تاریخ انتشار :چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : 68823
زیست آنلاین: نخستین رویداد استارت‌آپ ویکند محیط زیست و مدیریت شهری هوشمند، چهارشنبه،۹ اسفند ۹۶ از ساعت ۱۵ الی ۱۸ در سالن ایران زمین شهرداری برگزار شد.
مسابقات استارت آپ ویکند محیط زیست و مدیریت شهری پایدار آغاز شد 
به گزارش زیست آنلاین، نخستین رویداد استارت‌آپ ویکند محیط زیست و مدیریت شهری هوشمند، با هدف مدیریت حمل و نقل و ترافیک و آلودگی هوا، مدیریت پایدار منابع آب، انرژی، پسماند، تنوع زیستی و در جهت رسیدن به در آمد های پایدار، ۹ اسفند ماه در سالن ایران زمین شهرداری، آغاز به کار کرد.

در این رویداد رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ، دکتر صدر الدین علیپور، ضمن خوش آمد گویی اظهار کرد: امروزه در حوزه محیط زیست می بایست بیشتر از هر زمانی، به دنبال عملگرایی باشیم، و در این خصوص به مشارکت و همراهی و استفاده از تخصص صاحب نظران نیاز خواهیم داشت.

وی افزود این رویکرد جدید به عنوان محور اصلی شهر هوشمند، عالی ترین روش برای بالاتر بردن کیفیت و سرعت خدمت خواهد بود.  برگزاری استارت آپ موجب می شود ایده های بسیاری را دریافت کنیم و در دل این رویداد افراد آموش های لازم رانیز خواهند دید .

 وی با بیان اینکه ما اولین استارت آپ تخصصی را با عنوان شهر هوشمند در شهرداری تهران برگزار کرده ایم گفت: این سرآغازی است که  در کنار آن سازمان های دیگر می توانند در این جهت گام بردارند و در این صورت سیاست کلان در حوزه مدیریت شهری، تحت عنوان شهر هوشمند اجرایی خواهد بود. 

و در پایان به پیامی از جناب آقای دکتر نجفی شهردار تهران اشاره کرد و گفت: یکی از راه حل های کلیدی، برای رو به رو شدن امیدوارانه با چالش های محیط زیستی استفاده از متخصصین و طرح های نو آورانه است، بر این اساس استارت آپ ها، پیشتازان تحولات شتابانی هستند، که می توانند در یافتن راه حل ها و ایجاد مسیر های حرکت به سوی شهر های پایدار گام بردارند و اهداف محیط زیستی اجتماعی، اقتصادی را دنبال و به ارتقا کیفیت شهر ها بیافزایند.

در ادامه رویداد، دکتر کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان کرد: بزرگ ترین مشکل محیط زیست و منابع طبیعی کشور ما، این است که متولی اش دولت است و حتی راه حل های مهم نیز خریداری به جز دولت ندارد. علاوه بر آن اشاره کرد که باید همواره به خاطر بسپاریم مدل ایران مدل خاور میانه ای نیست و بنگاه های اقتصادی کوچک می توانند نقش های بزرگی را در این تغییر داشته باشند.  بنابراین از آنجایی که بنگاه های اقتصادی کوچک دارای ریسک های بالا تری هستند و نتیجه آنها نیز به سرعت مشخص می شود، باید به دنبال راه حل های خرد باشیم.

وی در حالی که موضوعات مربوط به معضلات پسماند از جمله پسماند غذا را ازاولویتها شمرد ، گفت: به طور کلی هر آنچه بتوان برای ایجاد فرصت های شغلی و اقتصادی در بخش های خدمات و صنعت انجام داد، به کشور ما کمک خواهد کرد.

 وی در آخر افزود: باید یاد بگیریم، چرخ را از نو اختراع نکنیم، چرخ را از کشور های دیگر بومی سازی کنیم.

دکتر فرهانی و سرکار خانم امانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران و مهندس شهید زاده، قائم مقام کیفیت کنترل هوای شهر تهران، نیز به معضلات محیط زیستی و ارائه راهکارهایی در این خصوص اشاره نمودند.

پس از اتمام سخنرانی ها، علیرضا جوزی (تسهیل گر) با تعریف دقیق تر استارت آپ شروع کرده و گفت : استارت آپ یک رویداد آموزشی و تجربی بوده و هدف عمده آن این است که طرز فکر و تجربه کار آفرینی را در عرض سه روز ارائه بدهد. 

لازم به ذکر است در پایان از حامیان اصلی این رویداد، سازمان حفاظت از محیط زیست، معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری، پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهدی بهشتی، دفتر توسعه پایدار دانشگاه امیر کبیر، سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران، شرکت سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران، سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، قدر دانی و تشکر گردید.

در نهایت  از میان ۶۹ ایده به اشتراک گذاشته شده در این استارت آپ، هر کدام از شرکت کننده ها به سه ایده رای داده و پس از شمارش رای گیری، ۱۰ ایده برگزیده انتخاب شده و افراد در این ده گروه  تیم بندی شده اند.

موضوعات منتخب شامل، بهینه سازی و تفکیک پسماند خشک و تر، فیلتر سبز برای ماشین ها، استفاده مجدد از زباله الکترونیک، جمع آوری نایلون های بلا استفاده و انتقال آن به کسب و کارهای محلی، انتقال مواد غذایی بلا استفاده مانده به افرادی که قدرت خرید کمتری دارند، اپ آموزش پرورش گیاهان و خرید و فروش آنها، اپ ارائه دهنده بهترین مسیر با ترافیک کمتر، مشارکت وسرمایه گذار ی در خانه ها با موقعیت نصب پنل های خورشیدی ، فروش ظروف یک بار مصرف و خرید دوباره آن ها به جهت باریافت، و اپ انجام دهنده کارهای افراد پرمشغله می باشد.

قابل ذکر است اولین و دومین پیش رویدادهای این استارتاپ ویکند به منظور آماده نمودن شرکت کنندگان در دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه امیر کبیر برگزار و به موضوعاتی از قبیل نحوه ایده پردازی، آشنایی با مدل های کسب و کار، محیط زیست و مدیریت شهری هوشمند و معرفی استارتاپ پرداخته شد.

بنا بر این گزارش نخستین  استارت‌آپ ویکند محیط زیست و مدیریت شهری هوشمند تهران از امروز کار خود را آغاز کرده و تا روز جمعه نیز ادامه خواهد داشت.

https://zistonline.com/vdcgw793.ak97x4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما