تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : 62421
اسماعیل کهرم مشاوررئیس سازمان محیط زیست

تغییر نگرش به محیط زیست مهمترین دستاورد دولت یازدهم

زیست آنلاین : شاید در نگاه اول به نظر برسد که در دولت یازدهم برخی از مطالبات محیط زیستی محقق نشده است اما مهمترین اقدامی که دولت در این دوره به انجام رساند تغییر نگاه به مقوله محیط زیست بوده است.
تغییر نگرش به محیط زیست مهمترین دستاورد دولت یازدهم

به گزارش زیست آنلاین؛ اسماعیل کهرم کارشناس محیط زیست در این باره می گوید : در مقایسه با دولت نهم و دهم دولت یازدهم رویکرد زیست محیطی را مطرح کرد و در مقرسازمان ملل از دولت به عنوان دولت زیست محیطی نام بردند و همین موضوع ۱۸۰ درجه تفاوت دولت را با دولت قبل نشان می داد. در دولت نهم و دهم محیط زیست را محیط نیست، محیط ایست مطرح کرده بود و به طور کلی می توانیم بگوییم در دولت یازدهم نگرش زیست محیطی مهمترین تغییری بود که در این حوزه رخ داد و این مهمترین تفاوت دولت یازدهم با دولت نهم و دهم بود.
این کارشناس محیط زیست در ادامه می گوید : وضعیت محیط زیست در حال حاضر با کشورهایی مانند آلمان، سویس ، اتریش لوکزامبورگ و کشورهای پیشرفته دیگر قابل مقایسه نیست و هنوز تا رسیدن به شرایط ایده آل فاصله زیادی داریم اما نکته ای که قابل تامل است این است که همین تغییر نگرش می تواند مسیر رسیدن را تا رسیدن به اهداف محیط زیستی هموار کند و می توانیم بزرگترین دست آور محیط زیستی را همین تغییر نگرش به محیط زیست عنوان کنیم.
وی در ادامه به اشاره به کمبود هایی که هنوز وجود دارد می گوید : هنوز در خیلی از موارد محیط زیستی دچار چالش هستیم هنوز کمبود آب داریم ،هنوز ریزگردها مشکل زا هستند و اقتصاد سبز هنوز عملی نشده است اما در کنار اینها همین که به محیط زیست توجه ویژه های شده است امید دهنده این موضوع است که برای این مشکلات نیز راهی پیدا خواهد شد.
کهرم در ادامه می گوید : از زمان شروع دولت یازدهم و زمانی که آقای چیت چیان روی کار آمد سد تازه ای به دریاچه ارومیه تحمیل نشد در حالی که پیش از این مدام در اطراف این دریاچه سد ساخته شد و هر چقدر هم که کارشناسان فریاد می زدند که این سدها حق آبه دریاچه ارومیه را می گیرد، فایده ای نداشت . اما وزیر نیرو در دولت یازدهم در اویل حضورش در دولت می گفت زمان سد سازی گذشته است و اگر سدی مزاحم باشد آن را از سر راه بر می داریم.
این کارشناس محیط زیست در ادامه با توجه به نگاه ویژه دولت در این خصوص می گوید : دولت یازدهم وقتی روی کار آمد اولین جلسه محیط زیستی اش را در دریاچه ارومیه قرار داد،خانم ابتکار را دوباره در راس این سازمان قرار داد که پیش از این ۸ سال سابقه فعالیت در این حوزه را داشت و وقتی در راس این سازمان قرار گرفت در اولین اقدام به همراه وزیر دریاچه ارومیه و هامون را مورد بازدید قرار داد .
کهرم با انتقاد از دولت قبل ادامه می دهد :با روی کار آمدن دولت جدید بیش از ۱۶۰ مصوبه ای که در زمان دکتر احمدی نژاد به تصویب رسیده بود، برداشته شد ،زیرا بیشتر این مصوبه ها رانت بود و واگذاری زمین های دولتی به افراد بود که اگر اتفاق می افتاد معلوم نبود چه بر سر آشوراده ،کوه شاه و منطقه بهرام گور می آمد و با آمدن دولت یازدهم ماجرای واگذرای این مناطق به اشخاص ذی نفوذ از بین رفت.
وی در ادامه می گوید : شاید تا به حال بسیاری از موارد زیست محیطی آنطور که باید عملی نشده ، اما می توانیم بگوییم جاده حرکت به سوی رسیدن به ایده آل آسفالت شده است و امیدواریم با تداوم آن بتوانیم در این جاده به سوی زیست محیطی کردن جامعه و از ان مهمتر اقتصاد سبز قدم برداریم .

https://zistonline.com/vdceze8p.jh8wwi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما