تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : 27901
معدن کاوانی که سال گذشته به دلیل فشارهای مسئولان محلی مجوز ورود به منطقه حفاظت شده بحر آسمان در جیرفت را گرفته بودند با وجود مخالفت سازمان محیط زیست و مکاتبات معاون طبیعی سازمان مبنی بر توقف هرگونه عملیات معدنی در این منطقه بار دیگر فعالیت خود را آغاز و لودرهای معدن کاوی را وارد منطقه کرده اند.
لودرها قوانین زیست محیطی را در قله های ۴ هزار متری زیر پا می گذارند
به گزارش زیست آنلاین از مهر، نزدیک به دو سال پیش، چند شرکت خصوصی با عنوان معدن کار اقدام به خرید غیر قانونی و میلیاردی نقاط معدنی موجود در محدوده ممنوعه منطقه حفاظت شده بحر آسمان در جیرفت کرمان کردند. در اواخر دولت دهم تحت تأثیر فشارهای عوامل صاحب نفوذ محلی در اقدامی غیرکارشناسی وعجولانه بهره برداری از یک نقطه معدنی در ارتفاع ۴ هزار متری در این منطقه حفاظت شده بلامانع اعلام شد. حال آنکه این منطقه مرکز ثقل تمام آبهای منطقه، پناهگاه حیات وحش و زیستگاه صدها گونه جانوری از جمله خرس سیاه سینه سفید آسیایی و گیاهان نادری که در دنیا بی نظیرند است و از طرفی سرچشمه اصلی تأمین آب تنها سد بتنی پایه دار استان کرمان یعنی سد جیرفت (هلیل رود ) است.



این در حالیست که بر اساس مصوبه شماره ۳۲۹هیئت دولت وشورای عالی محیط زیست مورخه ۹/۲/۸۸  و مورخه ۲۹/۲/۸۹ ممنوعیت بهره برداری از معادن در منطقه بحرآسمان وزریاب بعنوان پناهگاه حیات وحش تحت مدیریت سازمان محیط زیست به ثبت رسیده که براساس کنوانسیون های بین المللی مسئولان متعهد به حفاظت وحراست ازاین منطقه هستند.



 طی مصوبه ای در شهریورماه ۹۲ از سوی معاون اول رییس جمهور در دولت یازدهم مصوبات پایان دولت دهم  باطل  و بنابراین مجوز بهره برداری از این معدن نیز لغو شد. همچنین معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست طی نامه ای در دی ماه به دلیل اثرات جبران ناپذیر زیست محیطی بهره بر داری از این معدن و شرکت آب منطقه ای استان کرمان نیز طی نامه ای در اوایل بهمن ماه سال جاری به علت اثرات منفی این بهره برداری  بر کیفیت آب سد جیرفت و دیگر منابع  آب منطقه مخالفت خود را با بهره برداری از این معدن اعلام کردند.



اما با وجود مکاتبات سازمان محیط زیست و شرکت آب منطقه ای کرمان  مبنی بر لغو این مجوز ومخالفت ساکنان این  منطقه عوامل شرکت بهره برداری از معدن با عنوان شرکت معدن تراورتن آسیا موسوم به هفت چشمه  دست از رایزنی و زد و بند با برخی مسئولان محلی جهت  بهره برداری از این معادن بر نمی دارند و اصرار انها برای ورود به منطقه و البته حمایت و پشتیبانی برخی مسئولان منجر به درگیری وتنش های اجتماعی در این منطقه شده است.



این در حالی است که  شغل آبا واجدادی اهالی این منطقه  کشاورزی ودامداری سنتی(عشایری) وباغداری است و بهره برداری از این معدن علاوه برنادیده گرفتن قوانین ومصوبات دولت همراه با  تخریب محیط زیست درمناطق ممنوعه بوده و منجر به خشکیده شدن سه رودخانه دائمی واصلی که سرچشمه تامین اب تنها سد بتنی پایه دار استان یعنی سد جیرفت( هلیل رود) می شود. یک فعال محیط زیست در منطقه جیرفت  در این باره به خبرنگار مهر می گوید: در صورت اجرائی شدن تحرکات شرکت فوق عملاً ادامه زندگی برای صدها خانوار ساکن که عمدتا از اقشارعشایر محروم هستند  غیر ممکن می شود.



به گفته یاسر سمندری، ویژه خواران با نادیده گرفتن قوانین مصوب و باوجود ممانعت سازمان محیط زیست و وزارت نیرو با پشتیبانی فرماندار شهر بدون در نظر گرفتن قوانین و حقوق حقه و منفعت مردمان این دیار فراموش شده به بهانه فعال کردن معادن قصد تهاجم و تخریب بی رحمانه ان را در منطقه ممنوعه تحت مدیرت سازمان محیط زیست دارند.



سمندری به طوماری که چندی پیش جمعی از مردم منطقه بحر آسمان جیرفت امضا کردند و به معصومه ابتکار دادند اشاره می کند و می افزاید: در این طومار مردم از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستند، مانع ادامه فعالیت های معدنی در این منطقه حفاظت شده شود.

این فعال محیط زیست در راستای تحقق اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی در جهت حفاظت از منابع سرشار خدادادی، از عموم دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی استمداد می کند تا با  اهالی منطقه بحر آسمان جیرفت در رفع این معضل هم صدا شوند.



حالا این مسئولان دستگاههای مختلف به ویژه سازمان محیط زیست هستند که باید هرچه سریعتر منطقه حفاظت شده بحر آسمان که از یک سو سرچشمه تامین آب سد هلیل، زیستگاه خرس آسیایی، پلنگ ایرانی و دیگر گونه های کمیاب جانوری و گیاهی است و از سوی دیگر مأمن و مأوای صدها گردشگر و کوهنورد است و به عنوان سپر دفاعی طبیعی و مهار کننده در تقابل با ریزگردها عمل می کند، را دریابند و با زنجیره انسانی که مردم منطقه در اعتراض به آغاز مجدد این بهره برداری غیر مجاز تشکیل شده همگام شوند. 

 

https://zistonline.com/vdciz3ar.t1ayu2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما