تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : 62009
نقش پر رنگ سازمان ملی بهره وری در شناساندن اقتصاد سبز

حرکت در راستای اقتصاد سبز

زیست آنلاین: سازمان ملی بهره وری می تواند نقش موثری در بحث تبیین و اجرایی شدن محیط زیست ایفا کند . در حالی که اتاق سبز ایران لیست انتظارات خود را از این سازمان موارد زیر می داند مسولان سازمان برنامه و بودجه معتقدند که ارائه انتظارات می تواند به آنها در جهت اجرایی کردن اقتصاد سبز کمک کند .
حرکت در راستای اقتصاد سبز
در واقع می توان گفت سازمان ملی بهره وری به عنوان یک سازمان مرجع و تاثیر گذار می تواند نقش کلیدی و راهگشا برای سایر سازمان ها و ایفا کند . اما این سازمان می تواند برنامه ای تنظیم کند تا بتواند نقش خود را به عنوان یک سازمان مرجع در حوزه اقتصاد سیز ایفا کند.به ط.ر مثال این سازمان می تواند:                

•برای دریافت الگوهای موفق در حوزه‌های تخصصی افزایش بهره‎وری، کمک‌های سازنده‌ای را به بخش خصوصی ارائه دهد.

•در ارتباط با دریافت خدمات فنی ، یا دوره‌های آموزشی از بخش خصوصی دعوت کند. مسئله‌ای که مورد توجه است، این است که در اکثر دوره‌های آموزشی، عمدتا از دستگاه‌های دولتی دعوت می شود و بخش خصوصی در این حوزه تحت تاثیر بخش دولتی است  و به نظر می رسد ورود بخش خصوصی به حوزه اقتصاد سبز می تواند تا حدود زیادی موثر باشد..

•ارائه شاخص‌های بهره‌وری، برای بهبود بهره‌وری، با معرفی تکنیک‌های لازم، کارگروه‌های مشورتی متخصص به بخش خصوصی می تواند از دیگر کارهای سازمان بهره وری به حساب بیاید.

•این سازمان می تواند با ایجاد  ارتباط با بخش خصوصی را دریافت کند و ایده های ناب آنان را دریافت وبه سازمان های دولتی تعمبم دهد.

•اقدام مشترک در زمینه معرفی و چاپ کتاب‌ها، دستورالعمل‌های لازم در ارتباط با استراتژی‌ها، سیاست ها، تکنیک ها و برنامه‌های ارتقا بهره وری می‌تواد از جمله اقدامات این سازمان باشد.

•بهره‌گیری از برنامه‌های خارج از کشور می تواند در راس برنامه های سازمان بهره وری قرار بگیرد.

•بهره‌گیری از تخصص متخصصین پیاده‌سازی حسابداری جریان مواد و انرژی و ایجاد زمینه چرخه بهره‌وری ، در ارتباط با کاهش مصرف مواد، انرژی، آب،  به ازای یک واحد تولیدی که ایجاد می‌شود ، استفاده مجدد از دورریزها و .... می تواند از رئوس برنامه های سازمان بهره وری قرار بگیرد.

زهرا عابدی مدیرگروه اقتصادمحیط زیست واکوتوریسم دانشگاه آزاداسلامی واحدعلوم وتحقیقات است در خصوص نقش سازمان بهره وری به زیست آنلاین می گوید :

درکشورماواحدهای کوچک مقیاس ومتوسط مقیاس،واحد‌های کوچکی هستند که نیاز به هدایت دارند. بیشتراین واحدها،واحدهایی هستند که پایه قبلی آنهادولتی بوده وخصوصی‌سازی درمورداین واحدهای بزرگ، چندان موفقیت آمیزنبوده است. با توجه به تجربه کشورهای دیگر،مشاهده می‌کنیم بیش ازهفتاد یاهشتاددرصدازارزش افزوده کشورها و بیش ازشصت درصداشتغالزایی صنعت رادرکشورهای پیشرفته را بهره وری درست به خودش اختصاص داده است.دربرخی ازکشورهای پیشرفته نودوسه درصدازواحدهای‌های صنعتی راSMEها(که عمدتاهمپایه بخش خصوصی دارند)به خودشان تخصیص داده‌اند.بنابراین ضرورت اینکه واقعا راهکارها ی اجرایی بهSMEنشان داده وپیگیری شودکاملامشهوداست.

https://zistonline.com/vdcgyz93.ak9xz4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما