تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۰۶
کد مطلب : 62497
زیست آنلاین :باید به تولید کنندگان سبز آموزش داده شود تا بتوانند در راستای تولیدات سبز قدم بردارند .
استفاده از تکنولوژی روز و اطلاع رسانی کلید حل مشکل تولید کنندگان سبز
 مهندس دستباز به زیست آنلاین می گوید: در بیشتر همایش ها و نشست ها مدام راهکارهایی برای بهبود محصولات ارگانیک داده می شود اما کمتر به این موضوع پرداخته شده است که کشاورز و دامدار چه کاری انجام دهند که محصولشان ارگانیک شود. چه کاری انجام دهند   که بتوانند به سمت محصول سالم بروند و از  سموم و کودهای شیمیایی استفاده نکنند.

وی در ادامه می گوید: متاسفانه استفاده از سم و کود در کشور ما بسیار رایج است و حتی کشاورزان در شرایطی به سمپاشی هوایی تشویق می شوند . این در حالی است که استفاده از این کود و سم ها باعث شده است ما در دنیا رتبه سوم سرطان را داشته باشیم.

این کارشناس در ادامه می افزاید : ارائه راهکارهای عملی در بحث آب و آبیاری و کنترل شیمیایی و فیزیکی محصولات ما را به سمت مصرف ارگانیک پیش می برد.

وی با اشاره به اینکه در پرورش آبزیان نیز می توان محصولات آبزی ارگانیک پرورش داد می گوید :  این موضوع در شیلات نیز مطرح است و استفاده از سیستم های کنترل آب میکروبی و نصب آن بر روی استخرهای پرورش ماهی می تواند بسیار مفید باشدو  رعایت نکاتی اساسی می تواند میزان آلایندگی ها را به شدت کاهش دهد و حتی میکروب های موجود در آب این استخرها را از حد استاندارد هم پایین تر بیاورد و به صفر برساند.   

وی با اظهار تاسف از استفاده کلر در برخی از استخرهای ماهی برای نابودی میکروب ها می گوید : این موضوع در دنیا ۷۰ سال

است که منسوخ شده است و در کشور ما هم حدود ۳۰ سال است از راههای جایگزین دیگری استفاده می شود .

این مقام مسول به بیماری جدید آبزیان اشاره می کند و می گوید :انگل ایجبه در حال حاضر به شدت وفور پیدا کرده است و صدمات زیادی را به پرورش دهندگان وارد می کند . در حال حاضر پرورش دهندگان از پک یو می استفاده می کنند .هر چند این روش هم در کنار شوکر می تواند تاثیر بیشتری داشته باشد .

دستباز با اشاره به استفاده گلخانه داران از کود و سم می گوید : متاسفانه مشکلات استفاده از کود و سم در گلخانه ها بیشتر از زمین های کشاورزی است زیرا استفاده از سموم باعث می شود سم تا مغز میوه هم نفوذ پیدا کند و باعث ایجاد بیماری های تنفسی و ریوی شود و به همین دلیل توصیه می کنیم تولید کنندگان خیار و گوجه به هیچ عنوان از کود و سم در تولید این محصولات در گلخانه ها استفاده نکنند. حرکت در جهت تکنولوژی روز و اطلاع رسانی به تولید کنندگان می تواند باعث کاهش بسیاری از مشکلات در حوزه تولید محصولات گیاهی و آبزیان باشد .

وی در ادامه می گوید : در سالهای اخیر شاهد تعطیلی برخی از شرکت ها و کارخانجاتی بودیم که می توانست با بکارگیری تکنولوژی از میزان بار میکروبی محصولشان بکاهد . این کارخانه ها می توانند دوباره به چرخه تولید برگردند در صورتی که آگاهی هایشان را در این خصوص بالا ببرند و با حذف آلاینده ها و میکروب ها محصول سالم تری تولید کنند .

https://zistonline.com/vdchqkn-.23niwdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما