تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : 62379
زیست آنلاین : سازمان محیط زیست به عنوان متولی می تواند با مصرف محصولات ارگانیک در معرفی و فرهنگسازی استفاده از محصولات ارگانیک پیشقدم باشد کاری که تا به حال آن را انجام نداده است
سازمانهای متولی با مصرف محصولات ارگانیک می توانند الگو باشند
زوبین امیری عضو هیات مدیره انجمن ارگانیک و تولید کننده چای ارگانیک در گفت و گو با زیست آنلاین می گوید: تجارت چای یک بیزینس خانوادگی برای ما بود که از سال ۱۲۸۷ آن را انجام می داده ایم . جدمان محمد تقی چایچی وارد کننده برگه های چای از هند به ایران بوده است و همان سالها کارخانه نوین چای را در لاهیجان ساختند پدرم هم از روی علاقه ای که به این حوزه داشت کارخانه چای را در املش خریداری کردند و  از سال ۷۴ چای را از چایکار خریداری و آن را به صورت فله به فروش می رساندند  .سال ۸۸ صنعت چای یکی از ورشکسته ترین صنایع کشور بود آن هم به خاطر سیاست های غلطی بود که در بخش واردات چای مطرح بود و بی تدبیری هایی که برای صنعت تولید چای در داخل اعمال می شد و دپو شدن صدها هزار تن در انبارها این صنعت را دچار چالش های زیادی کرده بود . در این شرایط کارخانجات چای حتی توان این را نداشتند که چاییشان را کیلویی ۱۵۰۰ تومان بفروشند .در این شرایط سخت ما تصمیم گرفتیم چای ارگانیک تولید کنیم این چای اولین چای ارگانیک کشور به حساب می آیدو گواهی اتحادیه اروپا و آمریکا و ایران را کسب کرده است.

این تولید کننده در ادامه می گوید :با تولید چای ارگانیک این باور را به وجود آوردیم که اگردر این صنعت درست وارد شوید و چای مرغوب تولید کنید و درست پرزنت کنید می توانید چای ایران را به قیمت مناسب به فروش برسانید . از آن سال تا الان خیلی ها به این باور رسیده اند  وسرمایه گذاری کرده اند .در تولید و کیفیت چای خوب ورود پیدا کرده اند . اما راه ارگانیک را ما برای سایرین باز کردیم و با وجود آنکه دانشی در این زمینه وجود نداشت ،سختی های زیادی را متحمل شدیم .  مبارزه با علف ، کودهایی که باید برای تغذیه به زمین می دادیم و سایر زمینه ها  هیچ اطلاعاتی نداشتیم . درست  مثل حرکت با چراغ قوه درتاریکی بود و خیلی صبر کردیم و مشقت و پشتکار به خرج دادیم . البته افرادی هم که  بسته های چای ما را خریدند و مشتری ما شدند و در نمایشگاهها استقبال می کردند نیز حامیان ما شدند و ما را برای حرکت در این مسیر کمک کردند تا توانستیم جایمان را پیدا کنیم و از مرحله نوزادی به بلوغ خوبی برسیم .

وی با اشاره به اینکه برای این کار به جای تبلیغ سعی کرده اند فرهنگ سازی کنند، می گوید :به جای تبلیغ فرهنگ سازی مستقیم را هدف قرار دادیم با نمایشگاههایی که برگزار می کردیم . اینکه چای رایگان در اختیار مشتری قرار می دادیم تا خودش قضاوت کند به نظرم فرهنگسازی بود . وقتی به مشتری می گفتیم  این چای سم و کود و اسانس شیمیایی ندارد خودش قضاوت می کرد که این چایی چه حسی به او می دهد و این همان چیزی بود که مشتری را جذب می کرد . اما در این میان حمایت دولت را کم داشتیم.  

وی با اشاره به اینکه بارها به جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت مراجعه کرده است تا بتواند تولید خود را عرضه کند می گوید :

یک سال و نیم به وزارت بهداشت مراجعه کردیم تا توانستیم  ثابت کنیم ارگانیک هستیم . به آنها پیشنهاد دادیم که از این چای در مراکز درمانی و بهداشتی  به جای چای عطری و با سم و کود توزیع کنند  اما این پیشنهاد پذیرفته نشد . نکته اینجا است که در سال میلیاردها تومان خرج بیماری های صعب العلاج می شود اما خود سازمان های متولی قدمی برای کاهش این بیماری ها و مشکلات و هزینه ها بر نمی دارند .

وی در ادامه توضیح می دهد که برای ارائه محصول و پیدا کردن بازار بارها با فروشگاهها و شرکت های مختلف وارد رایزنی شده است و بالاخره موفق شده در برخی از فروشگاههای بزرگ غرفه محصولات ارگانیک در اختیار این محصولات قرار دهد حتی با فروشگاه بزرگ پالادیوم نیز وارد مذاکره شدیم و توانستیم محصولاتمان را در این فروشگاه نیز عرضه کنیم

این مدیر شرکت در ادامه با مقایسه ایران با چین در حوزه ارگانیک می گوید : در چین به تولید کننده ارگانیک کود طبیعی رایگان داده می شود که این مساله در کاهش قیمت های این محصولات می تواند خیلی موثر باشد و این اهمیت محصولات ارگانیک را در این کشورها نشان می دهد.

وی با اشاره به هزینه های جانبی که تولید محصولات غیر ارگانیک می تواند روی محیط زیست اعمال کند می گوید : محصولات غیر ارگانیک به کشور وارد می شود و علاوه بر اینکه هزینه و سرمایه از کشور خارج می شود انواع بیماری ها نیز ایجاد می شود که هزینه های بالایی روی دوش خود دولت و مردم قرار می دهد.

اصلا به این موضوع فکر کرده اید که با مصرف محصولات ارگانیک  از نظر ایجاد اشتغال چه سرمایه ای را به خودمان اضافه می کنیم.محصولات غیر ارگانیک اثرات  محیط زیستی بالایی دارند .بحث سر این ست که یه عنوان تولید کننده چقدر دی اکسید کربن تولید می کنیم. بحث این است که کشاورزی ارگانیک در مسیر توسعه پایدار و مدیریت پایدارقرار دارد . شما وقتی در مزرعه سم و کود شیمیایی استفاده نمی کنید نه تنها خاک را از سم و کود شیمیایی حفظ می کنید بلکه سفره های زیر زمینی را هم از آلوده شدن دور نگه می دارید.

وی با اشاره به اینکه باید تغییر نگرش ایجاد شود در ادامه می گوید :شبکه آموزش دارد اما اصلا از محصولات ارگانیک صحبت نمی کند در حالی که این محصولات نقش مهمی درجلوگیری از آلودگی آب و خاک و هوا و رساندن این منابع به نسل های آینده ایفا می کند  که نیاز اولیه بشریت است. بشر برای انکه دائم باقی بماند باید رویه اش را تغییر دهد نگرشش را به مصرف تغییر دهد .

وی از انتظاراتی که تولید کنندگان ارگانیک از مسولان دارند می گوید: دست مریزاد گفتن به تولید کنندگان ارگانیک که بدون هیچ چشم داشتی محصول سالم تولید می کنند کمترین توقعی است که از مسولان انتظار داریم. اما الگو سازی نیز به عنوان متولیان سلامت جامعه می تواند در این خصوص تاثیر گذار باشد .البته در اختیار گذاشتن ابزار برای این بخش نیز می تواند برای تولید کننده ارگانیک نقطه دلگرمی باشد.

وی با اشاره به اینکه محصولات ارگانیک نسبت به فرایند تولید قیمت بالایی ندارند در ادامه می گوید:اگر تاثیر گذاری محیط زیستی تولیدات غیر ارگانیک را بررسی کنید و روی قیمت فروش بگذارید متوجه می شویم که قیمت محصولات معمولی گرانتر هم می شود فقط کافی است  تاثیر گذاری محیط زیستی آن را محاسبه کنیم . اگر فقط تاثیر گذاری منفی کود و سم  را بر روی حیات وحش در نظر بگیرید متوجه می شوید قیمت غیر ارگانیک بالاتراست و باید قیمت ها درست محاسبه شود.

او در ادامه می گوید: کود شیمیایی علاوه بر  آلوده کردن  محیط زیست ،افزایش بیماری و هزینه هایی آن  ، از بین رفتن آب و خاک و هوا را نیز در پی دارد. اکوسیستمی که در حال نابودی است و همه مواردی که اشاره شد سرمایه هایی هستند که بشر ارزشی برای آنها نگذاشته است و مجانی به دست آورده است.

وی به نقش ناکارآمد بودن محیط زیست اشاره می کند و می گوید : خود محیط زیست هیچ قدمی در این زمینه بر نمی دارد و از تولید کننده ارگانیک دفاع نمی کند . نماد مرکز محیط زیستی باید خریدش هم محیط زیستی باشد .نه اینکه در مناقصه اش چای احمد خریداری کند و شعارهایش در مورد حفظ محیط زیست و مصرف ارگانیک باشد.  

 

https://zistonline.com/vdcgyw93.ak9xu4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما