تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۶
کد مطلب : 61177
هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران:

توسعه پایدار بدون صلح و امنیت محقق نمی‌شود

هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران، با اشاره به اینکه توسعه پایدار بدون ایجاد صلح و امنیت در جهان امکان تحقق برای همه کشورها ندارد، گفت: سازمان ملل متحد تلاش‌های بسیاری برای تصویب قوانین و حقوق در زمینه حفظ محیط زیست در حین جنگ و پس از جنگ با استفاده از ابزرارهای مختلف داشته است.
توسعه پایدار بدون صلح و امنیت محقق نمی‌شود
به گزارش زیست آنلاین، بان کی مون در پیامی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست اعلام کرد: امروز جهان اهداف ٢٠٣٠ را در خصوص توسعه پایدار با ١٧ هدف و خط مشی برای رسیدن به صلح ، شکوفایی و وقار انسان در دستور کار قرار داده است.
در این پیام که امروز در همایش مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست "درگیری‌ها در منطقه آسیای غربی و رشد پدیده گر و غبار" توسط گری لوییس هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران قرائت شد، آمده است:

«باید بدانیم وظیفه ما در قبال جنگ و تاثیر آن بر محیط زیست چیست؟.
منابع طبیعی می‌تواند کاتالیست ایجاد صلح باشد، بعد از هر جنگی منابع طبیعی مختلفی که برای زندگی انسان ها لازم است، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
نحوه مدیریت دولت ها در زمان جنگ و بعد از آن بسیار مهم است برای همین باید برنامه ریزیها اصولی باشد و مشارکت زنان ارتقاء یابد و مراقب عوامل آسیب پذیر باشیم. بر این اساس سال گذشته ١٩٣ کشور در پاریس گرد هم آمدند و توافقنامه‌ای را اتخاذ کردند که در آن به مساله محیط زیست و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تاکید شد.
 کمیسیونی در سازمان ملل بر ضرورت حفظ محیط زیست در خلال جنگ و بعد از آن تاکید دارد. این کمیسیون تلاش دارد راهی برای حفظ محیط زیست و تحت پوشش قرار دادن منابع آبی ایجاد کند، بنابراین دستور کار ٢٠٣٠ و تلاش برای حفظ محیط زیست مورد توجه کشورها قرار گرفته است؛ از مردم جهان دعوت می کنم به مدیریت پایدار منابع طبیعی توجه ویژه داشته باشند.»

به گزار ش ایسنا، گری لوئیس هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در ایران در ادامه همایش بزرگداشت روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست با اشاره به اینکه جنگ‌ها منابع اصلی انسان‌ها همچون منابع آبی را که برای زندگی و حیات نیازدارند تحت تاثیر قرار می‌دهد، گفت: بنابراین یکی از مهمترین اقدامات نحوه مدیریت منابع توسط دولت ها در حین جنگ و پس از جنگ است.

وی با اشاره به اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار و اهمیت آن اظهار کرد: دستور کار جهانی در ارتباط با توسعه پایدار بدون ایجاد صلح و امنیت در جهان امکان تحقق برای همه کشورها ندارد. سازمان ملل متحد تلاش‌های بسیاری برای تصویب قوانین و حقوق در زمینه حفظ محیط زیست در حین جنگ و پس از جنگ با استفاده از ابزرارهای مختلف داشته است.

هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در ایران در ادامه با اشاره به اینکه اگر به معیشت پایدار مردم به ویژه در جنوب کشور توجه نشود اهالی آن منطقه به سراغ قاچاق و سایر کارها خواهند رفت که معیشت پایدار مردم منطقه در گرو حفظ محیط زیست است بنابراین توجه به این مقوله برای جلوگیری از برخی تخلفات الزامی است.

لوئیس با تاکید بر اینکه یکی از اهداف سازمان ملل متحد ترویج و گسترش صلح در دنیا است، افزود: صلح، عدالت و توسعه انسانی سه هدف اصلی دیگر سازمان ملل است که حدود ۷۱ سال پیش نوشته شد اما در آن زمان بحث تخریب محیط زیست مغفول ماند زیرا آن طور که باید، به این مقوله توجه نمی شد.

وی با اشاره به اینکه جنگ باعث تخریب محیط زیست و طبیعت می شود از این رو باید راهکاری انتخاب کرد که بتوان مناقشات را کاهش داد، افزود:  پدیده گرد و غبار از جمله عوارض ناشی از جنگ است که تاثیرات منفی بسیار دارد.

به گزارش ایسنا، هشتمین همایش اثرات جنگ و مخاصمات بر محیط زیست "درگیری ها در منطقه آسیای غربی و رشد پدیده گرد و غبار" صبح امروز با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، گری لوئیس هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران، صلاح الزواوی سفیر فلسطین در تهران و جمعی از کارشناسان حوزه محیط زیست در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

منبع:ایسنا

https://zistonline.com/vdcbz8b0.rhb8zpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما