تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : 1982
محققان آمریکایی آنزیم کلیدی مؤثر در فرآیند توقف سلول‌های سرطانی را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند به توسعه درمان‌های نوین بیماری سرطان منجر شود.
کشف آنزیم کلیدی موثر در توقف سلول‌های سرطانی
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا هدف قرار دادن متابولیسم گلوکز برای توسعه روش‌های درمانی سرطان در عین پیشگیری از بروز عوارض جانبی در سایر نقاط بدن یک استراتژی چالش برانگیز محسوب می‌شد.

 

آنزیمی که در مسیر سوخت و ساز گلوکز برای رشد سلول‌های سرطانی مورد نیاز است، در غلظت بالا در سلول‌های سرطانی شناسایی شد، اما تعداد بسیار کمی از آن در بافت‌های بالغ و طبیعی دیده می‌شود.

 

محققان کالج پزشکی شیکاگو در دانشگاه ایلینیوز با حذف یک آنزیم کلیدی، موفق به توقف رشد سلول‌های سرطانی در موش‌های آزمایشگاهی بدون ایجاد عوارض جانبی شدند.

 

این مطالعه نشان می‌دهد: آنزیم متابولیسم گلوکز موسوم به هگزوکیناز-۲ براحتی در بدن موش‌های بالغ قابل حذف بوده و سایر عملکردهای متابولیک طبیعی یا طول عمر حیوان را تحت تأثیر قرار نمی دهد.

 

هگزوکیناز-۲ در جنین به وفور دیده می شود، اما به ندرت در سلول های موش بالغ قابل مشاهده است؛ یکی از تغییراتی که یک سلول را به سلول سرطانی تبدیل می‌کند، بیان آنزیم جنینی است.

 

محققان در تحقیقات خود نشان دادند که نسخه جنینی آنزیم برای تکثیر و رشد سلول‌های سرطانی مورد نیاز است و حذف آنزیم ها باعث توقف رشد تومور می‌شود.

 

بصورت سیستمیک، ژن HK۲ در بدن موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به سرطان حذف شد و در این شرایط عمر حیوان تا دو سال افزایش یافت.

 

دکتر «نیسیم های» از محققان دانشگاه ایلینویز تأکید می‌کند: در نبود ژن هگزوکیناز-۲ سلول‌های سرطانی قادر به تولید مقادیر کافی DNA برای سلول‌های جدید نبوده و در نتیجه رشد تومور متوقف می‌شود.

 

نتایج این مطالعه در مجله Cancer Cell‌ منتشر شده است.

https://zistonline.com/vdcb.wb8urhb95iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما