کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازیابی و ترمیم اقتصادی بعد از کرونا، اقتصاد سبز خواهد بود

5 فروردين 1399 ساعت 14:55

زیست آنلاین: سرمایه گذاری در مزارع خورشیدی، ایجاد زیرساخت های وسایل نقلیه الکتریکی و اینترنت پر سرعت می تواند راه جدیدی به سمت آینده باشد. 


به گزارش زیست آنلاین، ویروس کرونا باعث ایجاد بی نظمی اجتماعی بی سابقه ای شده و بازارها را ویران نموده است. با فاصله گرفتن جهان از این مشکلات، هلن مونتفورد، معاون امور آب و هوا و اقتصاد انستیتوی منابع جهانی، فکر می کند که سرمایه گذاری در بخش انرژی های پاک و زیرساخت تجدید پذیرها می تواند به بازگرداندن اقتصاد کمک کند.

مونتفورد، متخصص اقدامات اقتصادی برای کاهش خطرات آب و هوا و مقام سابق سازمان همکاری و توسعه اقتصادی می گوید: " اکنون فرصت مناسبی برای تسریع در دوره گذار انرژی داریم." "این لحظه ای است که می توانیم اقداماتی را برای کمک به رونق اقتصاد، ایجاد شغل و مقاومت در برابر تغییرات آب و هوا انجام دهیم."

دولت ها در سراسر جهان بسیاری از کشورها در تلاشند تا بطور جدی شیوع ویروس کرونا و پیامدهای مخرب آن برای اقتصاد را مهار کنند. این اقدامات تاکنون شامل اعلام شرایط اضطراری، بستن مرزها و تعطیلی کل کشور بوده است. پس از کاهش همه گیری ، بازیابی و بهبود شرایط امکانات و انرژی بسیاری نیاز دارد.


مونتفورد می گوید، این خطر وجود دارد که کشورها و شرکت ها به شرایط قبلی خود برگردند. کارخانه ها و شرکتهایی که در سالهای اخیر بعلت استفاده از زغال سنگ یا سوخت های فسیلی و نگرانی های زیست محیطی متوقف شده بودند، می توانند براحتی دوباره فعال شوند.

او می گوید: "و این یک ریسک بزرگ است که بدلیل بروز یک بحران بهداشتی بوجود آمده و می تواند از نظر آلودگی هوا و تغییرات آب و هوا ، اقتصاد را به یک بحران دیگر سوق دهد.".



چند ساعت پس از آنكه یك شرکت هواپیمایی بدلیل مشکلات اقتصادی اخیر، خواستار جبران خسارت  58 میلیارد دلاری خود شد، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا متعهد گردید كه 100٪ خسارت این شرکت را پشتیبانی نماید.

برخلاف سال 2008 که پس از بحران مالی آن سال، صنایع سنگین آلاینده و سوخت های فسیلی وام های عمده ای را دریافت کردند تا اقتصاد را بازیابی نمایند، امروز گزینه های سرمایه گذاری در اقتصاد سبز فراوان است.

تقریباً در همه جای دنیا انرژی تجدید پذیر نسبت به ذغال سنگ ارزان تر است و به طور فزاینده ای با گاز رقابت می کند. قطارهای پر سرعت، شارژرهای وسایل نقلیه الکتریکی و زیرساخت های فیبر نوری نیز باید مورد توجه دولت ها باشند.
 
مونتفورد می گوید: "اینها پروژه هایی هستند که باعث ایجاد شغل، جذب سرمایه گذاری و منجر به اقتصادهایی بسیار کارآمدتر و پاک تر می شوند." "در گذشته سرمایه گذاری زیرساخت به معنای ساخت جاده بود.

اکنون می توانیم در زیرساخت های طبیعی برای کاهش تغییرات آب و هوایی و انتشار کربن سرمایه گذاری کنیم.  مونتفورد، که 16 سال در کشورهای OECD مشغول مشاوره در زمینه سیاست گذاری در محیطزیست بود، از نزدیک توافق نامه سبز اتحادیه اروپا را زیر نظر خواهد داشت. برنامه ای که هدف آن حذف کربن از اقتصاد و صنایع منطقه تا سال 2050 است.


وی اضافه می کند: من فکر می کنم که توافق نامه سبز اتحادیه اروپا - که به طور گسترده ای، رویکرد اقتصاد کم کربن، تاب آوری در اقتصاد و راه های حمایت و پشتیبانی از توسعه اجتماعی را شامل می شود، دقیقاً همان چیزی است که می تواند ما را از این بحران خارج کند. امیدوارم اروپا از این برنامه به عنوان فرصتی برای به دست آوردن اهداف پایدار و تقویت رشد اقتصادی استفاده کند و سریعتر از آنچه ممکن است محقق شود."

منبع: bloomberg


 


کد مطلب: 82438

آدرس مطلب :
https://www.zistonline.com/news/82438/بازیابی-ترمیم-اقتصادی-بعد-کرونا-اقتصاد-سبز-خواهد

زیست آنلاین
  https://www.zistonline.com