تاریخ انتشار :يکشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۲۹
کد مطلب : 61492
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح گسترده سدهای ترکیه ( گاپ) ۳۰ تا ۳۵ درصد از آب دجله و فرات را حبس می کند که تاثیر منفی زیادی بر روی تالاب های ایران به ویژه هورالعظیم و هورالهویزه خواهد داشت.
سد سازی ترکیه 35 درصد آب دجله را حبس می کند
معصومه ابتکار به مشکلات ریزگردها در اهواز و خوزستان اشاره کرد و گفت: چند روز پیش جلسه مدیریت بحران به ریاست معاون اول رییس جمهوری و حضور وزرای کشور، نیرو جهاد کشاورزی برگزار شد.
وی افزود: هر کدام از وزرا در خصوص تلاش های صورت گرفته وزارتخانه خود در مورد ریزگردها گزارشی ارائه کردند، وزیر جهاد گزارشی در باره اقدامات این وزارتخانه برای مقابله با کانون های گرد و غبار که حدود ۳۰ هزار هکتار فوق بحرانی است ارائه کرد.
ابتکار ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری دستگاه های مرتیط کار مطالعات کانون های گرد و غبار در خوزستان و اهواز را تکمیل و برنامه های نهایی مقابله با این کانون ها را نهایی کرده است، برنامه ای که در وزارتخانه جهاد کشاورزی برای مقابله آغازشده تثبیت ۴۰ هزار هکتار کانون بحرانی خوزستان با کاشت نهال و تثبیت خاک است.
وی افزود: البته کانون های گرد و غبار خارجی هم داریم که از عراق، عربستان و سوریه هوای خوزستان را تحت تاثیر قرار می دهد که در این راستا همکاری های دوجانبه ای را با عراق آغاز کردیم اما به علت مشکلات و ناامنی در عراق آنطور که انتظار داریم کارها پیش نمی رود و از سوی دیگر سد سازی موسوم به گاپ در ترکیه نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است.
معاون رییس جمهوری اظهار کرد: زمانی که دیدیم مناسبات دو جانبه آنطور که می خواهیم ما را به هدفمان نمی رساند از طریق بین المللی وارد شدیم، بر این اساس سال گذشته قطعنامه ای درباره ریزگردها به پیشنهاد ایران در سازمان ملل تصویب شد که بر اساس آن دبیر کل سازمان ملل موظف به تهیه گزارشی جهانی از وضعیت گرد و غبار شد که این گزارش تهیه و ارائه شدد.
وی ادامه داد: دومین قطعنامه نیز برای اجرایی کردن این برنامه ها تهیه و صادر شد ، همچنین قطعنامه دیگری در مجمع وزاری محیط زیست جهان داشتیم ، در واقع از تمام ظرفیت ها چه منطقه ای و چه بین المللی برای رفع مشکل گرد و غبار استفاده می کنیم.
ابتکار افزود: در جلسه ستاد مدیریت بحران گزارشی از وضعیت تالاب های خوزستان ارائه کردم، در دولت یازدهم توجه خاصی به احیای تالاب ها شده است که این روند با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه آغاز شد، بعد از آن احیای تالاب هورالعظیم که یکی از مهمترین تالاب های کشور است، در دستور کار قرار گرفت.
وی گفت: تالاب هورالعظیم در سال ۹۲ کاملا خشک بود اما اکنون با اقدامات صورت گرفته که با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت انجام شد از جمله باز شدن دایک های مرزی، آب وارد این تالاب و حقایه آن از رودخانه کرخه تامین شد و اکنون ۷۰ درصد این تالاب آب دارد.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: درباره تالاب شادگان نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است و بر تامین حقابه این تالاب هم تاکید داریم که باید با بحث مدیریت منابع آب تامین شود.

 به طرح فاقد ارزیابی زیست محیطی مجوز فعالیت نداده ایم
ابتکار تاکید کرد: تمام طرح های سدسازی و انتقال آب مشمول ارزیابی زیست محیطی است ، هیچ طرحی در دولت یازدهم بدون داشتن ارزیابی زیست محیطی از سازمان محیط زیست مجوز فعالیت دریافت نکرده است.
وی گفت: به عنوان نمونه می توان به فعالیت تونل سبز کوه اشاره کرد که گزارش ارزیابی زیست محیطی نداشت و سازمان محیط زیست فعالیت آنرا متوقف کرد.

 سد سازی علت خشک شدن دریاچه نمک
وی درباره دریاچه نمک و حوض سلطان در قم گفت: هر دو حوضه آبی به علت تغییر اقلیم، کاهش بارندگی و از همه مهمتر سدسازی بر روی رودخانه های منتهی به آنها در خظر خشک شدن قرارگرفته اند.
وی افزود: ۱۶ رودخانه به این دو حوضه آبی وارد می شود که به علت احداث سد بر روی آنها آورده آبی آنها به این دریاچه ها کاهش یافته است که موجب آسیب رساندن به آنها شده است که سازمان حفاظت محیط زیست به مساله ورود کرده و برای تامین حقابه دریاچه نمک با وزارت نیرو مکاتباتی انجام داده است، همچنین در تلاش برای تهیه یک برنامه جامع برای این دریاچه هستیم.
ابتکار ادامه داد: برای حوض سلطان نیز برنامه های در راستای پخش سیلاب تهیه و اجرا کرده است که خوب جواب داده و امسال شرایط بهتر بوده است.

https://zistonline.com/vdcb5ab0.rhb89piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما