تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۲۷
کد مطلب : 62856
زیست انلاین :رئیس انجمن ارگانیک معتقد است نقش آینده وزارت کشاورزی بسیار اهمیت دارد زیرا که سبد غذایی مردم مهم است هر چند در دولت یازدهم بی مهری هایی دیده ایم اما امیدواریم روی آمدن افراد با سابقه خوب و دلسوز کشاورزی این مملکت در تحقق شعار امسال که توسط مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال نامگذاری شده است اهتمام بورزند
کشوری قدرتمند است که در کشاورزی حرفی برای گفتن داشته باشد
به گزارش زیست آنلاین سید رضا نورانی در ادامه می گوید: آمار ها نشان می دهد ۱۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت داریم که وزیر کشاورزی در روز خودکفایی گندم اعلام کرد   امار محصول تولیدی در ایران ۱۲۸میلیون تن است این ها در حالی است که سالها سایه جنگ تحمیلی و بعد از آن تحریم های ظالمانه بر سر ما سایه انداخته بود . اینها نشان می دهد با همین معیار و پتانسیلی که کشور دارد می توانیم این آمار را به ۲۵۰ میلیون تن افزایش دهیم.

نورانی در ادامه می گوید : امروزه قدرت در جهان دیگر میزان سلاح و بمب های کشورها نیست و کشوری قدرت دارد که بتواند در بحث  تولید غذا حرفی برای گفتن داشته باشد. در حال حاضر نگاه به سیاست های مردم جهان نشان می دهد کسانی که بر کشورهای ضعیف فشار می آورند و آنها را مورد استثمار قرار می دهند کشورهایی هستند که ابر قدرت های تولید کشاورزی هستند.

 نورانی در ادامه با اشاره به پتانسیل بالای ایران در تولید محصولات کشاورزی می گوید : فائو چندی پیش اعلام کرده است که ایران توان این را دارد که محصولات غذایی کشورهای حوزه خلیج فارس را نیز تامین کند . اما متاسفانه از این فرصت ها استفاده زیادی نمی شود و فرصت سوزی اتفاق می افتد ما بازار روسیه را از دست دادیم و متاسفانه تفاهم نامه هایی هم که نوشته می شود کاملا یک طرفه است و چوب یک طرفگی این قراردادها را می خوریم مثلا تعرفه واردات از روسیه ۴ درصد است این در حالی است که صادرات بالای ۳۵ درصد است .

در هند بیش از ۷۰ سنت تعرفه برای سیب ایران تعرفه گمرکی قرار دادند در حالی که بسیاری از محصولات هندی وارد ایران می شود و آن هم با تعرفه های بسیار پایین.یک کامیون ۲۰ تنی سیب که به پاکستان رفته بود مجبور شده بیش از  ۵۷۰ هزار روپیه گمرکی بپردازد.  در حالی  که یک شبه تصمیم می گیرند برای آنکه تولید یک محصول کشاورزی مانند پرتغال زیاد است جایزه صادراتی بدهند .این کارها شایسته کشاورزی ایران نیست و باید تفکرات صادراتی و برنامه ای مدون در پشت ان قرار داشته باشد.  

رئیس انجمن ارگانیک در ادامه می گوید:  چند وقتی است که کشور عمان محصولات کشور اردن را که بیشترین صادر کننده به این کشور بود را به دلیل بالا بودن سمومش نمی پذیرد و نوبت ایران شده است که محصولاتش را برای صادرات به آنجا منتقل کند .  دولت عمان همان قوانین را برای ایران گذاشته است و اعلام کرده گواهی نامه باقی مانده سموم را باید ارائه کند . حالا برای یک گواهی وزارت خانه می گوید باید به مرکز حفظ نباتات مراجعه کنیدو  آنها می گویند وظیفه استاندار است که این گواهی را صادر کند و سازمان استاندارد نیز آن را به سازمان حفظ نباتات ارجاع می دهد و به همین طریق مشکل باقی مانده است.

نورانی در ادامه با اشاره به هزینه هایی که در بخش قرنطینه بر صادرات وارد می شود می گوید : هزینه ها در این بخش گاهی مانع از صادرات می شود و این در حالی است که قطر بازار خوبی دارد که می توان در فرصت ایجاد شده از آن استفاده کردو نقاط ضعفمان را در این زمینه از بین ببریم .  

وی در ادامه می گوید: ارگانیک در ایران توانسته است  همه استانداردهای جهان را داشته باشد وگواهی های معتبری از آمریکا و اروپا دریافت کند . تمام تلاش ما در این حوزه این است که به مصرف کننده این حق را بدهیم که بداند محصولی که می خواهد مصرف کند چیست و چه خصوصیاتی دارد تا چه میزان می تواند برایش فایده داشته باشد.

https://zistonline.com/vdcg3793.ak9xn4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما