کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

زباله های کرونا خطر شیوع را افزایش می دهد.

28 اسفند 1398 ساعت 11:23

زیست آنلاین: مقادیر زیادی از زباله های حاصل از ویروس کرونا که هر روز در احجام بسیار زیاد تولید می شود، خطر شیوع را افزایش می دهد.


به گزارش زیست آنلاین، در صورت عدم جمع آوری و دفع مناسب زباله های حاصل از بیماری کرونا، خطراتی متوجه کارگران جمع آوری زباله و حتی دیگران است که ممکن است باعث گسترش عفونت شود.
 
ده ها سال بود که چین با بحران مهم بهداشتی ای همانند شیوع و همه گیری ویروس کرونا مواجه نشده است. اما در چنین مقیاسی از یک بیماری همه گیر، چالش فراتر از آزمایش، قرنطینه و درمان افراد بوده و به سیستم پزشکی ختم نمی شود. مواجهه با کوه هایی از زباله های این بیماری وجود دارد که باید در دفع و مدیریت آنها به درستی عمل شود.

 تعداد اندک سیستم های زباله سوز برای از بین بردن چنین زباله هایی خطر شیوع عفونت را افزایش داده است، در عین حال اثرات محیط زیستی ماسک های صورت و دستکش هایی که بدرستی دور ریخته نمی شوند،  تهدید جدی دیگری ایجاد می کند. با پیشرفت سریع این بیماری در سرتاسر جهان، دولت های دیگر با مشکلات مشابهی روبرو می شوند و باید سریعاً راه حل هایی را ارائه دهند.

ماسک ها و سایر وسایل محافظتی که توسط بیماران آلوده به ویروس و کادر درمانی آنها استفاده می شود باید در دمای بالا در مراکز اختصاصی سوزانده شوند. اگرچه تعداد زباله سوزهای مورد استفاده برای اینگونه زباله ها در چین اعلام نشده است، اما کارشناسان معتقدند که تعداد این زباله سوزها برای یک دهه گذشته تا حد زیادی بدون تغییر بوده است.

 سال گذشته وزارت اکولوژی و محیط زیست چین با بیان اینکه مشکل بیشتر شده است، اعلام کرد: اکثر دستگاههایی که برای مقابله با بیماری سارس در سال 2003 ساخته شده بود، نزدیک به پایان عمر عملیاتی خود هستند. در صورت عدم جمع آوری و دفع مناسب زباله های حاصل از بیماری کرونا، خطراتی متوجه کارگران جمع آوری زباله و حتی دیگران است که ممکن است باعث گسترش عفونت شود.

مقادیر زیادی از زباله های حاصل از ویروس کرونا که هر روز در احجام بسیار زیاد تولید می شود، خطر شیوع را افزایش می دهد. ووهان، شهری 11 میلیون نفری است که مرکز انتشار این ویروس در جهان بوده و  75 درصد از کل مرگ و میر در چین در آنجا گزارش شده است. بر اساس آمار های رسمی، فقط درروز  24 فوریه 200 تن زباله تولید شده که این مقدار چهار برابر ظرفیت اختصاص داده شده برای جمع آوری زباله در آن شهر بوده است. این کشور در سال 2018 میلادی 2 میلیون تن زباله پزشکی تولید کرده، اما هنوز استاندارد خاصی برای کنترل آلودگی محیط زیست ناشی از این زباله ها وضع نکرده است.

از آنجا که ماسک های صورت بهترین وسیله حافظتی در برابر Covid-19 محسوب می شوند، بدلیل گسترش سریع بیماری در سرتاسر جهان استفاده از ماسک بسیار زیاد در حال افزایش است. ماسک های یکبار مصرف از پلاستیک و یک نوار نازک از فلز ساخته شده اند و غالباً به راحتی از بین نمی روند. متاسفانه ماسک ها و دستکش ها در سراسر آسیا، در پیاده روها و خیابان ها پراکنده می شوند. فعالین و دوستداران محیط زیست هزاران تن از این وسایل را در سواحل، پیاده روها، معابر و اماکن عمومی هنگ کنگ پیدا کرده اند که تهدیدی برای زندگی موجودات دریایی، حیوانات و پرندگان نیز محسوب می شوند.

ماسک ها یا دستکش های استفاده شده توسط افراد آلوده، یک تهدید ویژه و البته نگران کننده است. این عفونت می تواند ساعت ها یا حتی روزها در رطوبت زنده بماند و در صورت لمس یا تماس شخصی دیگر براحتی منتقل شود. دولت ها و مسئولین دولتی در سراسر جهان در فرایند مقابله با ویروس کرونا باید هوشیار باشند و به اندازه کافی بر روی روش های دفع و مدیریت این پسماندهای خاص ناشی از کووید 19 تمرکز کرده و  آمادگی لازم را داشته باشند

منبع:scmp


کد مطلب: 82413

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/82413/زباله-های-کرونا-خطر-شیوع-افزایش-می-دهد

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com