تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : 315
محققان ناسا پیش‌بینی کرده‌ند که مسافران در مسیر سفر به مریخ ممکن است در معرض بمباران تابش‌های کیهانی قرار بگیرند که میزان آن برابر با پرتوهای هفته‌ای یک بار سی‌تی اسکن در طول یک سال است.
خطر تابش‌های فضایی سفر به مریخ برابر چند بار سی‌تی اسکن است
به گزارش زیست آنلاین به نقل از ایسنا این دوز بقدری است که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را در افراد بسیار افزایش دهد با این حال کارشناسانی هم هشدار داده‌اند که ابهامات زیادی در مورد تاثیرات محیط فضا بر روی بدن انسان وجود دارد.

با جدی‌تر شدن برنامه‌ها برای اکتشاف فضای عمیق، تابشهای فضایی به یکی از بزرگترین نگرانی‌ها تبدیل شده که شامل پرتوهای کیهانی کهکشانی پر انرژی منتشر شده با انفجارات ابرنواخترهای دور تا انفجارهای پراکنده ذرات باردار از سوی خورشید هستند.

میدان مغناطیسی زمین به منحرف کردن میزان زیادی از این تابشهای مضر کمک می‌کند.

ناسا قصد دارد گروهی از فضانوردان را در اواسط دهه ۲۰۳۰ به مدار سیاره مریخ ارسال کند. برنامه‌های خصوصی مانند Inspiration Mars نیز به دنبال داوطلبانی برای سفر به سیاره سرخ هستند.

پیش از این تلاشهایی برای سنجش خطر تابش برای مسافران آینده مریخ انجام شده بود اما بهترین برآوردها توسط کاوشگر کنجکاوی ناسا انجام شده است.

درون کاوشگر کنجکاوی که در سال ۲۰۱۱ به سوی مریخ پرتاب شده بود، یک حسگر تابش قرار دارد که در طول سفر ۸.۵ ماهه خود به این سیاره به بررسی محیط پرداخته بود.

دانشمندان با استفاده از این یافته‌ها میزان مواجهه با پرتو یک فضانورد را برای یک سفر سریعتر شش ماهه در فضاپیمایی با سپرهای مشابه محاسبه کردند.

یک سفر رفت و برگشت برابر با حدود ۶۶۲ میلی‌سیورت است. این میزان برابر با یک سی‌تی اسکن کامل بدن در هر پنج یا شش روز است.

البته این برآورد به غیر از زمان صرف شده بر روی سطح سیاره مریخ است. به گفته محققان، میزان تابش کیهانی تغییر نخواهد کرد مگر اینکه یک موتور موشکی بتواند سفر بین سیاره‌ای را سریعتر انجام دهد.

این دوز تابشی بسیار بالاتر از میزانی است که سکنه ایستگاه فضایی بین‌المللی با آن روبرو هستند که سالانه حدود ۲۰۰ میلی‌سیورت است. این در حالی است که مردم بر روی زمین سالانه در معرض سه میلی‌سیورت تابش هستند.

کاوشگر کنجکاوی در دوره کم فعالیت خورشیدی به ماه سفر کرد. یک سفر سرنشین‌دار در زمان جرقه یا توفان خورشیدی می‌تواند با تابش بیشتری روبرو باشد.

مهندسان ناسا در حال آزمایش سیستمهای رانشگر و بررسی راههایی برای کاهش مواجهه انسان با تابش در یک سفر با مقصد مریخ هستند.

از جمله کارهایی که می توان انجام داد این است که فضانوردان یک حفاظ قابل گسترش شبیه به کتهای زمستانی پوشیده یا در زمان توفان خورشیدی به یک پناهگاه قرار بگیرند.

این پژوهش در مجله ساینس منتشر شده است.

در یک سفر فضایی رفت و برگشت به مریخ بدن انسان با حدود ۶۶۲ میلی‌سیورت تابش مواجه است فضاپیمای در حال ساخت اوریون برای ارسال ماموریت سرنشین‌دار به سیاره مریخ 

https://zistonline.com/vdccapq182bqs.la2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما