تاریخ انتشار :شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۳۶
کد مطلب : 62903
دراستانداردهای جهانی مد نظر قرار می گیرد

بررسی مسائل اقتصادی درکنار چالش های محیط زیستی

زیست آنلاین :دکتر محمد سهرابی متخصص اقتصاد محیط زیست ، اقتصاد سبز را یکی از مهم ترین مباحث روز جهان دانسته و می گوید: فعالیت در زمینه کاربردی کردن اقتصاد محیط زیست نیازمند آشنایی با دانش روز و تبحر در حوزه های متفاوت این علم و نیز تکنیک های مختلف ارزشگذاری منابع طبیعی و زیست محیطی و در نهایت استراتژی بهره وری سبز است
بررسی  مسائل اقتصادی درکنار چالش های محیط زیستی
وی  به  ارزشگذاری و حسابداری بهره وری سبز اشاره کرده و به زیست انلاین می گوید : با برنامه ریزی و زمینه سازی مناسب برای استفاده از بهره وری سبز  و کاربردی کردن آن باید سود آوری واحدهای تولید را از طریق کاهش هزینه ها در نظر گرفت . تا به این طریق بهره وری سبز گسترش پیدا کند و به این طریق راندمان تولید افزایش پیدا کند .  کاهش چشمگیر هزینه ها در زنجیره ارزش و گسترش صادرات از دیگر فواید این ماجرا است و مانع از آسیب به محیط زیست خواهد شد.
سهرابی  به فعالیت های ایران و تعجب جوامع بین المللی به هزینه یابی جریان مواد و انرژی اشاره کرده و می گوید: نخستین بار در اواخر دهه ۱۹۹۰ به طور تئوری در آلمان مطرح شد،در سال۲۰۱۱تحت عنوان ISO۱۴۰۵۱استاندارد شد . این تکنیک در سال های اخیر در کشورهایی چون آلمان، ژاپن، ویتنام و غیره به شکل عملی، مورد توجه قرار گرفته است.
این اقتصاد دان که در حوزه محیط زیست نیز فعالیت دارد در ادامه می گوید : در این استاندارد جهانی بهره وری و محیط زیست یعنی ۱۴۰۵۱ISO، مسائل اقتصادی، گام به گام در کنار چالش های محیط زیست بررسی می شود و این موضوعی است که در ایران نیز قرار است به آن توجه ویژه ای شود و به همین دلیل در دانشگاهها نیز واحدی به این موضوع اختصاص داده شده است و دانشجویان در مقطع کارشناسی آن را پیگیری می کنند .
وی در ادامه می گوید :استاندارد ISO ۱۴۰۵۱ یک سیستم مدیریت اطلاعات است که به نام (MFCA) یعنی مدیریت و محاسبه هزینه های تولید( مواد اولیه و انرژی) در کارخانجات است و باعث می شود هزینه های سازمانی کمتر از دست رود و به دنبال آن ضایعات کارخانجات کاهش یابد که در نتیجه باعث پیشرفت و بهبود عملکرد زیست محیطی خواهد شد.
این استاندارد به عنوان یک ایزار مناسب برای محاسبه مدیریت محیط زیست مورد استفاده قرار می گیرد.

https://zistonline.com/vdcjthem.uqe8yzsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما