تا این دوره همزیستی  کوتاهترین مدت خود را داشته باشد.


کد مطلب: 82338

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/note/82338/ضرورت-نگاه-بلند-مدت-همه-جانبه-همزیستی-کرونا

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com