تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۳۲
کد مطلب : 69012
دبیر طرح نهضت درختکاری ایران در گفت‌وگو با زیست‌آنلاین مطرح کرد؛

راه‌اندازی مجدد نهضت درختکاری در تهران

زیست آنلاین: آیین افتتاح پردیس گردشگری به همت کارگروه محیط زیست سمن‌های ایرانیان، کامسا، بانک گردشگری و شهرداری تهران صبح امروز در بوستان چیتگر برگزار شد.
راه‌اندازی مجدد نهضت درختکاری در تهران
به گزارش زیست آنلاین، محسن گلی؛ دبیر طرح نهضت درختکاری ایران در حاشیه این مراسم با خبرنگار زیست‌آنلاین به گفت‌وگو پرداخت.

گلی گفت: نهضت درختکاری ایران از سال ۱۳۹۲ بنابر فرمایش مقام معظم رهبری و با شعار «هر ایرانی یک درخت» تأسیس شد. ما سعی کردیم برنامه‌ریزی دقیقی برای انتخاب گونه‌های سازگار با شرایط اقلیمی هر منطقه انجام دهیم و به همین دلیل نهالستان‌هایی را در سراسر کشور با توجه به آب، خاک و منابع طبیعی هر منطقه ایجاد کردیم و وقتی این نهال‌ها به درخت تبدیل شدند، آن‌ها را به محلی که قرار بود به‌ پردیس‌ها اختصاص یابند منتقل ‌کردیم.
وی افزود: اولین پردیس طی نهضت درختکاری، در سال ۹۴ و در پارک پردیسان با ۱۵ هزار اصله درخت تأسیس شد و با توجه به بحران کمبود آب، ما آب تصفیه‌شده‌ی فاضلاب شهرک قدس را به پردیسان انتقال دادیم، در آن‌جا دو استخر ساختیم و تصفیه‌ی مجددی را در داخل پارک انجام دادیم و تمامی درخت‌ها را با این آب، آبیاری کردیم.
گلی تصریح کرد: تا سال گذشته این روند ادامه داشت تا اینکه بحران ریزگردها را در خوزستان داشتیم. به تأکید سازمان حفاظت محیط زیست، دو نهضت را در خوزستان راه اندازی کردیم و بالغ بر ۱۵۰هزار اصله نهال درخت در این استان کاشته شد و درخت‌های این منطقه تأثیر قابل‌قبولی بر مهار ریزگردها در محل جاده اهواز به آبادان داشته‌اند.
دبیر طرح نهضت درختکاری ایران با اشاره به آلودگی‌ هوا در سال ۹۶ گفت: با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان منابع طبیعی و سازمان‌های مردم‌نهاد، مجدداً طرح نهضت درختکاری را در چهار ریه‌ی بزرگ شهر تهران یعنی پارک چیتگر، پارک سرخه‌حصار، منطقه‌ی تلو و منطقه‌ی لویزان انجام دادیم، و امروز هم با حمایت بانک گردشگری در مجموعه‌ی پردیس گردشگری واقع در پارک چیتگر، ۱۰هزار اصله نهال درخت کاشته شد و ۱۰هزار اصله دیگر هم کاشته خواهد شد.
گلی در پایان گفت: از همه‌ی مردم دعوت می‌کنیم در برنامه کاشت نهال که ادامه خواهد داشت و خصوصاً در روزهای ۲ و ۱۳ فروردین که به ترتیب روز آب و روز طبیعت هستند به‌صورت ویژه اجرا خواهد شد، مشارکت داشته باشند. همچنین، طرح نگهبانان طبیعت هم‌زمان در حال اجرا است که امیدواریم با کمک مردم بتوانیم از این نهال‌های کاشته‌شده صیانت و حفاظت کنیم.

https://zistonline.com/vdchivn-.23nwzdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما