تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۵۵
کد مطلب : 62036
معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران با بررسی و تحلیل تازه‌ترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد در مورد سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشورهای اروپایی، گزارش می‌دهد که کشور سوئد با سهم ۵۳.۹ درصدی در صدر کشورهای استفاده‌کننده از انرژی‌های نو قرار دارد.
رده‌بندی کشورهای اروپایی در تجدیدپذیرها
فنلاند، لیتوانی، اتریش و دانمارک نیز کشورهایی هستند که سهم بیشتری در سبد انرژی مصرفی خود به انرژی‌های تجدیدپذیر داده‌اند.

در این گزارش به سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از کل مصرف انرژی در اتحادیه اروپا نیز اشاره شده و طبق ارزیابی این نهاد بین‌المللی، سهم مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر در اروپا، تقریباً به ۱۷ درصد در سال ۲۰۱۵ رسیده که این رقم، دو برابر سهم ۸.۵ درصدی آن در سال ۲۰۰۴ است.

دستیابی به این میزان رشد، نشان می‌دهد که این اتحادیه به هدف ۲۰ درصدی سال ۲۰۲۰ نزدیک شده است. بررسی‌ها حاکی از آن است که در ۲۲ کشور از ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا، سهم انرژی‌های تجدیدپذیر طی سال گذشته افزایش یافته است.

هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای سهم مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر خود در سال ۲۰۲۰ هدف تعیین کرده‌اند. هم‌اکنون ۱۱ کشور از اتحادیه اروپا، پیش از این به هدف تعیین شده برای سال ۲۰۲۰ رسیده‌اند.

این کشورها عبارتند از سوئد، فنلاند، دانمارک، کرواسی، استونی، لیتوانی، رومانی، بلغارستان، ایتالیا، جمهوری چک و مجارستان.

برخی از کشورهای اروپایی نیز مانند استرالیا و اسلواکی به طور امیدوارکننده‌ای به هدف تعیین شده نزدیک شده و تنها یک درصد تا هدف سال ۲۰۲۰ فاصله دارند. اما برخی کشورها مانند آلمان، فرانسه و انگلستان هنوز از لحاظ مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر به هدف ملی تعیین شده دست پیدا نکرده‌اند.

طبق برآوردهای مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۴، معادل ۱.۲۲ درصد از انرژی مصرف شده در ایران مربوط به انرژی‌های جایگزین است و ایران از این منظر در جایگاه ۱۱۴ در میان ۱۲۴ کشور جهان قرار گرفته است.

سهم ایران از تولید و مصرف انرژی‌های نو در حالی درسطح تقریبی یک درصد باقی مانده است که به اذعان فعالان این حوزه، ایران از پتانسیل بالایی در استحصال انرژی‌های تجدیدپذیر برخوردار است.

 

https://zistonline.com/vdcg3z93.ak9xw4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما