تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۱۵
کد مطلب : 62038
هیات مشاور مزارع بادی استرالیا اعلام کرده است مردم به اشتباه علائمی از بیماری خود را به وجود توربین‌های بادی در مجاورت محل زندگی خود ربط می‌دهند و از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند.
آیا توربین‌های بادی برای سلامتی مضر هستند؟
امروزه با پیشرفت صنایع و اقتصاد جهانی، همیشه این موضوع بین عموم مردم مطرح بوده است که با پیشرفت علم و توسعه صنعتی نوع و تعداد بیماری‌های عجیب و جدید هم افزایش یافته است.

بر این اساس گاردین اعلام کرده است اندرو دِییر، عضو عالی‌رتبه دولت استرالیا، در ۳۱ ماه مارس سال جاری گزارشی به پارلمان استرالیا ارایه داده است که در آن آمده است بین نوامبر ۲۰۱۵ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۶، دولت استرالیا تعداد ۹۰ مورد شکایت در خصوص توربین‌های بادی دریافت کرده است.

شکایت کنندگان در این گزارش از علائمی چون «اختلال خواب، سردرد، درد گوش، صدای کوبیدن در گوش، وزوز گوش، تبش قلب، فشار خون بالا، اختلالات بینایی، دیابت، تنگی نفس، تهوع و خستگی عمومی» شاکی بودند و مدعی بودند مربوط به صداهای در محدوده شنوایی گوش و نیز اصوات با فرکانس بسیار کم و زیر صوت منتشره از توربین‌های بادی است.

  گاردین می‌نویسد: از آن‌جایی که این شکایات بیشتر داستان گونه بودند کشف رابطه علت و معلولی بین این علائم و مزارع بادی بسیار مشکل است و ممکن است فرضیات غلطی هم در این بین مطرح باشد که ساکنان نزدیک مزارع بادی مطرح می‌کنند.

اما در این گزارش که به پارلمان ارایه شده است آمده است که اصل وجود مزارع بادی یا پیشنهاد احداث چنین مزارعی، خود عامل به وجود آمدن استرس، آزردگی و یا اضطراب است که به نوبه خود می‌تواند باعث ایجاد تاثیرات منفی بر روی سلامتی افراد باشد. در این میان وقتی صحبت از پیشنهاد احداث یک مزرعه بادی می‌شود این فشارها می‌تواند تا چند سال هم دوام بیاورد.

بر این اساس،‌ در تمام دنیا بحث در خصوص این‌که آیا مزارع بادی باعث ایجاد صدمات فیزیولوژیکی در بدن ساکنین نزدیک به این مزارع می‌شوند یا نه ادامه دارد.

از این رو لازم است تا دولت‌ها به دنبال تحقیقات بیشتری بر روی این موضوع باشند.

در گزارش ارایه شده به پارلمان استرالیا آمده است که از ۹۰ مورد شکایتی که به دولت رسیده است ۴۶ مورد آن در خصوص ۹ مزرعه بادی موجود در استرالیا بخصوص ویکتوریا و ۴۲ مورد آن مربوط به پیشنهاد احداث ۱۹ مزرعه بادی در نیوساوت ولز بوده است. همچنین، براساس این گزارش، نیمی از شکایاتی که از سوی مردم مطرح شده است مربوط به مزارعی است که در حال ساخت هستند.

مدارک کافی نیستند

به گزارش «انرژی امروز» تا به حال مدرک مستدل و نامتناقضی در خصوص ایجاد مشکلات جسمی و روحی برای ساکنان نزدیک مزارع بادی به دست نیامده است.

محققان می‌گویند احتمال دارد که مردم زمانی که به این توربین‌ها خیلی نزدیک می‌شوند اذیت شوند و از طرفی محققان می‌گویند رنجش دراز مدت باعث ایجاد استرس می‌شود و استرس عامل ایجاد مشکلات فیزیکی و روحی است.

از این رو محققان به این نتیجه رسیده‌اند که شاید این توربین‌ها تاثیرات غیر مستقیمی بر سلامتی مردم داشته باشند.

سال گذشته تحقیقی منتشر شد که براساس بررسی چهار هزار مدرک مستند در خصوص توربین‌های بادی و اثرات بهداشتی آن‌ها بر روی مردم بود.

یافته کلیدی این تحقیق این بود که تاکنون ارتباط محکمی بین مشکلات بهداشتی و مزارع بادی به دست نیامده است. اما محققان می‌گویند «نبود ارتباط محکم» دلیل بر نبود مشکلات بهداشتی نیست.

آن‌ها تاکید دارند باید تحقیقات بیشتری در این خصوص انجام گیرد. این تحقیقات باید براساس مقایسه افرادی که در مجاورت مزارع بادی زندگی می‌کنند و آن‌هایی که از این مزارع دور هستند صورت می‌گیرد.

اول مرغ بوده یا تخم‌مرغ؟!

تحقیقاتی که پیش از این بر روی این موضوع انجام شده است اشکالات فراوانی دارد از آن جمله که این تحقیقات بر اساس گفته‌های خود اشخاص هست نه براساس شواهد عینی، و از طرفی در این تحقیقات نرخ مشارکت بسیار پایین است و در نهایت در این تحقیقات هدف از مطالعه و تحقیق از مشارکت کنندگان مخفی نگه داشته نشده است.

با دانستن دلیل تحقیق، ممکن است مشارکت کنندگان تمایل به جانبداری یا مخالفت با وجود یا عدم وجود مزارع بادی داشته باشند.

بر همین اساس دانشمندان می‌گویند طبیعت این نوع مطالعات طوری است که تعیین علل و اثرات مستقیم بر مشکلات فیزیکی و روحی مشارکت کنندگان مثل خواب نامناسب بسیار مشکل است.

یکی از محققانی که در این مطالعه درگیر است می‌گوید: در مطالعات این‌چنینی انگار باید تعیین کنیم که اول مرغ به وجود آمده یا تخم‌مرغ. باید تعیین شود که کسانی که ادعا می‌کنند با مشکل خواب مواجه شده‌‌اند آیا به دلیل این وجود مزارع باد دچار این مشکل شده‌اند یا نه.

هر چند مطالعاتی هم نشان داده است که صداهایی که توربین‌های بادی ایجاد می‌کنند آنقدر کم هستند که در فواصل بیش از ۱.۵ کیلومتری توربین‌های بادی هیچ مشکلی برای ساکنان آن به وجود نمی‌آورند.

 

https://zistonline.com/vdcivuaq.t1arp2bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما